14 juni 2019

Kreta 2019: lördag 8 juni (dag 5) - Falassarna, Poseidons tron, Villa Trevisan

Den här dagen hade vi igen en bil hyrd, så det blev en ganska tidig start på dagen. Det råkade sig dessutom så att vi hade exakt samma bil som då vi hyrde bil tidigare under veckan.

Huvudresemålet för dagen var Falassarna. Vägen dit var inte lika hemsk som då vi var till Elafonissi sist vi var till Kreta. Den enda biten jag egentligen tyckte var jobbig var den riktigt sista då det var sicksackväg, inte så mycket räcken, och väldigt högt. Men det var inte en superlång bit med sådan väg.

Först var vi till en parkering, men kom på att det kanske var bättre att parkera lite närmare i alla fall. Jag gick längs stranden till följande parkering medan Per körde dit bilen. Efter några om och men. För den fastnade i sanden, men tack vare några hjälpsamma turister som råkade komma dit precis då så gick det bra i alla fall.

Från den andra parkeringen började vi sen gå, men kom på att kanske vi ändå tar bil en bit till. Sååå, tillbaka igen för att hämta bilen. Det vi skulle se på var ruinerna av gamla Falassarna, och Poseidons tron. Man kunde ta bilen hela vägen fram, men det var smal och ganska dålig väg, så vi bestämde oss för att gå sista 1,5 kilometrarna (typ 1 kilometer kortare än det skulle blivit från parkering 2). Vyerna var, som typ överallt på Kreta, så vackra!

På vägen till gamla Falassarna finns en gammal tron som man tror att antingen var tillägnad Poseidon, eller så var det en talarstol/-tron.

Tyvärr var inte området öppet. Vi visste inte det då vi kom dit, och trodde därför att man kanske inte alls kommer in till området. Men tydligen har de stängt under helger och måndagar. Supertråkigt, för det skulle varit så intressant att se området!

Staden är från hellenismen, alltså från före Kristus. Väldigt intressant plats.

Vi gick sen tillbaka till stranden. Vi simmade i ungefär en timme. Jag tyckte vattnet var iskallt först, och det tog ett bra tag innan jag vågade doppa mig. Jag trodde att jag inte skulle klara av att göra det, för det var så kallt! Men då jag väl gjort det var det hur varmt och skönt som helst. Det var ganska stora vågor, men det var grön flagga på stranden, och de var inte så farligt jobbiga.

Vi såg också en så söt hund, tror det var en golden retriver. Den var hur ivrig som helst på att springa till stranden, men den verkade inte våga hoppa i. Då ägarna for i vattnet stod den kvar precis vid vattnet och skällde tills de hämtade den. Sen simmade den lite, och så fick någon av dom lite lyfta och bära den. Det var som om dom lärde den simma, men att den lite kunde, men sen behövde lite hjälp ibland. SÅ söt.

Då vi hade simmat klart startade vi tillbaka till hotellet. Precis innan vi kom in till centrala Kissamos stannade vi till för att ta några bilder.

Rakt över dit var det 10 kilometer! Det såg inte alls så långt ut.

Anhalt nummer två var Villa Trevisan. Jag vet egentligen inte så mycket alls om det stället, men jag tror det var någon form av semesterhus på 1500-talet. Sen under tiden turkarna ockuperade Kreta ägdes det av Ibrahim Softa som använde det som ett torn och bastion mot lokala rebeller.

Vi kom tillbaka till hotellet så tidigt så vi ännu hann äta lunch. Efter det slappade vi lite, och sen åkte vi iväg till några butiker en bit härifrån. Dom ligger så långt bort att vi inte orkat gå, men så nära att det känts onödigt att ta taxi eller buss.

En av butikerna var The Mart som vi var nyfikna på redan sist vi var hit. Det visade sig vara en butik där man kan köpa saker i bulk, eller bara jätteförpackningar. Men också delvis normala storlekar. Men kanske ändå mest inriktat mot till exempel hotell. Vi köpte några småsaker, men mest var vi intresserade att se vad det var för butik.

Väl tillbaka på hotellet tog vi det mest lugnt, och jag passade på att ta en dusch för att tvätta bort allt salt från då vi var och simmade. Jag hade fått en jobbig blåsa på en av tårna då vi gick vid Falassarna så jag kände inte för att gå så mycket mer den dagen. Eftersom vi åt lunch väldigt sent gick vi och åt middag lite senare än vanligt också.

Efter det skulle det vara quiz night. Vi gick dit det skulle vara enligt programbladet vi fått på morgonen. Men där var helt tomt. Hotellmanagern råkade vara där, och då vi sa att vi var där för quiz night var han lite förbryllad och ringde några samtal. Sen kom en annan på hotellet och hämtade oss, och följde oss till stället där quiz nighten skulle vara. Tydligen hade det stått fel på programbladet, och vi hade inte läst lapparna på väggarna i och med att vi varit borta större delen av dagen. Men de väntade på oss innan de började frågesporten, i och med att de visste att vi var på väg.

Vi var bara tre lag. Och så råkade vi vinna! De andra fick 5 och 8 poäng av 15, och vi fick 11. Som pris fick vi välja varsin drink, och vi valde varsin som inte ingår i all inclusive.

Per tog en drink till, och vi gick ner till en av de andra barerna för att lyssna på lite musik och titta på lite dans. Vi satt inte där väldigt länge, för jag kände mig ganska trött.

Vi tittade på tv en stund, och sen gick vi och lade oss.