28 augusti 2018

Ett dygn ensam

I fredags på eftermiddagen åkte Per iväg till Nagu, vilket betydde att jag och Alma för första gången skulle bli ensamma hemma över natten. Jag har faktiskt inte heller spenderat en natt ensam i den här lägenheten, så det är ett bra tag sen jag varit ensam i Helsingfors mer än under dagen/kvällen. 

Jag använde större delen av fredagen till att städa lägenheten och byka en massa tvätt. Jag vet inte, men av någon anledning brukar jag plötsligt få lust att städa då jag är ensam någon dag som Per "borde" vara hemma (alltså en helg eller liknande, och inte bara en vanlig jobbdag). Sen passade jag på att mysa lite extra med Alma, fixa ansiktsmask och titta på serier på Netflix.

Alma var nog lite ledsen då Per for, och fundersam över varför han aldrig kom hem.

Då jag vaknade på lördagen kände jag mig ganska förkyld, fast jag inte känt av något sånt alls dagen innan. Halsen gjorde ont och huvudet kändes tungt. Jag fixade ändå med en del bloggrejer, fotade och skrev klart lite inlägg för veckan. Väldigt mycket mer orkade jag inte med den dagen.

Jag har plockat ihop en kort video från mitt dygn. Bland annat får ni se hur det är att försöka fota bloggbilder eller sortera papper då man har en hund som vill vara i famnen mest hela tiden.

Då Per kommit hem åt vi middag och njöt sedan av bastu. Min förkylning började också kännas värre, och då vi gick och lade oss kändes det superjobbigt. Jag fick aldrig riktigt sömn, och hur jag än låg gjorde min hals ont och jag mådde konstigt. Det slutade med att jag gick till soffan, försökte få i mig lite vatten och en värktablett. Till slut fick jag ändå sömn och fick sova några timmar.

På söndagen kände jag mig helt färdig. Halsen gjorde mer ont, huvudet kändes ännu tyngre, och jag mådde överlag bara konstigt. Till och från mådde jag till och med riktigt dåligt. Det gjorde att jag större delen av dagen bara låg i soffan, iklädd pyjamas, åt värkmedicin och halstabletter, och vi tittade på serier och YouTube-klipp. Skönt det med. Alma hade inget emot att få mysa hela dagen.

Den egentliga planen hade varit att åka iväg på utflykt, men nu blev inte det av. Vi ska försöka göra två utflykter nästa helg istället. Jag håller tummarna för att vi båda är friska då, och att det inte regnar! Vi börjar vara inne på slutrakan nu med sommarens utflykter, så det är extra tråkigt då det inte blir av någon helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar