01 december 2017

Bröllopsresan: torsdag 27 juli och fredag 28 juli - Kreta 2017

Vi började med att äta frukost, och sen var det bara att packa ner de sista sakerna och checka ut. För klockan 12 behövde vi vara ute ur rummet. Som tur var hade vi kvar vår all inclusive tills bussen åkte iväg till flygplatsen. Eftersom vårt flyg inte gick fören 00:30 så skulle vi inte lämna hotellet fören sent på kvällen.

Då vi hade checkat ut gick vi iväg till stranden.

Och sen poolen.

Några drinkar hann vi såklart också med!

Efter lunch gick vi iväg till butikerna en snabb sväng för att handla några sista grejer vi ville ha. Vi passade också på att äta lite glass.

Efter shoppingen hade vi ett av duschrummen bokade, så vi kunde duscha innan middagen. Vi åt i lugn och ro, och sen gick vi ett sista varv runt hotellområdet.

Resten av kvällen satt vi lobbyn och lyssnade på musik, pratade med hon som hyrde ut bilar, drack lite alkoholfria drinkar, och tog det lugnt. Vi bytte om till kläderna vi skulle resa i, och sen dök bussen upp.

På flygplatsen blev det lite bråttom. Först köade vi läääänge för att droppa av vårt bagage. Sen köade vi länge vid säkerhetskontrollen, där de sa åt oss att vi inte hade boardingkort, fast vi hade printat ut dem, haft likadana då vi reste dit, och de vid bagage drop hade tyckt de räckte. Så vi fick springa tillbaka ner till bagage drop, där både Tui-personen och de vid diskarna sa att de visst var boardingkort (vilket vi redan visste), och strök under texten boarding pass. Så vi fick springa upp tillbaka, där säkerhetskontrollanten bad om ursäkt, och vi slapp igenom. Då var klockan redan mycket. Vi sprang genom terminalen, hann snabbt som attan gå på toaletten, och sen rusade vi till vår gate. Då stod det ännu folk och väntade på bussar ut till flyget, så vi var inte försenade, men vi hade noll tid att ens titta oss omkring efter säkerhetskontrollen, på grund av deras miss. Jag som redan som det är är livrädd för att flyga brukar behöva tid, och lugn och ro, på flygplatsen för att kunna lugna mig och hinna andas, för att undvika panik. Tyvärr inte den här gången.

Som tur var hade jag mina tabletter, och det var en väldigt smärtfri take off.

Jag sov från och till nästan hela resan. Det var skönt. Också fast det nog inte var en bekväm eller bra sömn. Men resan kändes som den gick fort i alla fall. Det var också en ganska problemfri flight, så det var skönt.

Flyget skulle landa 4:30 tror jag, men vi var tidiga (piloten sa att vi kommer landa tidigt, för det är ingen rusning på flygplatsen. Vilken överraskning). Det jag allra mest ville ha då var mozzarella sticks från Burger King, så det var det första vi gjorde då vi hade fått vårt bagage. Efter det handlade vi lite mat i Alepa, och sen fick vi skjuts hem.

Helsingfors välkomnade oss med regn. Samma väder som då vi åkte från Helsingfors två veckor innan.

Hemma var vi runt klockan fem, om jag minns rätt.

Från hotellet hade vi fått den här den här fina gåvan.

Det var så skönt att bädda ner sig i sin egen säng! Det var lite svårt att somna eftersom det var så ljust, och för att klockan var fem på morgonen. Och jag hade ju dessutom sovit ganska mycket på flyget. Men några timmar sömn fick vi båda i alla fall innan vi vaknade och kände oss ganska utvilade.