24 juli 2020

Valet av bärsele

Jag har ett längre tag försökt komma fram till vilken bärsele vi ska skaffa. Det finns så himla många att välja på! Dom är dessutom ganska dyra och alla de som uppfyllt våra krav har legat i samma prisklass. Man vill ju gärna hitta ganska rätt från början så man inte spenderat en massa pengar på något som sen visar sig vara totalt fel. 

Det jag velat ha är något som är ergonomiskt både för barnet och för den som bär, den ska gå att använda från början men ska också gå att använda då barnet är lite äldre, och det ska gå att bära med den på flera olika sätt. Och så får den gärna vara lätt att använda och inte kräva så himla mycket fix och trix varje gång, i och med att vi troligen kommer vara två personer som använder den lite om varandra.

Efter en massa research föll valet på Ergobaby Omni 360. Den verkar erbjuda allt vi var ute efter, och har dessutom vunnit en massa tester och folk verkar överlag nöjda. Efter att vi köpt den har en kompis också talat väl om den, så det känns som ett bra val.

I och med priset har vi avvaktat lite för att se om den skulle dyka upp på erbjudande hos någon, och jag har också tittat runt efter en begagnad. Tyvärr har det visat sig inte vara superlätt att hitta just den modellen begagnad i bra skick och en vettig färg, och de jag har hittat har inte känts som om priset som begärts helt motsvarat skicket. Och av någon anledning verkar de aldrig/sällan säljas till rabatterat pris i någon butik, och alla säljer dom till mer eller mindre samma pris.

För två veckor sen råkade jag av en slump se att den var på rabatt hos Verkkokauppa! Inte alls en stor rabatt, men ändå så mycket så den blev billigare än på andra sidor. Och dessutom hade de den i färgen vi allra helst ville ha! Köpte såklart, speciellt som det bara fanns 5 kvar i den färgen.

Förra veckans måndag hämtade vi den.


Bärselen vi köpte är som jag nämnt högre upp en Ergobaby Omni 360: Cool Air Mesh. Vi valde färgen Oxford Blue, som är en ljust blågrå färg både Per och jag gillade väldigt mycket. Skönt med meshtyg också, så det andas lite bättre. Jag har läst fler som nämner att det gör att varken barn eller vuxen får för varmt. Alltid ett uppskattat plus.


Den ska gå att använda från början, om barnet väger minst 3,2 kilo och är 50,8 cm, utan några extra tillägg (som vissa modeller och märken behöver). Den ska alltså funka för barn mellan 3,2-20 kg (upp till omkring 2 år). Man kan bära barnet framtill antingen vänt inåt eller utåt, på höften, eller på ryggen. Hur man kan bära barnet beror på ålder, vikt och längd.

Nu återstår det bara att se om det är en bärsele vi gillar, och om vi får ett barn som alls är okay att bli buren i sele. Jag gissar ju att vi kommer ha en del användning av den under perioder i alla fall, och om det funkar för alla inblandade kan det säkert vara en bättre lösning än barnvagn vid vissa tillfällen. 

Jag tycker åtminstone det är en riktigt snygg bärsele!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar