16 juni 2019

Kreta 2019: måndag 10 juni (dag 7) - Chania

Den här dagen sov vi igen lite längre, och njöt sedan av frukosten i lugn och ro.

Vi hade egentligen tänkt ta en heldag inne i Chania och äta lunch där, men vi kände oss ganska trötta och kom fram till att vi troligen skulle hinna se allt vi ville se också fast vi åt lunch på hotellet och sen åkte in till stan. Så det gjorde vi.

Vi passade på att sola lite innan vi gick för att äta lunch, och Per var med i en del av aktiviteterna som ordnades. Och på grund av en liten olycka hamnade Pers mobil i poolen, vilket den inte alls tyckte om och det fanns inte så mycket man kunde göra för den mer efter det.

Vi åt lunch, och så tog vi en taxi in till centrum. Det vi ville göra var att gå omkring lite i gamla stan, titta i lite butiker, och inte så mycket mer.

Vi gick en sväng förbi en del ruiner från Kydonia, som under antiken var en viktig stadsstat på Kreta.

Sen gick vi ner till hamnen. Den här gången valde vi att inte gå ut till fyren eftersom vi gjorde det sist vi var till Kreta.

Det syns tyvärr inte riktigt på fotot, men det inringade är en sådan där jättestor sköldpadda! En sådan vi inte lyckades se i Lake Kournas. Den simmade glatt omkring i hamnen, och stack till och med upp huvudet en gång. Så himla söt!! Jag filmade den också en stund, så förhoppningsvis kanske den syns bättre i videon.

Gamla stan i Chania är ju SÅ fin! Så otroligt vackra gränder och gator och byggnader. Sist vi var till Kreta var det så otroligt varmt så att vi aldrig riktigt orkade gå omkring och titta ordentligt i Chania eller gamla stan. Jag är så glad att det var svalare den här gången! Den här dagen blåste det dessutom en del, och också fast det var varma vindar svalkade det bra. Och så var det ju runt 27 grader, och inte typ 37 som sist vi var på Kreta!

Efter gamla stan gick vi tillbaka ner mot vattnet.

Vi stannade till och tittade på vågorna en stund. De var jättehöga! Det var omöjligt att fånga på bild hur stora de var. Men så fina att titta på, på något vis. Så länge man själv stod säkert på land!

Vi gick tillbaka en bit, tittade i lite butiker, och började sedan gå tillbaka mot hotellet.

Sist vi var på Kreta var det väldigt, väldigt många som föreslog att vi skulle promenera tillbaka från Chania till hotellet. Men som sagt var det någonstans mellan 28 och 40 grader varmt varenda dag då, så att gå längre sträckor var absolut inget vi ville göra. Men den här gången kände vi för att göra det!

Större delen av promenaden var mer eller mindre längs stranden, så mycket fina vyer. Det var bara runt 4,5-5 kilometer att gå från centrum tillbaka till hotellet. En bra bit då det är rätt varmt och gassande sol, men det kändes inte så farligt då det blåste lite.

Perfekt väder för att surfa, tydligen, för vi såg ganska många surfare ute bland vågorna.

Väl tillbaka på hotellet drack vi massor av vatten, och tog sedan ett dopp i poolen. Så skönt efter en varm promenad!

Senare var det dags för gala dinner. Precis som sist betydde det att alla kvinnor fick varsin ros då man kom till middagen, och själva middagen var lite bättre och speciellare än de övriga kvällarna. Jag tyckte också maten var ännu godare än sist vi var här! Och redan då tyckte jag den var väldigt bra,

Efter det gick vi och lyssnade på bra musik på hotellets terrass.

Och som alltid efter gala dinnern presenterades en del av teamet som jobbar på hotellet. Sen blev det bubbel, lite godsaker att äta, och de gick runt och pratade med gästerna.

Och det hela avslutades med fyrverkerier.

Efter det blev Per kvar och lyssnade på mer musik, och jag gick tillbaka till rummet och tog ett bad och läste lite.

Vi var båda supertrötta den här kvällen och somnade väldigt snabbt då vi gick och lade oss.