04 december 2018

Jag skriver dagbok igen

Jag skrev under många år dagbok, till och från dagligen, men någon gång i gymnasiet slutade jag. På grund av tidsbrist och för att jag inte kom ihåg det. Jag har sedan dess gjort några försök att återuppta skrivandet eftersom det är så skönt ibland att få sätta sig ner och skriva av sig, utan någon som helst tanke på vad man skriver, hur någon kan tänkas tolka det, eller för en publik. Man skriver bara för sig själv. Men alla gånger har dagboken glömts bort efter ett tag.

I augusti skaffade jag en ny anteckningsbok för ännu ett försök. Jag skrev några gånger i augusti, och nu har jag skrivit igen efter en paus. Jag tänker försöka fortsätta. Men utan några krav på att jag ska behöva sätta mig ner och skriva ofta. Jag skriver helt enkelt när jag har lust, behöver det, något har hänt, eller jag känner att jag har något att skriva ner som jag gärna vill kunna minnas i framtiden. Bara för mig.


Jag vet hur mycket jag gillar (och hatar) att gå tillbaka och läsa mina gamla dagböcker. Jag tror jag började skriva dagbok första gången 2000, då jag precis hade fyllt 9. Och skrev sen mer eller mindre aktivt fram till 2007. Där finns så mycket jag glömt, men som jag sen kommer ihåg genom att läsa min tankar kring det. Och det är så roligt, och lärorikt, att kunna titta tillbaka på saker på det sättet och känna att jag har lärt mig något sen dess.

Skriver du också dagbok? Eller har du gjort det någon gång?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar