14 augusti 2018

Åland och Rockoff: torsdag 26 juli

Under torsdagen blev det lite mer sightseeing. Vi började med Uffe på berget för att kolla utsikten.





Per gick upp i tornet också, men jag vågade mig inte dit.

Nästa stopp blev Kastelholms slott. Vi gick inte in, men gick en vända runt omkring i området. Vi besökte också Smakbyns butik, och vi fick till och med en skymt av Micke själv.




Dagens huvudbesöksmål var Bomarsund. Först var vi upp till Notvikstornet. Dit upp har jag varit några gånger förut, men jag har inget emot fler besök!









Sen fortsatte vi med att gå runt fästningen. Den har jag också besökt några gånger förut.




Vi bestämde oss också för att gå runt Skarpansområdet. Jag är osäker om jag gjort det förut, och har jag det är det över 10 år sen.




Sen gick vi också upp till Brännklintstornet som jag vet att jag inte varit till förut.









Solen gassade, och det var riktigt, riktigt varmt att gå omkring där i en dryg timme. Det var superskönt att få sätta sig i luftkonditioneringen i bilen då vi kom tillbaka till parkeringen! Trots värmen var det ändå en rätt skön promenad.

På väg tillbaka in mot stan stannade vi vid Taffels factory shop. Vi köpte inte speciellt mycket, men det var kul att besöka i alla fall! Jag är också osäker om jag varit dit förut.

Vi stannade också snabbt vid S-market i Godby innan vi åkte in till stan. Där åt vi pizza på Adlon.


Då vi var mätta åkte vi tillbaka till stugan. Det var verkligen skönt att få ta en dusch efter allt vandrande! Då vi kommit tillbaka till stugan tittade jag vad aktivitetsarmbandet sa, och då hade jag redan gått över 10 000 steg.

Vi åkte in till stan till klockan 20. Den dagens artister var Mando Diao och Petter! Mellan artisterna hann vi också en sväng till Dino's.



Sista biten till vår stuga är en lite mindre väg, och det är mest bara skog, skog och skog runt. Nästan varje kväll såg vi något rådjur som hoppade över vägen. Just den här kvällen råkade vi se två grävlingsungar som stod mitt på vägen och lekbrottades! Så sjukt gulliga! Först tittade de både förbryllat på oss, sen skyndade den ena sig ner i diket. Den andra däremot var mer nyfiken på oss, och stod kvar och tittade en lång stund innan den gick in i gräset precis vid vägen. Där satt den sen och kikade fram flera gånger, och kom till och med tillbaka ut på vägen en vända innan den sen gick in i skogen efter sitt syskon. Vi fick stå still en bra stund, men det gjorde absolut inget, för de var så galet söta!!! Vi tror vi sett en grävlingsunge någon av de första kvällarna också, i samma område, men då visste vi inte riktigt vad det var för djur vi såg.

Och bara någon meter senare såg vi kvällens enda rådjur. Lika söt som alla tidigare vi sett under veckan.

Dagens stegsaldo då vi var tillbaka i stugan var strax under 15 000. Skönt att få sitta ner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar