27 november 2017

Bröllopsresan: tisdag 25 juli - Kreta 2017

Trots att vi hade varit igång hela dagen innan ville vi åka in till Chania den här dagen. Vi avråddes att göra det på grund av värmeböljan som fortsatte. Både dagens programblad och de vi pratade med på hotellet tyckte vi skulle låta bli. Men eftersom vår resa tyvärr var på slutrakan bestämde vi oss för att åka i alla fall.

Det som stod på schemat var att gå till The Nautical Museum of Crete och gamla stan.

Taxin släppte av oss precis runt hörnet från museet eftersom det var dit vi skulle gå först. Redan då hade vi så varmt att vi mest bara ville åka tillbaka till hotellet. Men konstigt nog vande vi oss ändå rätt snabbt, för det var inget emot Elafonissi-värmen dagen innan.

Museet var intressant. Det gick igenom en hel del historia kring Kreta. Eller ja, sjöfartsrelateradhistoria kanske främst, men i och med att det är en ö så blev det ju automatiskt öns historia liksom. Bland annat mycket spännande om andra världskriget. Massor av foton och grejer. Jag visste knappt något alls om öns världskrigshistoria innan vi var på resan, så det var intressant att kunna fördjupa sig lite i det på museet.

Det fanns väldigt mycket att titta på, så gillar man museer/sjöfart/historia/havsrelaterade grejer tror jag det här kan vara intressant!

Museets innergård var ett gammalt fort, så vi tog en snabb sväng runt där också, såklart.

Sen började vi gå runt viken, för vi hade bestämt oss för att gå ut till fyren.

När vi kom till början av muren så funderade vi om vi bara skulle låta bli, för att vi inte hade så mycket tid (vi blev på museet längre än vi hade tänkt), och för att det var så varmt. Men sen bestämde vi oss ändå för att gå, för vi ville.

Ute vid fyren tog såklart vår sista vattenflaska slut. Riktigt dålig timing. Så det blev att gå ganska raskt tillbaka för att hitta nånstans att köpa några flaskor vatten.

Efter vattenpaus och läskpaus gick vi vidare genom gamla stan. Eftersom vi ville hinna tillbaka till lunchen hann vi inte stanna till väldigt länge någonstans, och vi hade inte heller lust att shoppa, för det var så varmt och fyllt av människor. Gamla stan är också ett ställe vi vill besöka igen med mer tid och ork. Vi orkade i alla fall titta oss omkring lite, och det var så fint!

Då vi kom tillbaka till hotellet åt vi lunch nästan genast, och sen tog vi en andningspaus på rummet. Det var skönt att bara få sitta i ett rum med air condition ett tag! Sen blev det att simma och ligga vid poolen. Det vanliga alltså.

På kvällen gick vi till den italienska a la carte-restaurangen på området, för att utnyttja vår andra "gratis" restaurangmiddag.

Tyvärr var vi inte alls lika imponerade av maten där som vi var på den grekiska restaurangen. Det var allt för mycket ost på pizzorna, och de var inte särskilt goda. Vi blev ganska besvikna, för vi brukar gillar italienska restauranger, och resten av maten på hotellet var hur god som helst.

Men utsikten var desto bättre!

Cheesecaken som vi åt till efterrätt var också ganska bra.

Kvällen avslutades med några drinkar i lobbybaren.