17 september 2011

1. Hitta universitet

Den här guiden är skriven under 2011-2014 då jag själv bodde i England. Den har inte blivit uppdaterad sedan dess, och jag vet inte längre om allt som står här stämmer.

Hitta skolor

Då man söker till brittiska universitet sköter man det via www.ucas.com, den brittiska motsvarigheten till Sveriges www.studera.nu och Finlands www.universitetsansokan.fi. Det här är också, enligt mig, det bästa och enklaste sättet att hitta skolor.

Välja skolor

Börja med att trycka fram alla skolor som erbjuder utbildningen du är intresserad av. (Course Search > Välj den som stämmer in på dig > Search eller Search by subject) Sen är det bara att gå igenom alla i tur och ordning. Det kan vara väldigt tidskrävande ifall utbildningen du vill gå finns vid väldigt många universitet (själv gick jag igenom runt 40 stycken).

Sen är det bara att rensa bort de du inte tycker är helt det du letar efter, de som är på fel ställe i landet (ifall du bestämt något område du helst vill vara i), eller annars bara känns ”fel”. Klicka in på varje skolas egen hemsida och kika runt lite.

Till sist hade jag en lista med kanske 10 skolor, och sen började jag långsamt minska på dem. Gick igenom dem antalet gånger innan jag kom ner till endast fem. Det är helt enkelt att börja jämföra dem med varandra, möjligen jämföra området skolorn är i, osv. Det är som sagt ganska tidskrävande, och jag hade väldigt ofta känslan ”gör jag rätt nu som väljer bort den här?”. Där måste man bara lita på magkänslan och att man läst ordentligt om skolorna.

Det här är en process som kan ta en hel del tid. Jag anser att man verkligen ska lägga ner tid på det, det handlar ändå om antalet års studier som dessutom är allt annat än billiga. Jag jobbade på det flera veckor, kollade några skolor varje dag, hade paus någon dag och så fortsatte jag. Att försöka få det klart på en dag gör bara hjärnan degig och det är mycket svårare att hålla isär det man läst.

Skolratings

En bra idé kan också vara att googla dina val för att se vad det överlag sägs om skolan. Några ställen där man kan kolla är www.guardian.co.uk/education/universityguide , http://unistats.direct.gov.uk/ , www.thecompleteuniversityguide.co.uk/league-tables/.
MEN jag vill understryka att du inte ska gå enbart på vilket ”betyg” skolan fått på de här sidorna. I de flesta fall är det en over-all rating och alltså inte utgående från enskilda program/kurser. Bara för att skolan du är intresserad av inte finns med högt uppe på listan kan det ändå betyda att utbildningen du valt är väldigt, väldigt bra. Samma andra vägen; fast du söker till en skola som kommit väldigt högt upp finns det ingen garanti för att utbildningen du valt är speciellt bra. Så, det är ingen idé att söka till t.ex. Oxford bara för att. Kolla hellre upp de som erbjuder en bra utbildning inom ditt område och något som på allvar tilltalar dig. Det är ingen idé att kasta bort 3-4 år av ditt liv på en skola med väldigt bra rykte om utbildningen just du går är allt annat än toppen.
Ja, tänker du jobba i England ser en bra skola bättre ut på ditt CV och tyvärr är det så att folk i vissa fall blir valde mer p.g.a. det än av sina kunskaper. Men är du duktig inom ditt område finns det inget som hindrar dig från att ta dig långt, också fast du studerat vid ett mindre känt universitet. Det gäller bara att ha orken att kämpa, och kan du visa upp bra vitsord kan de inte säga att du är dålig.

UCAS

UCAS är som sagt motsvarigheten till Sveriges www.studera.nu och Finlands www.universitetsansokan.fi. Jag måste säga att av de tre så är UCAS min favorit. Hemsidan är snygg, där finns massor av hjälp och tydliga förklaringar för hur saker och ting går till. Är det något man undrar över i något skede av ansökan är det bara att gå in på deras hemsida och leta lite så hittar man antagligen svaret.

UCAS har bl.a. en lista med kontaktinfo till de flesta (alla?) av universiteten de har med på sina listor (vilket praktiskt taget är alla Storbritanniens universitet skulle jag tro).
UCAS är väldigt aktiva på Facebook (https://www.facebook.com/ucasonline ) så det är värt att likea dem. De uppdaterar om frågor, saker de håller på med, vilka tider man kan ringa dit, osv. De svarar också på frågor folk ställer där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar