22 november 2014

Att rensa bland sina Facebook-vänner

Jag är inte väldigt aktiv på Facebook längre. Jag går nog in några gånger per dag och tittar vad andra människor håller på med, men det är ganska sällan jag själv skriver en status. 

För ett litet tag sen tittade jag igenom min vänlista, och kände för femtioelfte gången att där fanns människor som jag inte riktigt visste varför fanns där. Efter en hel del funderande hit och dit bestämde jag mig för att rensa lite. Det här gjordes med en hel del dåligt samvete och tankar att "men tänkt om jag någon gång behöver kontakta den här personen/kommer att sakna personens uppdateringar" och en hel del sånt. 

Varför jag hade dåligt samvete av det vet jag inte riktigt, för varje person jag plockade bort var personer jag inte egentligen vet vem är. Många av dem har funnits där i flera år, och troligen bara lagt till mig för att Facebook föreslagit det eftersom vi har många gemensamma vänner, trots att vi aldrig träffats eller någonsin haft någon form av kontakt. Min största skräck är nog ändå att av misstag ta bort någon person som jag nog egentligen känner/är släkt med, men som min hjärna just då placerar i gruppen vet inte vem är/har aldrig haft kontakt. 

En person jag intervjuade under en av min praktiker sa att man ska vara vän med folk på Facebook som får en att må bra, för varför utsätta sig för massor man ogillar då man är på ett ställe där du helt själv kan välja vilken sorts människor du omger dig av. Och det håller jag nog delvis med om. Men sen finns det vänner jag känner att jag måste hålla kvar på Facebook, såna jag känner i verkligheten, är släkt med, eller någon liknande orsak, trots att jag ibland kan bli enormt störd på saker de skriver. För det mesta stör jag mig inte alls på vad folk håller på med i min Facebook-feed, men det känns skönt att ha rensat bort, åtminstone en del, människor jag inte egentligen känner.

Är det någon annan som får lite dåligt samvete av att rensa bland sina Facebook-vänner?

1 kommentar:

  1. Jag har nog jo :S Fast det bara handlar om just såna som man egentligen inte alls känner. Eller såna som bara skriver jobbiga saker på facebook, de kan vara trevliga annars men online är nånting annat tydligen, då är det värre med samvetet xD
    Har egentligen aldrig tagit bort nån (tror jag?) fast har faktiskt funderat lite på senaste tiden att ta bort facebook helt, går nog in dit och kollar emellanåt men skummar bara halvt intresserat igenom de översta inläggen typ - ni närmsta vänner är de inläggen jag är mest intresserad av ^^ - men jooo... får se, haha.

    SvaraRadera