27 januari 2020

Förra veckan

Förra veckan var en riktigt jobbig vecka.

Jag vaknade på måndagen med en ordentlig huvudvärk. Jag tror jag hade sovit konstigt och därför fått ont i några muskler i ryggen, och det gjorde så jag fick huvudvärk. Eller det var säkert en del av orsaken i alla fall. Jag lyckades i alla fall påbörja dagen och få lite jobb gjort, men sen fick jag ännu värre huvudvärk, trots att jag hade tagit värktabletter. Jag fick snällt bara gå till soffan och ta det lugnt resten av dagen, för jag började dessutom må illa.

Jag undrar om måndagens huvudvärk på något vis utvecklades till lindrig migrän, för följande morgon vaknade jag igen med en konstig huvudvärkskänsla. Inte lika illa som dagen innan, men de få gånger jag haft migrän brukar jag känna mig lite öm och huvudvärkig ännu dagen efter. Och jag mådde till och från ganska illa. Det fick bli en dag på soffan, för jag mådde inte alls vidare bra. Per var snäll och masserade mig både måndag och tisdag, och då började i alla fall ryggen kännas mycket bättre.

På onsdagen hade jag inte längre huvudvärk, i alla fall inte speciellt mycket, men istället vaknade jag och kände mig förkyld. Typ febrig (men hade ingen feber), täppt i näsan och lite ont i halsen. Inget desto mer, men jag kände mig precis som då en förkylning precis bryter ut, för då brukar jag må så otroligt illa och överlag dåligt. Så det blev en till dag på soffan, för jag mådde så dåligt och var så otroligt trött och hängig. Jag orkade absolut ingenting. 

Det blev torsdag, och jag märkte inte av några förkylningssymptom länge. Så jag vet inte riktigt vad onsdagen handlade om? Jag mådde ganska okay. Jag var fortfarande trött och kände mig lite hängig, sådär som då man varit sjuk men är på bättringsvägen, men ändå inte har någon kraft ännu. Jag var i alla fall glad över att slippa huvudvärken och att jag inte behövde må så himla illa längre. Men glädjen varade inte superlänge, för på kvällen bestämde sig min mage för att bli orolig. 

På fredagen mådde jag sen betydligt bättre. Lite hängig och trött var jag ännu, men jag orkade till och med sitta vid datorn en stund och fixa lite jobbgrejer. Jag hade mer energi än någon av de tidigare dagarna under veckan, också fast jag ännu inte kände mig helt 100%. Skönt i alla fall att ha lite mer ork! Men precis som resten av veckan var min aptit inte helt som vanligt.

Under helgen kände jag mig ännu inte helt 100%, men så gott som. Jag orkade med ut på två långa promenader och maten smakade bättre igen. Till och från mådde jag ännu lite illa, men det var inte så farligt.

Den här veckan har börjat betydligt bättre och jag känner nu att jag börjar vara tillbaka. Det är längesen jag varit sjuk så jag haft något annat än förkylning, så jag blev lite överrumplad av att hela veckan bara blev ett enda dis av dåligt mående. Jag gissar att det kanske var någon form av lindrig magsjuka? Hur som helst är det längesen jag mått så illa och känt mig så hängig och slut under så många dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar