12 juni 2019

Kreta 2019: torsdag 6 juni (dag 3) - Arkadi Monastery, Rethymno Fortezza Fortress, Kournas Lake

På torsdagen vaknade vi tidigt, för vi hade hyrd en bil så vi kunde åka runt lite. Vi hade redan ett bra tag i förväg bestämt vart vi ville åka, och den här dagen blev det att besöka tre av platserna vi hade på listan.

Vi började med Arkadi Monastery. Vi trodde vi hade hittat ställen som inte var så högt upp i bergen, så man alltså inte skulle behöva köra längs med jobbiga vägar som typ hade ett stup på ena sidan om sig. Större delen av vägen upp hit var helt bra, men sista kilometerna var riktigt, riktigt jobbiga, tyckte jag. Det här visade sig alltså vara en plats ganska högt upp. Ungefär 500 meter ovanför havet. Men det var ett fint ställe, så det kändes ändå värt det.

Det grundades på 1200-talet, och har sen blivit känt för händelser som ägde rum där under revolutionen mot turkarna 1866. Läs mer om det här, stället har helt enkelt en otroligt intressant historia!

Pilen i det här trädet pekar mot en kula från revolutionen 1866.

Orsaken till att jag har så många lager kläder på mig är för att man behöver täcka axlar och knän om man vill gå in i kyrkan där. Men det blev riktigt varmt med de där kläderna, och jag bytte snabbt om till shorts då vi var klara här.

Det här utrymmet var ursprungligen en vinkällare, men under revolutionen användes det för att förvara ammunition, och jag tror de bestämde sig för att spränga det i luften i slutet i ett försök att vinna. Därav inget tak i dagsläge.

Vi såg ett storkbo! Där fanns i alla fall fyra ungar, som redan var väldigt stora, och de stod alla där och väntade otåligt då föräldern flög iväg för att hämta mat. Så söta!

Så otroligt vackert och annorlunda ställe!

Nästa anhalt var Rethymno Fortezza Fortress. Det byggdes på 1500-talet av Venetians för att skydda sig från att bli invaderade av Ottomanska riket. På 1600-talet togs det ändå över av Ottomanska riket. På 1900-talet då tyskarna ockuperade Kreta använde de området.

Det är lite högre upp än resten av staden, och utsikten är så fin! Också fast inte supermånga byggnader finns kvar längre, och det är mer ruiner och ganska igenvuxet på vissa ställen, så är det en spännande plats som jag är glad att vi besökte.

Både Arkadi och Fortezza är platser jag tycker är så fascinerande. Det är på något vis så coolt att tänka att det för så otroligt många år sen gick människor på precis samma ställe, och att tänka att man är på en plats med så mycket historia, och där det hänt så himla mycket.

Dagens sista stopp var Lake Kourna. Också en magisk plats! Man ser inte på bilderna hur höga bergen runt var.

Vi bestämde oss för att hyra en trampbåt, för i sjön finns bland annat sköldpaddor vi gärna ville se. Tyvärr blev det inte alls som vi hade tänkt, och vi var inte ute länge alls. Då vi hade hunnit ut en bit kom en enorm geting som inte ville ge med sig. Den kröp in i ett hål i ryggstödet några gånger, så vi gissar att den kanske byggde bo eller hade bo där. Vi trampade lite panikartat tillbaka mot land, kändes som om det tog en evighet eftersom vi hade hunnit en bra bit bort. SÅ synd att vi inte hann vara ute typ alls, och inte hade chans att se sköldpaddorna.

Men hit vill vi komma tillbaka! Verkligen såååå otroligt vacker plats!

Eftersom vi inte blev vid sjön så länge som vi trott kom vi tillbaka till hotellet tidigare än vi trott. Vi hade missat lunchen, så vi tog istället varsin kycklingwrap i beach baren. Vi hade tänkt äta lunch i Rethymno, men väl där hade vi inte lust med det fast vi var hungriga. Vi hade med oss lite snacks som vi åt istället.

Då vi ännu hade en stund kvar till middagen, och hade bil, så åkte vi iväg för att spela minigolf! Vi har bestämt oss för att det ska vara våra sommartradition, att spela minigolf i alla fall en gång per sommar. Vi spelade första gången då vi var till Kreta 2017. Men då på ett annat ställe, som var närmare hotellet. Och banorna var riktigt dåliga. Förra året spelade vi minigolf på campingområdet vi bodde på på Åland.

Det här stället var riktigt bra, och jag lyckades mycket bättre än jag gjort tidigare år. Per vann med bara 12 poäng i år! Jag brukar vara ganska värdelös på minigolf, men jag har i alla fall kul!

Då vi kom tillbaka till hotellet var det nästan genast dags att byta kläder och gå till middagen. På vägen dit stannade vi till för att byta några ord med hon som jobbar för Tui här på hotellet. Vi hade inte sett henne dom tidigare dagarna. Det slutade med att vi pratade med henne ganska länge.

Vi hade ätit middag tidigare de andra kvällarna, så vi var lite förvånade då vi insåg att restaurangen var mer eller mindre fullsatt bara en kort stund efter att vi kom dit den här dagen.

Det var mycket behagligare värme ute den här kvällen. Tidigare kvällar blåste det lite, så det blev snabbt kyligt då solen gått ner. Men den här kvällen var luften så skön!

Det hade varit grekisk dag hela dagen på hotellet, inklusive middagen. Så det var grekisk dans och musik i en av barerna under kvällen. Vi var dit en sväng och drack varsin drink.

Vi var inte där väldigt länge, för vi var rätt trötta efter att ha varit igång hela dagen. Det blev ändå en ganska sen kväll, men det var rätt skönt att bara ligga nerbäddad i sängen och titta på tv.