03 september 2021

Farmers market

I lördags var Söderlångvik gård på besök till Amos Rex. Eller det var väl Söderlångvik gård och några andra Kimitoö-lokala matproducenter, och det var en liten farmers market. Vi bestämde oss för att, om jag mådde bra efter vaccinet, åka iväg en sväng.

Efter att ha mått lite konstigt då jag först vaknade mådde jag lite bättre senare på förmiddagen, och vi bestämde oss för att åka. Alla (dom få) krämpor jag hade kändes också som om dom var orsakade av vaccinet, men vi valde ändå att ha munskydd på oss, och hålla oss på lite längre avstånd från folk, trots att det var utomhus. Skönt nog var det ingen större trängsel.

Eftersom det börjar vara lite kyligare väder fick James ha på sig halaren jag sydde i våras. Första användningen! Jag var rädd att han skulle hinna växa ur den innan han skulle hinna använda den, men som tur var den ännu till och med lite åt det större hållet, så han borde kunna ha den större delen av hösten. Jag är fortfarande så himla stolt över mig själv som lyckats sy en halare.


James var inte speciellt imponerad av marknaden, eller att för första gången vara in till centrum sådär på riktigt. Han verkade mest uttråkad och trött, fast det inte ens var en tid han normalt brukar sova.


Alma däremot var galet glad! Hon har inte heller varit in till centrum på jättelänge, men brukar tycka jättemycket om att få komma med. Hon rusade omkring och var så himla ivrig. Hon fick ett plötsligt infall och sprang i rasande fart upp för en av betongkullarna man ser lite av i bakgrunden på fotot. Så hon och Per sprang omkring lite på den, innan hon kände sig klar med den och rusade ner tillbaka. 


Vi passade på att äta en fantastiskt god våffla med vispgrädde, sylt och björnbär.


Det blev ett ganska snabbt besök eftersom James var otålig (och vi ville hinna hem tills han skulle äta nästa gång) och jag inte mådde helt hundra procent. Såklart somnade James då vi gick tillbaka mot bilen. Han hann inte sova mer än drygt 5 minuter, men var till min stora förvåning inte speciellt grinig då han vaknade då Per lyfte in honom i bilen. Och han hölls vaken tills han hade ätit mellanmål hemma.


Förutom våfflan vi åt så köpte vi en ask tomater, en låda äppel (vi har gjort äppelmos av en del av dom, och resten äter vi), och en flaska äppelmust. Allt såklart jättegott!


Det pågår något talko(?) för att planera en miljon träd i Finland, och de var där och delade ut plantor gratis, som man sen ska plantera någonstans. Jag tror det är gran, tall och björk man får. Där var 6 stycken plantor, om jag minns rätt. Jag har tillfälligt planterat dom i en kruka, och troligen kommer mamma och pappa ta dom med sig och plantera dom hos sig. Jag tror man får plantera dom någonstans i Helsingfors också, men jag är inte riktigt säker på var.



Det var så roligt att vara ut och göra något lite annorlunda igen! Det är så himla längesen sist. Det här var i och för sig ett väldigt kort besök, men det kändes helt lagom övning att ha med sig både hund och barn. Och övning för en själv att vara ute bland folk igen, hehe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar