23 augusti 2018

Åland: söndag 29 juli

Sista dagen gjorde vi inte alls speciellt mycket. Vi behövde checka ut klockan 11, och efter det åkte vi iväg in till stan. Vi hade inte gått på stan speciellt mycket under de tidigare dagarna eftersom vi för det mesta kom in så sent att mycket hade stängt, och för att vi oftast kom dit precis tills första artisten började spela. Det hade helt enkelt inte funnits tid för att gå runt. 

Vi handlade inte så mycket, men några smågrejer blev det ändå.


Sen åkte vi ner till hamnen och checkade in.

Väl ombord satt vi ute fram till 15.00 då vi hade bokat buffé.

På väg till Åland klarade jag inte av att äta knappt något av buffén, för jag mådde så dåligt. Men den här gången var jag hungrig och mådde bra, så jag kunde proppa i mig av godsakerna!


Efter att vi hade ätit gick vi runt på båten och tittade lite, och sen satt vi oss ner och vilade. Vi var både ganska trötta eftersom det hade blivit en sen kväll dagen före, vi hade behövt stiga upp ganska tidigt, och det hade varit en lång och varm vecka som gjort det svårt att sova. Ungefär en och en halv timme innan vi var framme tog vi en runda i tax freen och handlade lite smågrejer.

Då vi kom till mina föräldrar hälsade Alma på oss glatt, men förutom att hon låg i min famn en stund ignorerade hon oss sen mer eller mindre helt resten av kvällen. Hon var absolut inte nöjd över att vi hade "övergett" henne en dryg vecka, och hon var inte alls rädd att visa sina känslor. Finaste hund!! En av de bästa grejerna med att komma hem är att få gosa med Alma.

Jag har nog aldrig tidigare uppskattat att få sova i ett luftkonditionerat rum så mycket som efter den här resan. Stugan vi bodde i var vääääääldigt varm, och varenda natt så svettades jag så det bokstavligt talat rann över hela kroppen! Hur sjukt är inte det? Jag tror jag aldrig varit med om det på den nivån förut. Också fast vår lägenhet här i Helsingfors är varm som jag vet inte vad och jag kan svettas då jag sover, så kan det inte ens nästan mäta sig med hur det var där. Det behövdes verkligen några nätter hos mamma och pappa och deras luftkonditionering för att på något vis återhämta sig.

I övrigt var det en superrolig resa! Jag älskar Åland, och trots att det är en massa år sen jag bodde där så känner jag mig fortfarande så himla hemma där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar