22 september 2021

Hur jag lagar James mat

Efter att jag förra veckan berättade att jag lagar mer eller mindre all bebismat själv tänkte jag idag visa några bilder från då jag lagar mat! Det råkade sig så passligt att jag senaste dagarna har lagat en hel massa mat.

Under dom första månaderna jag lagade mat planerade jag diverse olika grönsakskombinationer, och försökte räkna ut lite på högt så de skulle bli ungefär lika mycket kalorier per matsked. Mest så inte en blandning innehåller jättemånga och någon annan knappt några alls. Med tiden har det blivit fler då jag velat lägga till någon grönsak han inte smakat på förut. Men nu utgår jag mest ifrån dom olika blandningar jag redan gjort, dom är rätt många vid det här laget, så jag inte behöver lägga ner en massa tid på att räkna ut nya.

Jag börjar med att skära upp grönsaker. Det mesta jag använder är färskt, men ärter, majs och gröna bönor har jag använt frysta. Från och med den här omgången har vi också fryst blomkål och broccoli, för det minskar på matsvinnet då det inte blir delar över som inte hinner bli använt innan det blir dåligt. Dessutom är det smidigt. Men grejer som potatis, sötpotatis, äggplanta, butternutpumpa och morot använder jag färskt. Jag har flera gånger tänkt koka och frysa in sånt som blir över, men jag hittar aldrig tiden eller energin till det, så att köpa en del grönsaker fryst har funkat bättre.

Oftast gör jag 2-3 olika blandningar åt gången, och jag börjar alltid med att skära och väga allting färdigt för alla.


Då det är gjort är det dags att först ångkoka och sen mixa dom olika blandningarna. Den jobbigaste delen av att laga maten är, enligt mig, att diska mixerdelarna mellan varje sort jag lagar. Det tar inte alls länge och är inte speciellt många delar, men det känns ändå av någon anledning jobbigt. Därför ger jag ofta över det jobbet åt Per. Han brukar också ibland få skala och skära grönsakerna då jag känner att jag inte alls har ork.

Barnmatsmixern känns som en stor orsak till varför jag orkar laga maten själv. Det är så himla lätt då allt kan göras i samma maskin. Utöver diskandet så gör den det så enkelt.

Då jag är klar för dagen med mixern brukar jag lägga delarna i diskmaskinen, så diskandet är ju verkligen enbart jobbigt då jag behöver delarna genast igen.


Då det är mixat häller jag över purén i en skål så det får svalna lite och jag (eller Per) kan diska mixerdelarna och lägga igång följande omgång mat att ångkokas.


Då maten svalnat lite lägger jag över den i isformar och låter den svalna lite till innan jag lägger in den i frysen.

Vi har isformar som rymmer 15 ml och några som rymmer 10 ml, båda sorterna hittade jag på Amazon. Dom är gjorda av silikon, så det är lätt att få ut maten därifrån, och har lock.


Jag brukar låta det vara i frysen omkring ett dygn. Sen flyttar jag över maten till en påse och förvarar i frysen och plockar fram så många kuber som behövs. Vi värmer maten i mikron så den blir ordentligt varm, och låter den svalna lite innan James äter. Ibland kan vi behöva blanda i lite vatten för att få en bättre konsistens. Och isformarna diskar vi i diskmaskinen.


Frukt och bär gör jag likadant med. Dom blandar jag inte, utan där gör jag enskilda puréer av varje sort, och sen plockar vi fram kuber av olika sorter och blandar hur vi känner för. Mycket av frukten är färsk, men där använder jag också en del fryst. Lite baserat på vad som finns och vad som blir bättre (till exempel tycker jag fryst mango blir bättre än färsk). Här har vi lite fått pröva oss fram, både som sagt med om fryst eller färsk funkat bättre, men också sorter. Till exempel blir Jonagold-äppel fantastiskt god äppelmos!

Kött tycker jag är jobbigast att laga. Mest för att det sällan luktar speciellt gott. Som tur är funkar det också att laga i barnmatsmixern, så det behöver inte göras så mycket. Ångkoka, mixa, frysa.

Utöver det här erbjuder vi plockmat, men James har inte haft väldigt stort intresse att lägga maten i munnen och faktiskt äta den. Om det inte är majssnacks. Men vi jobbar på det! Under helgen lät vi honom första gången försöka äta puré själv, men det var inte heller någon större framgång. Men han verkade tycka det var kul att leka med det i alla fall.

Hittills har James varit väldigt tacksam att laga mat åt, för han äter verkligen allt. Skulle han vägra det mesta skulle jag nog inte heller ha orken att laga maten själv. Det skulle knappast kännas väldigt värt tiden det tar om han ändå bara skulle totalvägra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar