25 juni 2019

Kreta 2019: måndag 17 juni (dag 14)

Det här var vår sista hela dag på hotellet. Morgonen började med frukost runt halv 10-tiden. Jag började redan känna av resenervositeten inför följande dag, och kände mig överlag inte väldigt hungrig (i och för sällan vi kände oss hungriga under resan), så det blev en väldigt liten frukost för min del. 

Större delen av resan bestod min frukost av en en massa färsk frukt, en smörgås, ägg, bacon, smoothie, färskpressad apelsinjuice och ett glas vatten.


Som vanligt gick Per sen till några aktiviteter efter frukosten. Jag gick med och tittade då han och några andra spelade bordtennis, och sen deltog jag i shuffleboard efter det. Jag hade inte varit med förut, men det var kul! Minns att jag tyckte det såg kul ut sist vi var på hotellet också, men jag kom mig inte för att delta. 

Efter det gick vi tillbaka till rummet och jag passade på att sola en sista gång. Per packade lite, och sen gick han för att spela poolvolleyboll. Då de var klara med det gick vi för att simma. Först en sväng i havet, men i och med att det hade gått ganska stora vågor dagarna innan var vattnet rätt grumligt, så vi gick rätt snabbt till en av poolerna istället. Och sen gick vi till den andra poolen. Bäst att passa på att simma i alla pooler en sista gång innan man åker hem!

Då vi kom tillbaka till rummet fanns det några godsaker där och väntade på oss. Vi visste inte exakt varför, men på det hotellet brukar det dyka upp lite godsaker på rummet då och då. Vi gissar att det har att göra med att Per hjälpte till att samla in lite plast som hade kommit in med vågorna dagen innan. Då fick vi en lapp där de tackade honom, och den här dagen dök de här upp utan någon lapp. Tidigare har nämligen det alltid funnits någon grej tillsammans med lappen som dykt upp för ett och annat. 


Vi åt lunch och svalkade oss sen på rummet en kort stund, och gick sedan iväg till hotellet butik. Sist vi var där fanns butiken i hotellet, men nu var den i en annan byggnad på andra sidan vägen. Vi köpte lite presenter till våra föräldrar, och lite annat vi ville ha. Vi hade egentligen tänkt gå till några andra butiker också, men kände sen att vi inte orkade. Vi hade hittat det viktigaste redan i hotellets butik, så det fick räcka.

Vi hade bokat en bil för följande dag, så vi kunde köra till flygplatsen. Vi körde ju till hotellet från flygplatsen också. Den hämtade de till oss runt klockan 17, så vi mötte upp dem vid receptionen för att betala och fixa pappren.

Vi gick tillbaka till rummet och tog det lugnt en stund då vi hade varit till butiken och sen fått nycklarna till bilen. Vi passade på att simmade en sista vända i swim up-poolen vid rummet. Efter det gick Per och lämnade tillbaka våra strandhanddukar och jag tog en dusch. Efter duschen passade jag på att packa ner lite småsaker, och sen gick vi till middagen. Eftersom det var måndag var det gala dinner!

Jag kände mig fortsättningsvis inte väldigt hungrig, men hittade ändå ett och annat jag tyckte var riktigt gott.


Efterrätten var ändå det som jag tyckte allra bäst om under den här middagen. Varje kväll fanns det en efterrätt som någon stod och lagade och radade upp snyggt på fat, och sen fanns det en stor efterrättsbuffé. Efterrätten de fixade den här dagen var crêpes Suzette. Och OH MY GOD så det var gott!!! Godaste efterrätten jag ätit på väldigt, väldigt, väldigt länge. Utöver det valde jag att ösa en massa jordgubbar på min tallrik, och en macaron. 


Efter middagen tog jag en snabb runda till rummet, och Per gick rakt till kvällsunderhållningen. Jag passade på att ta lite foton på området eftersom det var så lugnt och fint, och rätt folktomt eftersom det vara gala dinner.



Precis som måndagen innan betydde gala dinner att alla kvinnor fick en ros.



Jag gick sen och mötte upp Per, och lyssnade på lite livemusik.


Och sen presenterades en del av de som jobbar på hotellet. Och så blev det bubbel och skålande. Och fyrverkerier. Det var ganska samma som veckan innan, och sist vi var på hotellet, men en väldigt trevlig kväll!


Efteråt blev Per kvar och lyssnade på mer musik, men jag valde att gå tillbaka till rummet och försöka få det sista packat. 

Då jag kom in på rummet möttes jag av ännu fler gåvor. Den här gången en avskedsgåva. En kalender, en nyckelring, och en flaska rödvin!


Väldigt fin flaska! Och vi lyckades få den med oss hem utan att den gick sönder.


Efter att ha varit borta i två veckor känner jag mig ofta rätt redo att åka hem, men såååå tråkigt att behöva lämna det här stället. Jag satt ute på terrassen en kort stund och bara njöt av tystnaden och utsikten.


Då Per kom tillbaka tittade vi på tv en kort stund, och sen kröp vi ner i sängen och somnade ganska snabbt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar