10 juni 2019

Kreta 2019: tisdag 4 juni (dag 1) - Agia Lake

Dags för inlägg om vår resa, tycker jag! Jag har valt att skriva ett inlägg för varje dag, mest för att jag ändå bloggar mer för mig själv än någon annan, och jag vill gärna kunna gå tillbaka och titta på bilder och läsa om vad vi gjorde. Såå, om det här inte är en typ av inlägg som intresserar dig så får du helt enkelt titta tillbaka om ett tag istället.

Måndagen innan resan steg vi upp redan runt 5 på morgonen, mest för att försöka få sömn tidigt på kvällen. Vi hade gått och lag oss riktigt sent, så jag tror jag lyckades sova kanske 3-4 timmar, eftersom jag hade svårt att somna och sen sov oroligt. Tisdagen var riktigt tung! Jag tog en kort tupplur redan 9-tiden, och sen var vi på bio.

Redan 19-tiden på måndagen gick vi och lade oss igen. Jag trodde inte jag skulle lyckas sova minsta lilla, men somnade som en stock och sov gott fram till 2-tiden på morgonen då alarmet ringde och det var dags att stiga upp.

Vid 3 hoppade vi in i en DriveNow-bil, och körde iväg till flygplatsen. Det var inte speciellt mycket folk där, så incheckningen och säkerhetskontrollerna gick väldigt snabbt och smidigt. Vi gick raka vägen till vår gate, och satt där och väntade. Vi var båda ganska trötta, och hann bli rejält hungriga innan det var dags att boarda.

Då vi höll på göra oss i ordning hemma blixtrade det och mullrade några gånger, men då det var dags för take-off var vädret ändå riktigt bra. Vi kom iväg i tid dessutom. Molnen och solen gjorde att det var extravacker utsikt över Helsingfors.

Kanske en halvtimme in i resan var det ÄNTLIGEN dags för frukost! Typ det första Per frågade då han hann prata med en flygvärdinna då vi stigit ombord var när det var dags för mat, haha. Vi hade valt olika frukost så vi kunde dela lite. Jag hade något med tofu, och typ...hash browns eller något i den stilen. Och så gott bröd, sallad, och lite frukt.

Per hade någon potatis, omelett-sufflé och kycklingkorv. Och smörgås med pålägg, och en yoghurt. Alltså maten på flyg brukar inte vars väldigt god, men vi tyckte båda maten var riktigt god! Kanske den var extragod för att vi båda var såååå hungriga, men jag är väldigt picky då det kommer till mat, speciellt då jag är hungrig. Så det måste ju varit relativt bra mat?

Jag sov större delen av resan, så det kändes som det gick ganska fort.

Sist vi var till Kreta var det mörkt både då vi kom och for. Men den här gången fick vi se Kretas högsta berg!

Vi landade 15-20 minuter tidigare än det stod att vi skulle göra, och vi behövde inte vänta på väskorna speciellt länge. Dessutom var det inte mycket folk på flygplatsen.

Vi hade en bil hyrd så vi kunde köra till hotellet, det var liksom det billigaste alternativet. En person från hyrbilsfirman stod och väntade på oss på flygplatsen, vi åkte till deras kontor en kort, kort bit bort och fixade pappren, och så startade vi mot hotellet.

Vi gjorde ett snabbt stopp på vägen, för det var längs rutten till hotellet. Det var Souda Bay War Cemetery. Sist var vi till den tyska krigsgravgården, och då tipsades vi om att den här fanns. Det här är Commonwealth war graves. Väldigt vacker plats, om än tragisk orsak. Då jag läste om stället fick jag igen lära mig en hel del nytt om Kreta under andra världskriget.

Vår fina hyrbil. Hehe.

Efter vårt stopp åkte vi till hotellet. Vi hade bokat ett standardrum med utsikt mot poolen, men då vi var i kontakt med hotellet innan vi kom nämnde vi att den här resan är delvis för att fira vår andra bröllopsdag som är i juli, och att vi i år varit tillsammans 10 år. Då vi checkade in meddelade de att i och med att vi varit där förut, och för att vi hade årsdagar på kommande, hade de uppgraderat oss till ett bättre rum! Lite större, och med swim-up. Dessutom ett hörnrum, så vi hade det lite mer privat och inte lika mycket människor som gick förbi. Alltså oj vad vi blev både glada och överraskade av uppgraderingen!

Och så hade vi också en flaska bubbel på rummet!

Vi packade upp lite saker, och så var det dags för lunch. SÅ gott med mat igen. Efter lunch tog vi en kort tupplur, och sen satte vi oss i bilen igen. Den här gången för att åka till Agia Lake. En konstgjord sjö som från början var träskmark, men som gjorde om så det skulle gå att producera el från den. Nu används den inte längre för det, och därför börjar den långsamt återgå till träsk.

Det är lite annorlunda natur jämfört med övriga delar av Kreta, och här finns massor av växter, djur och fåglar. Området är skyddat, just för att det är så unikt. Tyvärr har ändå oförsiktiga människor gjort så arter som inte borde vara där tagit sig dit, och det har såklart jagat bort arterna som borde vara där.

Så magiskt vackert med bergen i bakgrunden!

Vass modell större.

Då vi kom tillbaka till hotellet efter vår utflykt passade vi på att boka lite grejer inför kommande dagarna.

Vi var båda ganska trötta, och tog det mest lugnt resten av kvällen. Vid 18:30 åt vi middag, och gick senare en snabb sväng till en av barerna, lyssnade på lite livmusik och drack varsin drink.

Efter det var det dags för en dusch, och sen sova! Då var klockan redan runt 23, så det hade blivit en väääääldigt lång dag.