16 december 2018

Två jullistor

Jag gillar både att läsa och fylla i olika blogglistor, så idag tänkte jag ta och fylla i några gällande julen! Speciellt den andra känns vääldigt svensk, så jag där kunde jag inte riktigt svara på alla frågorna.

Den första listan kommer härifrån, och den andra härifrån.


Jullistan

1. Är det ett nöje att slå in julklapparna eller är det rena mardrömmen?
Jag tycker väldigt mycket om att slå in paket, men jag kan inte säga att jag är superbra på det. Det blir inte alltid speciellt snyggt. Men roligt är det i alla fall!

2. Adventsljusstake VS julstjärna?
Båda? Men måste jag välja bara en säger jag julstjärna.

3. Vad dricker du helst till julmaten?
Jag är tråkig då det kommer till det: vatten. Möjligen öl. Men alltid vatten också. Jag vill inte ha något sött, som till exempel julmust, till maten.

4. Har du en äkta gran eller kör du på plastgranen?
Plastgran, tyvärr. Både hemma hos oss och hos mina föräldrar. Hos mina föräldrar hade vi alltid riktig gran förut, men de senaste åren har det fått vara plastgran.

5. Drömjulklappen i år?
Jag känner att jag blir sämre och sämre på att komma på vad jag vill ha till julklapp. Men i år kanske det skulle vara ett nytt aktivitetsarmband. 

6. Vad får absolut INTE hända på julafton?
Öööh. Att något börjar brinna, kanske?

7. En jultradition som du vill slopa?
Jag gillar ju traditioner, så jag vet inte riktigt. Om jag måste välja nåt så säger jag grötätandet, för jag hatar gröt. Men jag vet ändå inte om jag vill slopa det.

8. Vilken/vilka doft/er påminner dig om julen?
Oj! Många! Doften av gran, och apelsin och nejlika, och den där juliga kryddblandningen med kanel och andra julkryddor. Det är bara några av dofterna som påminner mig om julen.

9. Du får välja två temafärger att inreda julen med, vilka färger blir det?
Rött och guld. Men tråkigt med bara två färger! Rött, mörkgrönt, guld och silver och kanske några mörka färger till. 

10. Marabou-chokladhus VS pepparkakshus?
Jag är ett massivt chokladfan och tackar inte nej till ett chokladhus, men jag jag ändå tycka att pepparkakshus är mer jul.

11. Var ska du fira jul i år?
Hemma hos mina föräldrar tillsammans med familjen.

12. Det bästa med julen är...?
Allt pynt och att det gör allt lite ljusare mitt i mörka vintern. Gillar stämningen också.


Julen vs Julen

Knäck / Ischoklad 
Grönt / Rött 
Lussebullar / Pepparkakor 
Last Christmas / All I want for Christmas is you 
Barna Hedenhös uppfinner julen / Tjuvarnas jul - Jag har inte sett någondera, så kan tyvärr inte svara på den. Men då jag var lite älskade jag böckerna om Hedenhös!
Julmusik / Julfilm 
Uppklädd på jul / Nerklädd på jul 
Varm choklad / Glögg - Svårt. Jag är inget gigantiskt fan av glögg, men just vid jul föredrar jag glögg framför varm choklad.
Russin / Mandel 
Köttbullar / Prinskorv
Julgran / Julpynt - Båda väl egentligen, men julgranen är för mig väldigt mycket jul.
Köpta / Hembakade pepparkakor
Russin / Pärlsocker på lussekatterna
Paradis / Aladdin - Vet inte riktigt vad det finns i dom, så kan inte svara. 
Carola / Justin Bieber - Lyssnar väl inte på nån egentligen, men om det här gäller julsånger så är det nog Carola.


Har du fyllt i någon jullista i år? Länka gärna så jag kan gå in och läsa!

2 kommentarer:

  1. Ja tror ja ska sno nånders jullistan av dig o svara idag på bloggen
    ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Jag ser fram emot att läsa! :D

      Radera