13 juni 2019

Kreta 2019: fredag 7 juni (dag 4) - Chania

Fredag blev igen en lite lugnare dag. Vi steg upp runt 9 och åt frukost i lugn och ro. På vägen från frukosten såg Per att det skulle börja spelas boules, så han stannade där medan jag gick tillbaka till rummet. Jag låg och solade på terrassen medan Per var borta.

Då Per kom tillbaka bestämde vi oss att ta ett dopp i poolen. Per var och simmade en gång någon dag tidigare, men för mig var det första doppet. Jag tyckte det var isande kallt att doppa sig, så det tog typ 10 minuter. Väl i vattnet sen var det hur behagligt som helst, och kändes nästan varmt! 

Per gick iväg för att delta i vattengympan, och under tiden simmade jag. I och med att vi hade ett swim-up rum var jag i den poolen som gick längs med rummen, och vattengympan hölls i poolen bredvid, så jag kunde titta på medan de gympade.

Strax innan 12 var det glassbjudning vid en av barerna, så dit gick vi såklart! Följt av lunch. Vi hade tänkt åka iväg in till Chania genast efter lunch, men vi var så trötta så vi tog en paus i rummet innan vi åkte iväg.


Vi började med att besöka Archaeological Museum of Chania. En väldigt spännande och vacker byggnad, och en del häftiga saker att titta på. Jag är så fascinerad av alla krukor och annan keramik som gjorts i Grekland för längesen. Målningarna på dom är så fina! Dessutom är det häftigt att så mycket av målningarna har hållit sig i så fint skick såhär länge.




Efter museet gick vi till H&M, The Body Shop, och såklart Sephora. Vi köpte några få grejer i de andra butikerna, men tyvärr var en av grejerna jag ville ha från The Body Shop slut. 

Större delen av shoppingen blev ändå från Sephora. Jag hade gjort en lista med saker jag ville ha efter att jag kollat igenom hemsidan. Det här gjorde jag redan för någon månad sedan. Jag lyckades dessutom hitta allt, och det enda andra som hamnade med var en ansiktsmask som var på så bra erbjudande så jag inte kunde låta bli.

Vad jag köpte kommer jag visa i ett annat inlägg senare.


Då vi kom tillbaka till hotellet tittade vi på film en stund, och vi 19 gick vi till den italienska restaurangen på hotellet. Alla som bor på hotellet minst en vecka och har all inclusive får äta middag gratis en gång på italienska restaurangen och en gång på den grekiska restaurangen.

Vi valde platser i solen, vilket kanske inte var dagens bästa idé. Jag var tvungen att gå tillbaka till rummet och hämta solglasögonen.


Jag valde en god, men stark, pasta.



Per åt en griskotlett. 


Utsikten var perfektion, 



Då solen var på väg ner slutade det vara äntligen vara stekhett, och jag behövde inte ha solen i ögonen mer. Men jag hade redan hunnit bränna axlarna, trots solkräm (men inte tillräckligt, tydligen). Också fast mitt ansikte såg rött ut verkade jag inte ha bränt mig, utan det var bara för att jag hade varmt. 


Till efterrätt delade vi på en tiramisu.


Efter middagen gick vi ner till en av barerna där bingo precis skulle börja. Det var bara vi och tre andra som deltog. En av de två aktivitetsledarna som höll i bingon bestämde sig också för att också delta, och sen bytte de om så den andra av dom fick delta i runda två. 

Per vann den första rundan av bingon, och den andra rundan vann en i den andra gruppen. Vinsten var valfri drink.

Efter det här kände vi oss rätt trötta, så vi gick tillbaka till rummet, tittade på tv lite, och gick sen och lade oss eftersom vi skulle upp tidigt igen dagen efter för att åka på utflykt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar