01 december 2014

Flytten från England

Halloj! Nu är det nog dags att prata om förra veckan, tycker jag. Det var en vecka som kändes lååååång, men som ändå gick superfort.

Per hade slutat på jobbet veckan före, så sista dagarna i lägenheten handlade om att städa och packa. Tyvärr gick inte alls saker riktigt som planerat. Det började bra, och vi lyckades fixa och ändra och säga upp kontrakt för telefon och TV och försäkringar och allt sånt,och städandet började bra.

Sen blev det onsdag, och jag passade på att få matförgiftning. Eller det är i alla fall det vi tror att det var. För jag åt en smörgås från Greggs till frukost. En tag senare fick jag hiskeligt ont i magen. Sen började jag må illa. Och sen började jag spy ganska kraftigt. Jag blev helt orkeslös och bodde typ i badrummet, och halvsov typ hela tiden. Jag var väldigt omedveten om vad som hände runt mig, och jag mådde så otroligt uselt att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Det spelade ingen roll hur jag låg eller hur mycket jag spydde, inget fick mig att må bättre eller magknipet att försvinna. 

Följande morgon vaknade jag och mådde nästan helt bra. Inge magont, inget illamående, och inget spyende. Mådde ändå ännu lite konstigt och låg mest i sängen. Under eftermiddagen for vi ändå in till stan en snabbis eftersom det var sista dagen i stan, och på kvällen blev jag till och med hungrig och mumsade i mig lite vitlöksbröd och kyckling från Pizza Hut (det enda jag var sugen på).

Det var hiskeligt onödigt med matförgiftning sådär just innan vi skulle flytta. Inte alls vidare roligt. Jag hade i alla fall tur att det var en lätt variant som gick över sådär fort! Stackars Per bara som fick städa det sista helt ensam. Som tur var hade vi redan hunnit göra drygt hälften, så det var mest smågrejer kvar.






På fredagsmorgonen gick vi till puben för att äta lite frukost (fast jag åt inget, var för nervös inför flytten så jag bara mådde blä), och postade lite grejer tillbaka till Sky, och så dök vår hyresvärd upp och kollade lite grejer i lägenheten, tog nycklarna och sa hej då åt oss. Vi fick stanna kvar så länge vi behövde, men eftersom klockan var runt 10 var det bara att dra med sig bagaget ner (vi bodde högt upp, fjärde våningen, i ett hus med bara trappor) och hoppa in i en taxi. Fyra väskor som var runt 20kg styck, plus handbagage. Pust! Från busstationen tog vi en buss till Gatwick Airport.

Eftersom vårt flyg gick 9 på lördagmorgon bodde vi på ett hotell precis bredvid Gatwick natten mellan fredag och lördag. Tog under fem minuter mellan terminalen och hotellet med taxi! Om man åkte upp till högsta våningen hade man bra uppsyn över flygplatsen. Vi bodde på våning 3 så vi såg mest bara träd. Men här är två foton från högsta våningen i alla fall.


Mer om hotellet kommer i ett eget inlägg!

På hotellet blev det en hel del mat, hehe. Förutom lite franskisar då vi kom dit blev det också supergott vitlöksbröd med vitlökschampinjoner i en krämig sås, och sen hamburgare för Per och en halv sallad för mig. Och efterrätt!




Jag sov som vanligt dåligt då jag har en flygresa framför mig, och mådde pyton hela morgonen, och åt alltså knappt något. 

Vi hade tur med vårt bagage. Två av väskorna vägde runt 22 kg, och gränsen är 20. Men av någon anledning behövde vi inte betala för övervikten, trots att det vanligen kostar £9/kg! Tjoho!

Flygresan gick supersmidigt. En av de smidigaste jag varit med om. Vi startade 30 minuter sent, men landade mer eller mindre exakt när det var tänkt. Det enda jobbiga med flygresan var att det fanns mååånga barn ombord. Bland annat ett bredvid oss, och ett framför oss. Och det gräts en hel del... Jag sov större delen av resan (som kändes som om den gick superfort) och stördes inte massor av det. Skönt i övrigt med en resa utan turbulens och skak och hopp. Inte ens under start och landning! Trots ett otroligt tjockt och lågt molntäcke över Helsingforsområdet. Man såg inte marken fören vi var riktigt lågt, och bara en kort stund senare var vi på marken.

Bagaget rullade redan på bandet då vi kom till bagage claim (aldrig hänt förut), och våra väskor kom fort. Det var dessutom skönt att vara i Finland redan klockan 14, och inte 18-21 nåt tag som alla gånger förut (okay, förutom de där två gångerna jag flög till Åbo). Det betydde att hela kvällen ännu fanns kvar då man hunnit hela vägen hem! 

Det var sååååååå gott med mammas köttsoppa till middag efter att inte ha ätit knappt alls sen tisdagen!! Och sen ännu bastu efter det. 



Så, sådär kort kan väl veckan sammanfattas med att den gick smidigt trots en del oväntade problem. Skönt i alla fall att den är över! Den tid jag hunnit vara hemma har gått till att vila, lite ordna bland alla grejer i bagaget och i de lådor som redan anlänt, och försöka få i mig både en hel del mat och vatten som min kropp tacksamt tar emot efter flera dygn utan tillräckligt av någondera.

1 kommentar:

  1. SÅ skönt att ni är hemma igen, och att resan gick bra! :D (vi kommer dessutom antagligen hem i helgen, kanske ni skulle orka ses ett varv?)
    Mindre bra med matförgiftning däremot :( tur att det ändå gick över fort!

    SvaraRadera