29 december 2017

Borttappade paket

Som jag nämnde som snabbast i inlägget om det vi köpt från FeelUnique och Superdrug så var det en massa problem med de här paketen.

BÅDA var försenade! Vi beställde båda 15 november, och det ena postades samma dag och det andra dagen efter.

Paketet från FeelUnique skulle komma på 10 vardagar (som var måndag-lördag). Så då trackingen var förvirrad, de på leveransföretaget inte hade någon aning och posten här inte visste något och sa att vi kanske behövde försöka få reda på var det fanns så det inte av misstag skickas tillbaka valde vi att maila dem och höra om de visste något.

De svarade fort och sa att i och med att det hade gått 12 vardagar så måste de tyvärr utgå ifrån att paketet hade kommit bort och att vi då kunde välja att få tillbaka pengarna, eller att de skickade grejerna igen.

Men sen gick det två-tre dagar där vi mailade några gånger av och ann angående en produkt som inte längre fanns i lager, och innan jag hann skicka och be dem skicka grejerna igen + ge tillbaka pengarna för grejen som var slut i lagret så dök paketet upp, och vi kunde hämta ut det från posten. Fyra-fem dagar senare än vad de hade beräknat, men det dök upp utan att varken vi eller FeelUnique egentligen behövde göra något alls.

Paketen från Superdrug däremot. Herregud vad det var kaos med det. På deras hemsida stod det att det ska komma till Finland på sju vardagar. Jag fick mailet om att paketen var skickade, fick trackingnumren, och så vidare. Allt verkade frid och fröjd. Men då det ännu några dagar senare stod på DHLs hemsida att de hade fått information om paketen, men att de inte ännu fått paketen.

Först hörde vi av oss till DHL som sa att nä, de hade inte några paket, utan de väntade ännu på att få dom. Så vi kontaktade Superdrug som meddelade att paketen nog var skickade, och att de tyvärr inte kunde hjälpa oss med någon information om var paketen fanns. Då passade de också på att berätta att det skulle ta upp till 10 vardagar för dom att komma. Det här var då det var en-två dagar till de där sju dagarna som först var utlovade hade gått. De meddelade också att det inte fanns så mycket de kunde göra, utan sen då det hade gått 10 dagar skulle vi kontakta dom igen om inte paketen dykt upp.

Dagarna gick, inget ändrade på paketens status hos DHL, och vi var lite besvikna över bemötandet från Superdrug. Till och med Per som jobbat för ett företag i England som hade att göra med deliveryfirmor och försvunna paket på motsvarande sätt tyckte det var lite konstigt att Superdrug var så obrydda över att DHL ännu inte visste annat om paketen än att de skulle komma till dom.

Då det hade gått de där 10 vardagarna kontaktade vi dom igen och meddelade att vi fortfarande hade fått varken paket eller någon info om att de faktiskt var på väg. Då kontaktade de till slut DHL, och inom typ 24 timmar fick vi meddelande av DHL att paketen skulle vara framme här en vecka senare. Tydligen var det inte superovanligt att liknande hände då Per jobbade med sånt, att paketen magiskt dök upp efter att de hade gnällt på deliveryföretaget, men i och med att det hände då och då brukade de göra det lite snabbare än det här nu gick.

Statusen för paketen uppdaterade sig, och de var äntligen på väg hitåt! Någonstans här pustade jag ut lite, men inte helt, och tänkte att NU kan väl inte mer gå fel? Men det kunde det visst det.

5e december fick jag meddelande om att paketen skulle hämtas hem till oss samma dag mellan 17-21, istället för att föra det till en pick-up box dit vi hade beställt det (paketet innehöll bland annat torrschampo, och därför kunde de inte föra dit det). Eftersom vi inte skulle vara hemma just då ringde vi deras kundservice och frågade om det gick att hämta upp det nånstans samma dag istället. Javisst! svarade den trevliga kundservicepersonen. Hon berättade tiderna de hade öppet, och gav den exakta adressen vi skulle till. Per till och med dubbelkollade den med henne. Great, tänkte vi, och åkte iväg då vi hade slutat jobba.

Några minuter efter 18 var vi där, gav koderna till hon vid disken och hon gick ut i lagret för att hämta dom. Woo!

Sen kom hon ut tillbaka och meddelade oss att nej, vi skulle inte alls hämta det därifrån. Vi skulle hämta det från deras underleverantör, som stängde klockan 18. Sååå, deras kundservice hade gett fel adress åt oss. Fantastiskt. Hur är det ens möjligt att så många saker kan gå fel med en och samma beställning? Någonstans här var jag så trött och arg på hela grejen att jag kokade. Skulle vi inte bett om att få hämta ut det själva så skulle vi fått paketen hemkörda till oss den dagen.

I och med att det var 6e december följande dag, alltså helgdag, fick vi vänta till den 7e december, då dom körde ut paketet åt oss (personen som körde ut var hur trevlig som helst. Och var en underleverantör till underleverantören...).

Paketen som skulle komma på 7 vardagar tog TRE VECKOR att komma.

Som tur var allt vi beställt där, och allt var helt. Det enda som hade hänt var att en produkt hade läckt lite. Det skulle annars inte irriterat mig så mycket, men nu irriterade det mig såklart lite, i och med att jag redan var så himla irriterad.

Men alla beställningar dök upp, och det var ändå huvudsaken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar