24 juli 2023

Empties juli 2022-juni 2023 #1

Första empties-inlägget på ett år, vilket betyder att jag nu har en hög av produkter. Men inte så många som jag skulle ha normalt på ett år. Jag har inte använt speciellt många produkter, helt enkelt. Då jag var ensam i Helsingfors i juni passade jag ändå på att använda några masker för att minska på det lagret lite. Och som ni säkert förstår blir det ingen desto längre recension av dom flesta produkterna, för jag kommer helt enkelt inte riktigt ihåg så mycket om dom.

Det kanske inte direkt kommer som en överraskning att jag också rensat ut några produkter som jag inte använt på länge och som nu varit öppnade liiite för länge.

Det här är del ett av inlägget, för eftersom jag vill lägga varje märke som en tag och man bara får ha en viss mängd per inlägg (tydligen), så har jag valt att dela upp det i två. Det andra inlägget kommer upp imorgon! (Gå till del två här.)



Ziaja Goat's Milk Strengthening Shampoo with Keratin 400 ml (Notino, 2,96€)
och Ziaja Goat's Milk Strengthening Conditioner with Keratin 200 ml (BetteBox oktober 2019). Jag älskar hur den här serien doftar! Jag är ju sämst på att beskriva dofter, så jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den. Men en lätt, men tydlig doft, men jag vet inte VAD det doftar som. Tyvärr minns jag inte mycket av vad jag tyckte om produkterna. Det är inget speciellt minne som fastnat, så jag antar att dom var bra? Jag skulle gärna använda av dom igen. 

Biozell Volumizing Dry Shampoo 100 ml (BetteBox november 2019).
Om jag minns rätt lämnade den här inte så mycket (eller alls?) något vitt efter sig. Minns inte att jag skulle ha tyckt att den gav väldigt mycket mera volym än andra torrschampon. Överlag ett bra torrschampo, som jag nog kunde tänka mig att använda igen, men jag skulle knappast köpa av den själv. 


The Body Shop Vitamin E Gentle Facial Cleanser 125 ml (The Body Shops julkalender 2020, lucka 17).
Den här har jag använt av någon gång förut, men jag tror det är längesen. Vitamin E-serien har en väldigt mild doft som jag tycker väldigt mycket om. Den här cleansern är lite som en tjock kräm, och är en av dom där som det känns som den är väldigt försiktig med huden. Jag tycker den känns väldigt skön och behaglig, och min hy verkar gilla den, och huden känns ren efteråt. Jag använder gärna den här igen!







Feel Free Pink Petals Rose & Berries Balmy Cleanser 75 ml (Goodiebox juli 2020). Tyvärr hade det blivit vatten kvar i korken på den här, och det hade börjat stinka så jag vet inte riktigt vad den doftar. Jag tror den hade en otroligt mild rosdoft. I alla fall hade den ingen kraftig doft. Det här var en lite blandad produkt. Den löddrade inte alls, och det kändes ibland som det var svårt att få produkten att göra sitt jobb. Man kände den knappt på ansiktet, och ibland kändes den som den inte tvättade alls. Den var verkligen en skonsam cleanser, och letar man efter en sån kan den här nog vara bra. Men jag upplevde ofta att den inte riktigt fick bort alla orenheter, och att den hade problem med att få mitt ansikte rent då det till exempel var väldigt oljigt. Jag skulle inte köpa av den här själv, just för att det var så svårt att veta om den faktiskt var kvar i händerna och jag lyckades tvätta ansiktet med den, eller om det hunnit rinna iväg + att den inte gjorde ett så bra jobb med att tvätta mitt ansikte. En okay produkt om man behöver något supermilt, men inte för mig.

La Roche-Posay Effaclar Purifying Foaming Gel 50 ml (fått av en kompis). Tyvärr minns jag inte så mycket av vad jag tyckte om den här produkten. Det lilla jag minns är att den löddrade väldigt bra/mycket, den var dryg, och doftade typ inget alls. Jag tror den var bra? Den var i alla fall inte dålig. Jag skulle inte ha något emot att använda den igen, men i och med att jag inte har något speciellt minne av den tror jag inte att jag skulle köpa av den själv.









Ivy Aïa Face Cream with Provitamin B5 50 ml (Goodiebox november 2020). En av dom bästa sakerna med den här krämen var nog att den var doftfri. I övrigt inte en höjdare för min hy. Den var lite halvsvår att smörja in i huden, för den blev lite som vissa solkrämer att det bara blir en massa vitt överallt då man smörjar, och man får jobba lite för att få det att masseras in. Också fast jag använde bara en liten klick. Den återfuktade ganska bra, men jag upplevde att min hy snabbt började kännas oljig på ett lite obehagligt sätt efteråt. Jag märkte inte direkt att min hy skulle blivit sämre av den, men absolut inte heller bättre. För mig kändes den här krämen lite som att den var bättre än att inte använda någon kräm alls, för utan återfuktning blir min hy torr och kliande, men inte mycket mer än så. Den var alltså inte direkt dålig, men inte heller jättebra. Jag vet att Normal säljer av det här märket och jag skulle gärna prova andra av deras produkter, men just den här krämen funkade inte så bra för mig och jag gillade inte hur den betedde sig då jag applicerade den, så just den här produkten skulle jag inte köpa. 

Herbina Fuktgivande lätt ögonkräm med hyaluronsyra 15 ml (BetteBox oktober 2019). Den här doftade egentligen inget alls, och innehöll gurka och hyaluronsyra. Det var inget speciellt med den här, tycker jag. Det var en bra ögonkräm, den återfuktade och kändes inte för fet. Den irriterade inte mina ögon, och den var väldigt dryg. Den verkar inte längre finnas att köpa, men om den fanns kunde jag nog tänka mig att köpa av den. Eftersom jag inte tycker det är så stor skillnad mellan olika ögonkrämer, oberoende av pris, så föredrar jag att köpa en som är lite billigare, och jag tror den här skulle hört till den kategorin. Dessutom var den ju bra, också fast det inte var något väldigt speciellt med den. 



Schaebens Night Repair Regenerating Concentrate 5 doses (Glossybox december 2021). Dom här hade en väldigt intressant doft, ganska stark men inte stickande, upplevde jag. Det var som en lite söt väldigt pudrig doft, som fick mig att tänka på typ trygg lärare eller trygg dagispersonal. Så jag antar att någon i min närhet doftat lite som den här då jag var liten, haha. Jag gillade i alla fall doften, också fast den kändes som en doft för någon lite äldre (troligen också för att jag förknippade den med en väldigt specifik typ av person). Den var i princip en olja, eftersom den innehöll jojobaolja, pro-retinol och ceramid, och jag tyckte först det kändes som en enorm mängd i varje liten "tablett", det kändes som mycket också fast den skulle appliceras både på ansiktet och halsen. Den drog inte in jättesnabbt i huden, utan min hy kändes oljig i princip hela kvällen efter att jag hade applicerat, och första kvällen tänkte jag att det bådar ju inte gott, min hy kommer ju bli förskräcklig av att stå ut med det här fem kvällar! Otroligt nog så mådde min hy så bra av det?! Jag vet inte om det specifikt var den här produkten som gjorde det, eller om det bara var det att jag plötsligt ägnade min hy ens fem hela minuter fem dagar i rad. Några små, små whiteheads fick jag, som jag tror kan ha att göra med att produkten var så oljig, men i övrigt känds min hy bättre, den såg bättre ut, och verkade må bättre. Så otippat, men det här är en produkt jag gärna använder igen! Jag hade varken testat, eller ens hört om, det här märket förut, och skulle gärna pröva mera av deras produkter!

Superdrug Tea Tree Sensitive Facial Cleansing Wipes with camomile (Superdrug).
Dom här doftade starkt tea tree oil. Och om jag minns rätt så rengjorde dom inte speciellt bra alls, och kändes väldigt sträva mot huden. Jag har använt upp en tidigare förpackning med liknande wipes, men dom här var sensitive-versionen. Min hy blev inte irriterad av dom här (eller dom andra), men som sagt tyckte jag inte heller det kändes som min hy blev det minsta ren. Eventuellt hjälpte dom lite mot min dåliga hy då dom innehöll tea tree. Kanske skulle dom vara ett bra alternativ om man reser och inte har möjlighet att tvätta ansiktet ordentligt, men ändå vill få det lite rent. Jag skulle inte köpa av dom här igen. 



Garnier PureActive Charcoal Charbon Anti-Blackhead Peel-Off 50 ml (julklapp).
Jag var SÅ exalterad då den här produkten kom ut, och föreslog genast att Per skulle köpa den som julklapp åt mig (eftersom jag alltid har så svårt att komma på vad jag önskar mig). Jag gillar såna där strips som man "limmar" på näsan för att få bort pormaskar, fast jag vet att det kanske inte anses så bra för huden. Jag brukar ha svårt att få dom att på riktigt forma sig efter näsan, och det här verkade som typ samma produkt, men som en mask istället, så det skulle gå att få det att hållas där jag ville. Och i teorin var det nog det produkten skulle vara. Den hade en ganska stark, nästan stickig, lukt (som jag tror jag känner igen från någon annan av Garniers produkter?), och var otroligt klibbig och seg. Konsistensen gjorde att den var lite svår att applicera, för det fastnade liksom i fingrarna och kom delvis med upp tillbaka då man försökte lyfta fingret från ansiktet efter att man applicerat. Hade man för tunt lager så drog den inte med sig just något då man tog bort den, men ett lite tjockare lager tog evigheters evigheter att torka. Alltså helt OTROLIGT länge. Det kunde vara torrt på vissa ställen, men på andra ställen var det som den inte alls villa torka. Det gjorde inte jätteont att dra bort den, och på ställen där den funkade som den skulle drog den bra bort pormaskar, men eftersom den inte ville torka ordentligt på andra ställen så funkade den ju inte överallt. Där den inte torkade fick man sen försöka skrubba loss den, för den satt ändå fast och var nästan omöjlig att få bort. Det är otroligt svårt att försöka förklara konsistensen och hur den betedde sig! Jag fick inte slut på den här, just för att den inte alls var speciellt lätt och smidig att använda. Jag blev väldigt besviken på den här, för jag ville så gärna att den skulle vara bra. Jag skulle inte köpa igen.

Bioten Face Mask Deep Cleansing Green Tea & Green Clay 40 ml (Grekland). Den här köpte jag av första gången vi var i Grekland också. Den är så bra! Lätt en av mina absoluta favoritmasker! Den är så otroligt mjuk och jämn, och bara allmänt härlig konsistens som går superlätt att applicera just för att sen är så len. Den känns så skön på ansiktet och kliar inte. Den är också lätt att tvätta bort och efteråt känns ansiktet så rent och fräscht. Den är verkligen deep cleansing utan att kännas uttorkande eller som att den gör något illa mot hyn. Den doftar inte speciellt mycket heller. Jag är så ledsen att jag inte hann använda dom ~2 omgångar det fanns kvar i tuben. Trots såhär liten tub är den ändå en dryg produkt, för det behövs inte alls ett tjockt lager. Jag vill minnas att den inte heller är speciellt dyr, och fanns att köpa i en vanlig mataffär. Jag har enbart gott att säga om den här, och kommer garanterat köpa av den igen!

The Body Shop Drops of Youth Youth Bouncy Sleeping Mask 90 g (The Body Shops julkalender 2018, lucka 16).
Jag har använt av den här pinsamt länge... Men så länge den verkade ok, doftade ok, och min hy inte reagerade konstigt på den så kändes det ok att fortsätta använda den, så jag fick slut på den. Jag borde använt den oftare i början, för då använde jag den bara 1-2 gånger i veckan. Den här är verkligen bouncy och geleig till konsistensen! Nästan svårt att få upp något från burken ibland. Jag tror den här också kom med en sådan där liten "sked" att ta upp krämen med, men den tappade jag bort nästan genast. Krämen är lätt att applicera, men det tar ett tag för den att dra in i huden (säkert för att det är en mask och inte en kräm, egentligen). Då den dragit in känns huden ännu klibbig ett litet tag, men det går över. Jag tyckte alltid my hy såg så bra ut på morgonen efter att jag använt den här, den såg så frisk och återfuktad ut. Den hade en väldigt lätt och vag doft, lite blommig. Den innehåller edelweiss, så det är nog det den doftar. En favoritprodukt!

Sephora The Bubble Mask Skin Detox Bubble Mask (Sephora i Grekland).
 Den här doftade som dom flesta andra sheet masks, alltså inte väldigt spännande. Den såg ut som en vanlig sheet mask också, och funkade ganska lika som en sån. Maskens storlek och passform tyckte jag var helt ok. Hålen för ögonen och munnen var kanske lite åt det mindre hållet. Masken löddrade lite redan då jag la den på mig, alltså sådär som om man märker att något ännu har tvål eller diskmedel på sig utan att egentligen löddra. Och ena hålet för ögat var bara en stor såpbubbla! Den här masken kändes nästan lite varm, vilket är ovanligt. Jag tycker varenda sheet mask jag använt alltid känts isande kall. Nu vet jag inte om den här alltid är såhär...o-kall...eller om det berodde på att det varit typ 100 grader varmt inne. Den satt inte jättebra på plats, utan det kändes som om den var hal och gled omkring lite i ansiktet hela tiden. Ganska genast började den bubbla, vilket kändes jättekonstigt och lustigt. Mest såg det ut som jag fick en vit mustasch och lödder i pannan. Det löddrade inte överallt, utan det var ganska ojämnt och inte så jättemycket. Jag vet inte om den ska göra så, det kan också hända att jag haft den lite för länge (den är köpt då vi var till Grekland 2019). Det kändes inte så mycket speciellt på ansiktet, mest bara som att det löddrade. Just innan jag skulle ta bort den började det lite "bränna" i pannan. Inget farligt alls, men en lite smått brännande känsla. Efteråt skulle man skölja ansiktet, och då löddrade det också en hel del! Jag tyckte också det var svårt att få rent ansiktet, för det hade blivit som en slemmig, hal, tvålig yta på huden. Efteråt kändes huden otroligt ren, nästan så det gnisslade då man rörde vid den, haha! Det stod inget om man skulle eller inte skulle smörja in ansiktet efteråt, så jag valde att låta bli. Min hy kändes inte torr trots det, och kändes väldigt ren och skön ännu nästa dag, utan att ha blivit oljig. Det stod att maskens effekt var skin detox, oxygenating effect, anti-dullness. Och det kan jag väl ganska bra hålla med om. Jag gillade den här masken väldigt mycket och skulle gärna köpa av den igen.

Mitomo The Natural Perfect Moisture Snail + EGF Essence Sheet Mask (fått den av någon?). Den här hade hunnit bli gammal, så den hade tyvärr hunnit torka en hel del (antar jag i alla fall, för den var rätt torr). Den doftade inte så mycket, tyckte jag. Nu då jag doftar i själva förpackningen får jag lite mysig-äldre-dam-vibbar av doften. Men det var inte en väldigt stark doft. Masken kändes ganska liten i storleken och som den inte helt passade mitt ansikte. Den hölls relativt bra på plats, men som sagt verkade den otroligt torr jämfört med alla andra sheet masks jag någonsin använt. Den kändes inget speciellt på ansiktet, tyckte jag. Efteråt blev det i princip ingen produkt alls kvar i ansiktet, men något måste min hy ändå dragit i sig, för själva masken var ännu torrare än före. Den gjorde inget speciellt för min hy vad jag kunde märka. Jag skulle gärna prova den här ordentligt, och inte använda en som hade bäst före datum för över 3 år sen.

Vitamasques Crystal Glow Hydrogel Eye Mask All In One Rescue, made with crystal extract, antioxidants, multipeptides and multivitamins (Goodiebox mars 2020). Jag blev lite chockad då jag öppnade den här, för det var inte såna där bumerangformade saker att ha under ögonen, som jag trodde, utan såg mer ut som en superhjältemask som var runt båda ögonen. Men skulle jag tittat noggrannare på förpackningen skulle jag sett det, för det fanns en bild längst ner. Den var i alla fall i det där samma konstiga hydrogel-materialet många vanliga ögonmasker brukar vara av, så det var sådär intressant gelesladdrig. Den gick lätt att applicera, och hölls rätt bra på plats, trots att en så stor bit hydrogelmask är rätt tung. Den kändes väldigt skön och svalkande, perfekt för en varm sommarkväll. Den skulle de-puff, brighten and repair, och var infused med anti-pollution och anti-blue light protection. Jag såg ingen omedelbar skillnad efter att jag använt den, men i och med att den var sval och återfuktande så var det kanske lite mindre puffy runt ögonen efteråt. Den lämnade lagom mycket serum efter sig, och det gick bra att massera in. Överlag faktiskt en riktigt bra ögonmask, och jag kunde nog tänka mig att använda den igen.

Masque Me Up Heel Mask with special developed moisturizing & softening cream serum for heel area (Goodiebox juli 2020). Det tog en liten stund för mig att komma fram till hur man riktigt skulle ha dom här på sig. Sådär som fotmasker där man har en hel "strumpa" på sig var dom här gjorda av det där plastpås-pappermaterialet, men bara för hälarna, och man behövde riva upp maskerna och sen lägga dom runt hälarna och tejpa fast men tejpremsan som fanns. Inte så svårt då man väl kom fram till hur det skulle göras. I häl-delen av "påsarna" fanns en stor klick krämserum, som luktade ganska äckligt. Det här kan igen vara för att det är ett tag sen jag fick den här, och det är möjligt att krämen någon gång luktat gott. Men passligt nog så luktade det lite som stinkiga fötter nu.... Det gick helt okay att gå fast man hade dom på sig, det var inte speciellt halt. Men det kändes lite obehagligt då det klibbade runt hälarna. Man kunde ha dom på över natten, men minst 20 minuter (fast det på svenska stod 15 minuter, och på alla andra språk var det 20 minuter). Jag hade dom på bara 20 minuter, och masserade sen in resterande kräm. Det tog en stund för det att sen dra in ordentligt, men inte SÅ farligt länge. Och visst kändes hälarna mycket, mycket mjukare efteråt. Jag skulle gärna prova en med "färskare" kräm än den här hade, för den här var faktiskt ganska bra, också fast den inte luktade så gott. 

1 kommentar:

  1. E de int ivy aia som säljs på normal? Ha du testa annat från det märket? 🤩 Hoppas Herbina har kvar den där ögonkrämen för den vill jag prova

    SvaraRadera