09 april 2011

Dag 09 – Min tro

Jag är fortfarande lite osäker på vad jag egentligen tror på. Under min högstadietid funderade jag ganska mycket på religion och vad jag trodde.

Jag vill tro att det finns någon högre makt, men jag vet inte om jag direkt tror på en gud på samma sätt som den beskrivs (eller verkar vara) i många religioner. Jag är lite för intresserad av vetenskap och liknande för att tro på "vad som helst". Det är liksom lite väl abstrakt för mig, jag behöver bevis för vissa saker för att på allvar kunna tro på det. Men jag säger inte heller att det inte finns en gud, det är liksom bara det att ingen har kunnat bevisa sådär ordentligt varken att det finns en gud eller att det inte finns.

Skriftskolan och konfirmationen är avklard och jag hörde faktiskt till de som inte gjorde det för presenterna man får då det är gjort. Jag blev aldrig tvingad till att göra det, utan fick istället höra att jag skulle låta bli om jag kände för det, att jag inte skulle känna mig tvingd att gå det. Det kändes bra. 

Jag vet inte vad jag tror på. Jag har inte växt upp i en religiös familj eller på en plats där religionen är väldigt viktig. Finland hör ju liksom till de ganska sekulariserade länderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar