08 maj 2020

Empties februari-april 2020

Det här inlägget har legat bland utkasten och väntat sedan februari. Det var nästan färdigskrivet och saknade egentligen bara foton och texten om typ en produkt. Då bestämde sig mitt illamående att slå till riktigt rejält och inlägget blev aldrig klart. Men nu kommer det tillslut!


Produkter för ansiktet

Novexpert The Peeling Night Cream Vitamine C 10 ml (BetteBox december 2019). Den här doftar som dom övriga produkterna jag har testat från det här märket. En lite sötare doft jag inte riktigt vet hur jag ska beskriva. Jag har tidigare jämfört den med arganolja, och det kan nog stämma. Den här lilla tuben var förvånansvärt dryg och räckte väldigt länge, kring två veckor, om jag finns rätt. Krämen är mot det lite rinnigare hållet utan att egentligen vara speciellt rinnig, men den är inte alls fet. Till en början brände och stack den lite, men med tiden vande sig min hy med den och det kändes bara om jag hade någon finne jag kliat på eller något sånt. Brännandet och stickandet kunde faktiskt göra rätt ont, men gick över snabbt. Krämen var inte speciellt återfuktande alls, så jag kunde få lite torra områden av den, men överlag var det okay. Den fick faktiskt min hy att se bättre ut, och efter att ha använt den ett tag så såg jag att finnarna hade minskat och många ärr hade bleknat lite. Det skulle kunna vara intressant att se vad den kunde göra för min hy om jag använde den under en längre tid, samtidigt som det var en lite skrämmande produkt i och med hur mycket den till en början kändes. Dessutom ska man undvika solen under tiden man använder den här. Jag skulle absolut kunna använda av den igen, men det är nog inte en produkt jag skulle gå och köpa själv.

Produkter för kroppen

Superdrug Fruity Daiquiri Bath and Shower Cream 250 ml (Superdrug, £0.99). Den här skulle innehålla mango- och passionsfruktsextrakt, och då jag visste om det kanske den doftade lite så, men mest tyckte jag den hade en svag, söt doft som jag inte riktigt tyckte doftade något speciellt. Konsistensen var ganska vanlig duschtvål, inte för rinnig men inte heller speciellt fast. Den här kanske var aningen krämigare än duschtvål, men inte hemskt mycket. Det var en ganska dryg produkt, och jag tyckte inte jag behövde hemskt mycket för att det skulle löddra ordentligt. Man märkte att det var en väldigt billig produkt, för det krävdes en del för att den skulle börja löddra och inte bara ligga som någon form av geleklumpar. Den var inte heller speciellt återfuktande och min hy kunde kännas ganska torr efteråt. Jag skulle nog inte köpa av just den här igen. Också fast det var en okay duschtvål så var det inget extra med den, den doftade inte ens speciellt gott.

Love Beauty & Planet Coconut Water & Mimosa Flower Luscious Hydration Body Hydro Gel 250 ml (BetteBox december 2019). Jag har haft schampo och balsam från samma serie, och den här doftar exakt som dom! Blommigt men med kokos utan att kokosdoften tar över. En lätt doft, men ändå väldigt tydlig. Det här var en så annorlunda produkt jämfört med någon annan body lotion jag prövat, gör det var en genomskinlig gel! I mitt huvud skulle den ju bete sig ungefär som någon hårgelé eller något sånt, och vara klibbig, för det var så den såg ut. Jag visste ju att den inte skulle vara så, men mitt huvud kunde inte riktigt greppa det. Den kändes som en gel, men betedde sig som typ vilken body lotion som helst. Den gick lätt och snabbt att massera in i huden, men det tog ett litet tag för den att dra in ordentligt. Inte superlänge, men det är inte en produkt man kan smörja in sig med och sen genast klä på sig kläderna. Då den väl dragit in i huden kändes inte huden klibbig, vilket jag gillade. Jag kände kanske inte att den här återfuktade riktigt tillräckligt vintertid, utan skulle kanske passa bättre under våren/sommaren/tidig höst. Efter att ha använt den ett tag märkte jag att jag hade vissa väldigt, väldigt torra områden som jag sedan flera gånger efter fick fokusera extra på för att det skulle bli bättre (men blev inte helt bra). Ibland kunde också huden klia lite för att den var torr, speciellt om det var lite kallare dagar. Armbågar och knän var också otroligt svåra att få ordentligt återfuktade med den här. Jag upplevde att den här produkten var väldigt, väldigt dryg, och den här burken räckte förvånansvärt länge. Under de senaste två månaderna har jag främst använt den här (3-4 gånger i veckan). Jag har använt några andra body lotions till och från också, men mest den här, så det är en väldigt prisvärd produkt. Jag skulle bra kunna köpa av den här för sommarhalvåret, men vintertid är den här inte tillräckligt för min hy.

L'Occitane Verbena Body Lotion 30 ml (fick den av en kompis). Den här doftar SÅ gott! Den doftar lite som lemongrass blandat med te (gissar att det är så verbena doftar?), och det är magiskt! Tyvärr är det ett tag sen jag använde den, men om jag minns rätt var krämen ganska tunn och rinnig, så den var ganska lätt att smörja in i huden, men jag tror att den inte var speciellt dryg. I alla fall inte om man jämför med vad jag skulle förvänta mig av en relativt dyr body lotion. Den här förpackningen är också katastrof, just den delen är något jag inte kan komma över med L'Occitanes body lotions. Den här krämen var riktigt dålig på att rinna ner till korken, därför är där ännu en del kvar i den. Plasten förpackningen är gjord av är ganska hård, och det gör att jag mest bara får ont i händerna då jag försöker få något ur den, och den är supersvårt att få ut något. Jag skulle supergärna använda av den här igen, just för att jag älskar doften. Men jag skulle nog aldrig köpa den eftersom förpackningen inte alls funkar för mig, och betalar jag mycket för en body lotion vill jag kunna använda allt utan att få handskador.


Produkter för håret

Noughty to the Rescue Moisture Boost Shampoo with sweet almond & sunflower seed, for frizzy and damaged hair 250 ml (BetteBox mars 2019) och Noughty to the Rescue Moisture Boost Conditioner with sweet almond & sunflower seed, for frizzy and damaged hair 250 ml (FeelUnique, 8,39€). Båda produkterna hade en ganska söt doft, troligen är den doften av mandel man känner. Jag var inte superförtjust i doften, för den blev lite väl söt på något vis. Delvis påminde doften mig också lite om ganska billiga schampon. Schampot var genomskinligt och OTROLIGT rinnigt. Det var i stil med vatten, men lite, lite tjockare. Det gjorde att det kändes ganska dumt att det var i en tub, för jag behövde alltid vända den fel väg för att öppna korken, annars rann det ut en massa utan att man ens tryckte på tuben. Det löddrade ändå ganska bra och kändes skönt i håret. Det gick också ganska lätt att tvätta ur håret. Balsamet var såklart betydligt tjockare och inte så rinnigt, men också det var ganska "tunt" jämfört med många balsam. Jag tyckte också det nästan kändes som om det försvann innan man ordentligt hade masserat in det i håret, så det kändes typ som om det inte blev tillräckligt i håret, också fast det nog blev det. Balsamet gick också ganska lätt att tvätta ur. Efteråt upplevde jag inte att mitt hårbotten var torrt eller kliade, håret gick ganska lätt att borsta och reda ut, men det kunde vara väldigt elektriskt. Det var helt okay produkter. Jag gillar att de var ganska naturliga, och funkade absolut bättre än många andra schampon och balsam jag prövat som ska vara naturliga. Jag är ändå lite tudelad om jag skulle köpa av dom igen. Troligen inte. I alla fall inte av just den här sorten.

Ansiktsmasker

Korres Green Clay Cleanisng Mask Oily Skin 18 ml (Chania Airport Hellenic Duty Free Shops, 3,95€). Jag tycker den här doftar exakt som de där gelegodisarna som ser ut som två körsbär. Det är en väldigt vag doft och inte alls störande. Men som det tog tid för mig att placera doften! Jag kände igen den men kunde inte komma på varifrån, men sen slog det mig att det doftar godis! Masken är ljusgrå med en svag hint av grönt i sig. Den är väldigt lätt att applicera eftersom den är precis lagom tjocklek (inte alls rinnig, men inte allt för tjock) och den är så himla slät. Den lägger sig på huden helt perfekt, och känns väldigt skön. Den beter sig väldigt likt lermasker överlag, men ändå inte alls som lermasker. Då den torkat känns den inte det minsta kliande eller obehaglig, utan fortsätter kännas skön. Då jag lade på första tunna lagret upplevde jag att den nästan lite drog in i huden, så jag fick lägga på lite till. Det stod att man skulle lägga ett "rich layer", men i och med att 18 ml är så himla lite så använde jag alltid ett så tunt lager som möjligt, och lade lite tjockare på ställen där jag hade finnar. Och det funkade också fint. Masken är också väldigt lätt att tvätta bort. Jag behövde inte stå och gnugga ansiktet en lång stund. Den dämpade väldigt snabbt och effektivt finnar jag hade, och den gjorde min hy så himla fin och ren och mjuk. Den torkade inte heller ut min hy lika mycket som de flesta lermasker brukar kunna göra. Jag är verkligen jätteimpad av den här! Sista gången jag använde den hade jag riktigt dålig hy, och det såg genast bättre ut efter att jag hade använt masken, och följande dag var min hy SÅ mycket bättre! I och med att jag valde att använda ett ganska tunt lager så räckte den här lilla tuben till förvånansvärt många gånger. Jag skulle väldigt gärna köpa av den här igen, och helst i en större tub. Tyvärr har jag bara hittat den i den här storleken, och på många ställen kostar den här lilla tuben drygt 10€! Men jag kommer troligen köpa av den här igen någon gång, för den är så himla bra.

Sephora Pomegranate Face Mask Anti-Fatigue & Energizing (Sephora, 3,95€). Den här doftade som de flesta sheet masks, men med någon annan doft i. Troligen granatäpple. Det var en väldigt lätt doft som jag tyckte ganska bra om. Masken var väldigt stor, vilket jag gillar. Den täckte ansiktet ordentligt och hålen för ögon, näsa och mun var inte för små. Masken hölls också väldigt bra på plats och gled inte omkring typ alls. Masken innehöll en hel del produkt, men antingen är det något som drar in bra i huden eller så var min hy extremt torr, för då jag tog bort masken hade jag inte alls väldigt mycket produkt kvar i ansiktet, och det är ovanligt med sheet masks. Det sista drog dessutom in väldigt snabbt, och min hy kändes inte klibbig speciellt länge efter. Min hy kändes och såg väldigt återfuktad ut efteråt, och jag tyckte också huden såg lite piggare och gladare ut, för före var den verkligen vintertråkig och trött. Jag skulle bra kunna skaffa av den här ansiktsmasken igen. Jag gillade den väldigt mycket.

2 kommentarer:

  1. Alltså, den där kokosgelen blev jag nu väääldigt nyfiken på att testa. Även fast jag typ drunknar i body lotions. Men mest för att den är så speciell form av kroppsåterfuktare! Hur i allsin dar gör du för att få slut på shampoo och balsam samtidit??

    Japp, synd att l'occitanes endel förpackningar skall vara så knepiga. Förstör hela njutningen i att använda en produkt ju! Men kiva att du gilla produkten i sig och doften också :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får nog sällan slut på både schampo och balsam samtidigt, men brukar välja att skriva om dom samtidigt om de hör till samma serie! :) Bara för enkelhetens skull. :D

      Radera