20 augusti 2018

En lördag på Sveaborg

I lördags var det dags för utflykt igen. Den här gången åkte vi iväg till Sveaborg! Jag trodde vi skulle varit dit två gånger under tiden vi bott i Helsingfors, men det var tydligen fel. Sist vi var dit var april 2015! Så det var verkligen dags för ett nytt besök.

Jag tycker väldigt mycket om Sveaborg och det finns så många vackra platser på öarna där. Därför blev det också en hel del foton. Den här gången försökte vi passa på att utforska en del av vrårna vi inte sett förut, förutom sånt vi sett flera gånger förut. Trots att det här var mitt femte(?) besök är jag rätt säker på att det ännu finns en hel massa platser jag inte sett där ännu!

Dagens promenad blev drygt 6,5 kilometer, i en ganska långsam takt. Vi tog en båt som gick 13:30 dit, och kom tillbaka med en som startade 17:00. Det blev ganska varmt, för solen gassade nästan hela tiden vi var där, så man blev genast svettig, och det var väldigt kvav och åskig luft, så det kändes som man konstant var klibbig.

Alma hade aldrig åkt båt förut, så vi tyckte det skulle bli intressant att se vad hon tyckte. Hon var superivirg då vi plockade ut henne från bilen, för hon ääääälskar nya platser, mycket människor, och att få vara med. Lite fundersam var hon nog då vi var ombord, men satt lugnt i Pers famn hela resan. En liten bit blåste det ganska mycket, och det tyckte hon inte om eftersom öronen fladdrade. Som tur var är båtresan väldigt kort.

Jag tycker Sveaborgs kyrka är så otroligt fin. Det känns som om jag alltid tar allt för många bilder på den då vi är där. Den byggdes 1854, då som ortodox garnisonskyrka, men har varit luthersk kyrka sedan 1920-talet. Den fungerar dessutom som fyr! Jag har fortfarande aldrig varit in i kyrkan, så jag ser framemot att göra det någon dag! Kyrkan har blivit något av ett landmärke för oss, för den syns från väldigt många ställen och jag känner alltid att jag behöva påpeka då jag ser den.

Sveaborg har också en torrdocka, som är en av världens äldsta som fortfarande används. Nuförtiden reparerar man traditionsfartyg, men på 1700-talet användes det såklart till att bygga fartyg.

Det finns så många spännande tunnlar och grottor man kan undersöka! Problemet jag alltid har är att då man stiger in ser man absolut ingenting eftersom det är så ljust ute och så mörkt inne, och sen då man kommer ut tillbaka bländas man av ljuset. Dessutom känns många av dem ganska kusliga, och jag kan tycka det är lite obehagligt med tanke på spökhistorierna jag kan tänka mig att det finns. Ja, jag är lättskrämd.

Det finns så himla många vackra ställen på öarna! De tar aldrig slut. Då och då behöver jag bara stanna upp och ta in det jag ser. Och jag påminns liksom om hur ofantligt vackert Helsingfors faktiskt är. Man kan bli så hemmablind. Dessutom påminns man om stadens och landets historia, något som också kan vara viktigt ibland.

Vi såg flera brudpar under våra timmar på Sveaborg. Där skulle vara minst två bröllop, eventuellt fler, den dagen. Vi såg två-tre brudpar som fotograferades på olika ställen, och mot slutet av promenaden såg vi en brud som stod och väntade på att gå in i kyrkan. Det fick mig att minnas nerverna inför vårt bröllop.

Mina två favoriter.

Det var väldigt mycket folk på Sveaborg den här dagen. Alla båtar vi såg som åkte mellan Salutorget och Sveaborg var smockfulla med folk, både till och från Sveaborg. Och vi såg också flera stora grupper med guide. På vissa ställen fick man trängas, men om man sökte sig lite utanför huvudrutten var det nästan folktomt. Tidigare då vi varit har vi varit dit lite utanför högsäsong, och också fast det då också varit en del människor har det inte varit riktigt lika mycket som den här dagen.

Jag tycker ofta det är lite jobbigt att lägga upp foton på mig själv på bloggen, speciellt helkroppsbilder, eftersom jag ett längre tag inte känt mig 100% bekväm i min kropp och hur jag ser ut. Men här kommer en bild i alla fall, bara för att försöka trotsa den där jobbiga känslan.

Kungsporten byggdes som en ceremoniell port till fästningen i mitten av 1700-talet. Tydligen är den byggd där kung Adolf Fredriks fartyg lade till då han besökte stället för att se till byggarbetet 1752. Det är också han som är fästningens grundare.

Eftersom det var väldigt varmt, mycket upp- och nerförsbackar, och en hel del kullerstensvägar som var väldigt jobbiga att gå på för Alma, blev hon trött lite då och då och fick då bli buren en bit för att vila sig. Det var en mycket nöjd hund varje gång hon fick sitta i famnen istället, för då hade hon bättre uppsikt över stället, kunde bättre se alla vi mötte, och kunde lättare spana in alla andra hundar.

Vargön och Gustavssvärd var avklarat, och det var sen dags att utforska Stora öster Svartö.

Tror det här kan vara ett av mina favoritfoton från det här Sveaborgbesöket:

Då vi kom ner tillbaka till där vi startade passade Per på att gå in till butiken och handla lite småsaker. Vi tog en liten paus, för vi hade inte haft så många pauser under resten av utflykten just för att vi ändå gick så långsamt så det kändes inte som det hade behövts.

Efter pausen fortsatte vi. Vi hade en liten bit kvar vi hade planerat att gå. Den här gången lät vi bli att gå till Lilla öster Svartö och Väster Svartö, för vi var väldigt trötta på grund av vädret. Vi kände helt enkelt att det fick räcka för den här gången.

Sååå många vackra byggnader! Jag känner alltid som om jag skulle kommit till en helt annan stad, eller Helsingfors bara att en helt annan tid, varje gång jag kommer till Sveaborg.

17:00 tog vi båten tillbaka till Salutorget.

Den här gången var det en annan båt och både Per och jag kunde sitta ner. Dessutom blåste det inte så mycket då vi åkte tillbaka. Alma lade sig snabbt till rätta i Pers famn, och somnade.

Då vi började närma oss Salutorget vaknade Alma till och kände någon god doft som hon nosade efter en bra stund. Sen tittade hon ut över vattnet och var väldigt intresserad och nyfiken av vattnet, öarna, och fåglarna hon såg. Helt obrydd av att hon åkte båt och inte bil eller tåg som hon är van vid.

Några japanska militärfartyg var på besök i Helsingfors. Då vi gick från bilen till båten då vi var på väg till Sveaborg såg vi många av...sjömännen? Båtsmännen? De som hade kommit med fartygen, helt enkelt.

Då vi steg ombord på båten för att åka hemåt såg vi att himlen var väldigt mörk på många ställen, och då vi var nästan tillbaka vid bilen kändes det verkligen som om vi valt att komma tillbaka vid rätt tid. Jag vet inte om det faktiskt började regna, hemma regnade det lite, lite senare under kvällen. Det hade utlovats en hel del regn under lördagen (som sen ändrades till inget regn), så vi var lite oroliga att inte utflykten skulle bli av. Men vi hade tur!

Då vi varit hemma en stund åkte Per iväg till butiken för att handla lite ingredienser för middagen. Jag lade mig ner på soffan för jag kände mig så trött i hela kroppen, och Alma skyndade sig med upp på soffan och somnade på mig, som hon brukar. Det var en mycket trött hund efter en ganska lång dag.

Till middag bakade vi pizza! Min blev lite länge i ugnen, men den smakade supergott i alla fall.

Vi hade dessutom äntligen skaffat oss en bastutid, så efter middagen fick vi avnjuta vår första bastu i huset. Verkligen superskönt efter en dag med en hel del gående och varmt väder. Skönt för musklerna och skönt att få svettas bort allt.

Efter det delade vi på en bit mango cheesecake jag köpt från ett av caféerna på Sveaborg. Varför bara en, undrar ni kanske? Jo, för den här biten kostade 6€, och jag kände att 12€ för varsin bit kaka var lite väl. Mycket, mycket good cheesecake, men den var ganska mäktig, så det räckte till och med bra trots att vi delade på den.

Det var den lördagen och den utflykten! Superbra dag!

Och här är videon från dagen!