29 april 2011

Kungligt bröllop

Jag använde halva dagen till att titta på kungliga bröllopet. Så fint, så fint, SÅ FIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINT!!! Började nästan gråta. Jag älskar det brittiska kungahuset. Och prinsarna William och Harry är ju hur underbara som helst. De verkar så...normala! 
Dessutom var de svenska kommentatorerna på Yle riktigt bra, och till och med lite småroliga då och då. Och så fick man ju reda på en hel del spännande fakta. Den här dagen är utlyst som ledig dag i Storbritannien, vilket alltså betyder att säkerheten och liknande blev extra dyr (kostade ca 32 miljoner tydligen). 5000 poliser jobbade i London. 35 hundar. 911 av poliserna var utradade längs rutten kungligheterna åkte.

Folk klagar över att huuuuuu, dit far folks skattepengar. Men bröllopet betalades helt av kungahuset + Kates familj. Staten betalade "endast" för säkerhetsarrangemanget. Ja, det rörde sig om en hel del pengar, MEN man räknar också att man kommer få in antalet miljoner (tyckte de pratade om 500, men vågar inte säga säkert)  på alla bröllopsrelaterade saker som säljs till allmänheten och turisterna som åkt dit just för bröllopet. Det kanske väger upp lite?
Dessutom pratar vi nu om ett underbart par som bett de som känner att de vill ge dem en bröllopsgåva att skänka pengar till någon av deras välgörenhetsorganisationer istället för att köpa något åt dem.

Ska ännu dela med mig av en bild jag snodde då jag tittade. Det är verkligen en sjuklig mängd människor som samlats vid Buckingham Palace efteråt för att få en skymt av dem på balkongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar