02 januari 2019

Min bullet journal

I år ska jag försöka mig på det här med bullet journaling. Då jag först hörde om det för ett bra tag sedan tänkte jag genast att det inte alls var något för mig. Men i höstas snubblade jag in på Nevnariens blogginlägg och video om sin bullet journal, och därifrån vidare till AmandaRachLee, och där fastnade jag sen.

Efter många, många, många videon av lite olika personer på YouTube kom jag fram till att det väl ändå såg lite intressant ut. Jag tycker videorna är så himla lugnande att titta på, på något vis. Amandas videon är mina favoriter.

Jag har också upptäckt att mina vanliga kalendrar blir nästan intill oanvända efter några månader. Det enda jag egentligen använt förra årets kalender till är att skriva upp hur mycket jag har jobbat. Och såklart i början av året har jag använt den flitigt, men sen har den glömts bort. Jag älskar mina kalendrar från Personlig almanacka som jag använt mig av i flera år, men det känns som om det är något annat jag behöver just nu för att hålla koll på vad som händer i mitt liv.

Jag är inte alls duktig på att rita men har alltid gillat att klottra och i skolan klottrade jag alltid på något hörn av alla papper. Men nu är det längesen sist och jag känner mig lite rostig. Dessutom har jag som mål att lära mig hand lettering i år, så en bullet journal kändes som ett bra sätt att öva.

Jag har valt att inte ha med så himla mycket extrasidor som jag vet att många brukar ha i sina bullet journals. Dels för att jag mest bara vill samla det viktiga, och för att jag ju också skriver dagbok. Jag behöver liksom inte samla precis allt i den här, jag behöver bara en praktisk kalender där jag också kan lägga saker som annars skulle bli skrivet på lösa papper någonstans.

Jag ääääälskar att titta på andras bullet journals, så därför tänkte jag att jag ska dela med mig av min också varje månad!

Vi börjar med en titt på introsidorna. Jag har valt att lite blanda språk, helt enkelt enligt vad som känts lättast/känts som om det bäst beskriver det jag vill att det ska beskriva, eller för att det på engelska kanske är kortare att skriva.





Jag har ett uppslag för jobbgrejer, men just nu vet jag inte vad jag ska fylla den andra sidan med. Antingen blir det något jobbrelaterat då jag kommer på vad jag behöver hålla reda på, eller sen något helt annat.

I december satte jag mig ner och fixade i ordning januaris sidor.




Jag vet att man väl "ska" göra bara en vecka åt gången, men jag har valt att rita ut alla veckorna i januari på en gång. Dels för att jag då bara behöver sätta mig och göra grovjobbet en gång per månad, men också för att det troligen också kommer hjälpa mig att hålla intresset vid liv länge än om jag varje helg måste sätta mig och rita upp en ny vecka.

Eftersom det här är allra första gången har jag ingen aning om vad jag kommer ha användning av eller vad som kommer funka, så jag testade lite olika modeller för de olika veckorna. Vi får se vad som känns rätt och vad allt jag vill ändra då jag ritar upp februari.






Som sagt så älskar jag bullet journaling-videon och tycker dom är så mysiga och lugnande att titta på. Såklart ville jag också pröva göra en! Förlåt för den lite underliga vinkeln, för det enda sättet jag kunde filma det var upp och ner, så jag har sen behövt vända på klippen för att det ska vara rätt väg.

Det var rätt roligt att fixa ihop en video av det också, så jag kommer troligen göra det även de kommande månaderna. 


1 kommentar:

  1. Men guuu så fiiint du har gjort din bullet journal! Jag har också en, sen augusti 2017 men det trögsr lite för mig. Mitt fantasijag klottrar och fyller i massor i den men på riktigt blir ja bara besviken för qtt jag ritar så fult
    😂😂😂 men igår skrev jag faktist opp 10 saker jag vill göra mig av med innan vi flyttar!
    😅

    SvaraRadera