26 juli 2023

En helg ensam hemma med Alma

Senaste helgen var jag och Alma ensamma hemma här i Helsingfors. Det är oändligt längesen vi två varit ensamma hemma mer än bara över dagen. Per och James var till Nagu. Det var James första Nagubesök!

Fredag 21 juli

Eftersom det tar ganska länge att köra härifrån till Nagu, och det dessutom behövde göras en del stopp på vägen då James skulle äta, så startade Per och James från Helsingfors redan 9-tiden på morgonen. Till skillnad från tidigare gånger då Per och James åkt bort för att vara borta lite längre (och det har bara varit då dom for till Kimito nu i juni, och samma förra året, och jag blev kvar hemma och städade några dagar innan jag också åkte med) så hade jag inget speciellt planerat alls för dom här dagarna. Bara lite vaga idéer om var jag ville få gjort. 

Efter att dom åkt iväg lade jag igång en maskin med tvätt, städade upp lite leksaker och plockade med lite smågrejer. I och med att vi möblerat om i nästan alla rum fanns det ännu en hel del smågrejer som behövde sorteras, ordnas och städas. Jag tog hand om några få såna saker innan jag satte mig i soffan och tittade på tv. Alma var lite nervös över att Per och James hade åkt iväg eftersom hon sett att det hade packats väskor och förts saker till bilen, och sen åkte dom. Så för att hon skulle lugna sig så satte jag mig med i soffan med henne, och så kunde hon sova.


Lite före 11 knackade det på dörren. Dom håller på byter alla lås i hela huset, och nu var det tydligen dags för vår dörr. Det tog 5-10 minuter, och så var det gjort! Det kändes bra att det var gjort, så jag inte behövde gå och vara på helspänn hela dagen och hela måndagen. Det hade inte angetts någon speciell dag eller tid för varje enskild trappuppgång, utan bara att de skulle vara här och fixa i två veckor. Det här var sista dagen av första veckan. 

Då dörren var fixad la jag mig i soffan, för jag blev plötsligt så himla trött. Jag och Alma låg där någon timme. Alma sov djupt, och jag tittade på en massa YouTube-videor. Det kändes väldigt konstigt att inte ha något alls som verkligen behövde göras, och att dessutom ha hela dagen (och flera dagar!) på sig att göra ingenting. Jag vet inte om det hänt sen före James föddes? 

Utöver att titta på en massa YouTube-videon så hann jag tvätta några maskiner tvätt, städa lite smått, blogga, och äta. Och så lagade jag yoghurtglass så det ska finnas då James kommer hem. Men helt ärligt så låg jag mest bara på soffan, och det kändes som om det var ungefär exakt det jag behövde göra den här dagen.

Jag hann också med en lång dusch, och sen ansiktsmask.

Det jobbiga med att inte ha hela dagen överfylld av saker att göra var att jag mot kvällen gärna skulle kramats med James. Då jag varit hemma och städat har jag inte hunnit fundera så mycket på att han inte varit med, men den här dagen saknade jag honom nog lite på kvällen. 

Lördag 22 juli

Den här dagen var inte heller väldigt produktiv. Jag kände mig trött och orkeslös. Jag fick ändå lite jobb gjort, tvättade några maskiner tvätt igen, och plockade och städade lite smått här hemma. Men resten av dagen blev det mest att ligga på soffan och titta på film.

På kvällen beställde jag middag från Vapiano. Svamppasta, som alltid. Och så tog jag Nutellacheesecake till efterrätt. Gott!



På kvällen fick jag mens. Vilket gav ännu en förklaring till varför jag varit så trött och hängig några dagar. Jag glömmer oftast bort att jag vissa månader är såhär otroligt trött just innan, men kommer ihåg det varje gång jag sen får mens. Så så småningom borde orken återvända nu. Men jag är ju också trött för att det varit så otroligt mycket både hela det senaste året, men speciellt dom senaste veckorna. Jag är mentalt så himla trött just nu, på ett sätt jag inte upplevt förut. Och det gör mig också fysiskt trött. Jag är någorlunda okay, men så, så, så trött.

Avslutade kvällen med en alkoholfri öl, ögonmask och ännu en film.

Jag hade egentligen fler planer för dagen, men som sagt var jag så himla trött så jag inte orkade göra så mycket. Det störde mig inte ens, för jag hade redan ett tag sagt att då de är borta den här helgen ska jag göra så lite som möjligt, för det är det jag behöver just nu.

Söndag 23 juli

Vi steg upp runt klockan 9, ganska samma som dagen innan. Alma var inte jättesugen på att stiga upp, men gick ändå med på det då hon fick frukost. Men genast efter att vi varit ut för morgonen så gick hon raka vägen tillbaka till vår säng och bäddade in sig igen.

Jag satte mig i soffan, åt frukost och lyssnade på podd, och bara var i några timmar, fixade lite jobbgrejer, och lite sånt. Jag tog också tag i att äntligen packa upp mina sista två väskor från att vi varit i Kimito. Normalt packar jag alltid upp allting samma dag som vi kommer hem, men i och med att allting var så upp och ner här hemma då vi kom tillbaka så hade jag inte tid eller utrymme att göra det då. Men den här dagen blev det äntligen gjort. Jag tog också tag i att vika undan lite rena lakan och rena kläder som hängt på tork. Och så lade jag igång en maskin tvätt. Tydligen hade vi en hel del att tvätta då vi kom hem, för det känns som jag har tvättat massor. Men det har varit både en del kläder, men också lakan och handdukar och en hel del "diverse" eftersom jag storstädat men inte hunnit byka allt innan jag for till Kimito.

Jag blev också hungrig ganska fort efter frukost den här dagen. Och det bästa var att jag hade (lite) mat kvar från dagen innan, så jag fick äta svamppasta och Nutellacheesecake till lunch också! Efter lunchen var jag ut en sväng med Alma igen, och sen satte jag mig vid datorn och skrev klart empties-inläggen.

Då jag var klar med blogginläggen tittade jag på film, fixade med lite mera tvätt, gick ut med Alma, och sen var det dags för middag. Senare på kvällen tog jag igen en lång dusch, och sen satte jag mig i soffan och tittade på en till film.

Den här dagen hade Alma också vant sig vid att det bara var vi två hemma. Både fredag och lördag var hon bredvid mig typ hela tiden. Antigen nerbäddad i soffan precis bredvid mig, eller sen i sin säng som jag var tvungen att lägga bredvid skrivbordet så jag kunde sitta vid datorn, för annars stod hon bara och gnällde. Men den här dagen låg hon nerbäddad i vår säng större delen av dagen, utan något som helst intresse av vad jag höll på med. Sent på eftermiddagen kom hon med till vardagsrummet, men var dels ute på balkongen, en stund i sin säng, och sen sov hon på soffan. Väldigt obrydd om mig, fast jag också gick runt och småstädade och inte hölls på ett och samma ställe hela tiden. Det brukar vara en grej som gör att hon inte riktigt kan sova, för hon brukar tro att det betyder att man är på väg någonstans.

Måndag 24 juli 

På måndagen gjorde jag verkligen superlite. Jag försökte bara njuta av dom sista timmarna av att vara ensam hemma. Per och James startade hemåt strax efter klockan 12.

Jag vek ändå undan lite ren tvätt som hängt på tork, städade upp i köket, och fixade James rum redo för den nya mattan som skulle dit (som vi köpte medan vi var i Kimito, men som inte rymdes med då vi kom hem då). Resten av tiden lyssnade jag mest på podd och försökte planera lite jobbgrejer. Gick sådär. Jag har varit så ur balans med alla jobbgrejer hela sommaren och behöver verkligen komma tillbaka in i det igen!

Klockan var runt 17 då Per och James kom hem, och efter det blev det nog inte så mycket mer gjort för dagen. James åt middag och sen la vi hans nya matta på plats. Det är en "bilbansmatta", och James blev superglad och körde omkring på den ungefär ända tills det var dags för kvällsmat. Då James sen hade somnat beställde vi pizza och tittade på film.

1 kommentar:

  1. Så mysigt och skönt att kunna göra mest bara va man vill! 😍

    SvaraRadera