18 juni 2019

Kreta 2019: onsdag 12 juni (dag 9) - Theriso Gorge

Den här dagen började precis som vanligt med frukost runt klockan 9. Efter det var Per med i lite aktiviteter som ordnades på hotellet, och jag gick tillbaka till rummet och packade ihop sakerna vi skulle ha med på en utflykt vi skulle på.

Sist vi var här såg vi såna där små söta "tåg" som körde förbi ganska ofta, men vi hade inte orken och tiden att riktigt kolla upp vart de åkte. Den här gången kom vi ihåg dem innan vi åkte till Kreta och kollade upp deras rutter, och hittade en vi tyckte verkade väldigt intressant. De hade många vi gärna skulle åka på, men kom fram till att en fick räcka för den här gången.

Strax innan 12 gick vi ut utanför hotellet och väntade på vårt "tåg". Vi steg på, och så började vår utflykt!

Första stoppet, efter att vi hade åkt förbi en massa olivträd, var vid en olivoljefabrik. Där hade vi ett kort stopp och de berättade kort om hur olivolja görs. Väldigt spännande! De hade också en lite butik där med både olivolja och lite olika produkter med olivolja för kroppen. Därifrån köpte vi två saker som jag kommer vissa i ett senare inlägg.


Sen åkte vi vidare mot huvuddestinationen.



Theriso Gorge skulle vi åka igenom! De flesta (alla?) andra raviner på Kreta är sådana man måste vandra igenom, men den här kan man köra igenom. Dessutom är det bra väg, och inga branta stup. Bara väldigt, väldigt höga, och otroligt vackra, berg på båda sidor om vägen. Bilderna visar på inget sätt hur höga bergen var, eller hur otrolig utsikt det var. Såååå fint då vägen snirklade sig fram mellan bergen. 

Trots att vårt "tåg" inte åkte sådär jättesnabbt så var det ändå väldigt svårt att få en vettig bild på bergen då man åkte förbi.







Några får och getter som stod i skuggan under träden på bergsväggarna såg vi också.




Sista anhalten innan vi skulle tillbaka mot hotellet var byn Theriso. Där hade vi ungefär 40-45 minuter att gå omkring och titta. Byn var ganska liten, och det fanns inte jättemycket att titta på. Men man kunde äta något om man ville, för där fanns flera restauranger, eller gå runt och titta.



Där fanns också ett litet museum som vi valde att gå till. Therisso National Resistance Museum. Där fanns lite grejer och bilder från andra världskriget, eftersom byn, och andra byar i området, spelade en viktig roll då det kom till motståndsrörelser mot tyskarna som ockuperade Kreta. Tyvärr var mer eller mindre all text på grekiska, men man fick i alla fall ett papper med engelsk text som lite kort berättade vad museet handlade om.






Byn ligger 580 meter ovanför havet, och man kom mycket närmare de vita bergen, vilket var ganska häftigt. Från hotellet ligger bergen ändå en bra bit bort, så att få se dom på närmare håll var kul! Tre-fyra bilder uppåt kan man se de vita bergen i bakgrunden från då vi var utanför museet.



Vårt fina lilla tåg! Skönt med tak så man kunde vara i skuggan större delen av resan, och det vädrade såååå skönt då vi åkte. Jag trodde att det kanske skulle bli varmt, men i och med att det blåste på så bra så var det precis lagom. Typ som en fläkt som blåste hela tiden.


Vi startade tillbaka, och precis då man kom ut från byn (kanske 200 meter från där tåget var parkerat medan vi gick runt i byn) gjorde vi ett kort, kort stopp vid ett mejeri. Där fick man smaka på lite olika ostar. Ostarna (och yoghurt) görs på får- och getmjölk, eftersom man inte riktigt har kor på Kreta. Vi valde att inte smaka på någon ost, för varken Per eller jag är speciellt förtjusta i ost på får-/getmjölk.


Sen åkte vi tillbaka till ravinen och hemåt.

Vi stannade snabbt till så man kunde ta bild på de här två träden som vuxit ihop som ett kors.


Där växer bland annat johannesbröd, som är en ärtväxt som tydligen är ganska söt och som ätits/äts som godis och ibland istället för choklad. Frukterna är superlånga och ser lite ut som stora ärtskidor. 


Där fanns också avokadoträd, men de tror jag var planterade dit någon gång för läääängesen, och hör inte till området egentligen. Men nu fanns där en hel del träd.

Det finns också en hel del grottor av varierande storlek. Till exempel den här stora! Många av grottorna användes som skydd och boplats åt de som gömde sig under krigen, och soldater.


Jag skulle ha velat att vi skulle fått ett ordentligt stopp någonstans i ravinen, så man kunde stiga ut och ta foton på bergen. Men det var kanske det enda jag saknade på utflykten. Men jag fattar att vi inte hade ett sånt stopp, för det fanns inte riktigt något passande ställe att stanna på för "tåget".

Turen tog ungefär 3 timmar, så vi hann tillbaka till hotellet för att äta lunch. 

Efter lunchen tog vi det mest lugnt. Per var med på någon aktivitet och jag tog det lugnt på hotellrummet. En sväng var jag ut och tittade på då de spelade, men jag fick snabbt ganska varmt och gick tillbaka in till hotellrummet och svalkan. Trots att det svalkade bra då vi var på "tåget" så fick jag ändå rätt varmt av att vara ute i 3 timmar. 

På kvällen använde vi vår andra a la carte. Den här gången åt vi på den grekiska restaurangen. Sist vi var hit tyckt vi bättre om den än den italienska restaurangen, och samma var det den här gången.

Till förrätt blev det bröd, tsatsiki, griskött, och räkor. Sååååå gott alltsammans, men SÅ mycket! Vi åt upp kanske hälften. Jag äter sällan väldigt mycket, så att försöka få i sig en trerätters är svårt som det är. Jag kunde ha ätit mig mätt på förrätten redan.



Till huvudrätt valde vi båda sirloin steak och pommes. Alltså, det godaste jag ätit på länge. SÅ OTROLIGT GOTT!! Jag försökte mitt bästa att få i mig allt kött, men jag blev så himla mätt att jag bara inte lyckades få i mig de sista små bitarna. Och vi hade också fått mängder av pommes. Vi åt kanske hälften av dom också, fast vi fått en stor portion att dela på. Men såååå god mat.


Älskar restaurangen också. Så fina träd och väldigt nära vattnet. Det är i den restaurangen som lunchen är alla dagar.



Vi bestämde oss för att dela på en chokladfondant med glass till efterrätt. Vi trodde den skulle vara så himla mättande och mäktig och att vi inte skulle lyckas få slut på den. Men precis som resten av maten var den helt perfekt, och vi slukade hela utan problem. Jag skulle inte ha lyckats äta en hel själv, men en halv var perfekt. Men vi var nog så otroligt mätta då vi gick från restaurangen.


Rakt från restaurangen gick vi till hotellets beach party några meter bort. Det hade hållit på i kanske 1,5 timme, eftersom vi gick från restaurangen runt klockan 22. Väldigt sent för att vara oss. Men partyt skulle hålla på till midnatt.


Vi tog varsin drink och gick och satte oss. Ett annat par hade också spanat in samma bord som oss och kom dit samtidigt som oss, så det slutade med att vi alla fyra satt vid samma och hade en väldigt trevlig kväll. Det var två lite äldre kvinnor från Sverige, och de var så himla trevliga. 


Kvällsfesten som ordnas en gång i veckan på hotellet (beach party den här dagen, white party veckan innan. Tror de varierar mellan de två) är så roliga, för väldigt många från personalen dyker upp och är med, och man får mer tid att prata med dem om man vill. 

Det lovades till och från sämre väder under den här veckan, men det sköts hela tiden framåt, och sen slutade det utlovas. Men den här kvällen såg jag faktiskt en del blixtar långt bort i horisonten. Det såg väldigt häftigt och fint ut! Himlen var helt svart, för där blir det verkligen kolmörkt då det blir kväll, och sen lyste blixtarna upp precis runt sig, och såg nästan röda ut. Ovädret kom däremot aldrig hela vägen till oss, utan höll sig ute på vattnet och rörde sig åt ett annat håll. 

Jag gick från beach partyt kanske runt klockan 23 eller 23:30. Jag var tillbaka till rummet en sväng före också för jag kände mig så trött och hade varmt. Men gick tillbaka en stund, men sen blev jag ännu tröttare. Jag var så mätt också! Per blev kvar, och lärde sen känna några andra par, så de var uppe till väldigt sent. Jag hade redan hunnit sova någon timme då han till slut dök upp. Men jag somnade ungefär genast jag lade huvudet på kudden runt midnatt, efter att ha fått anstränga mig för att orka borsta tänderna, och sen titta på tv en stund. Lång dag, helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar