04 juli 2023

Sommarlovsstart ensam

Precis som förra året blev jag i år ensam kvar i Helsingfors några dagar extra då Per, James och Alma åkte iväg till Kimitoön för sommarlov. Förra året var jag själv söndag-onsdag, och i år var planen att jag skulle vara själv söndag-torsdag, men på grund av lite jobbgrejer och att Per var ledig torsdag-fredag så blev jag till fredagen istället. Längsta jag varit ifrån James någonsin!

Tack vare att jag den här gången blev där lite längre så hann jag också städa lite mer. Den här gången städade jag till exempel en hel del skåp. Förra sommaren hade jag så lite tid så skåpen fick vara, och jag fokuserade mest på att städa det som syntes. 

Söndag

Per, James och Alma for runt 14:30. Jag började med att bara ligga i sängen en stund, för jag var så himla trött! Det var åska den dagen, och jag blir alltid enormt trött då. Enda sen jag var liten är åskväder något som gör att jag somnar om jag ges minsta chans. 

Sen ryckte jag upp mig och började med att plocka undan leksakerna i vardagsrummet. Vi orkar aldrig städa upp på kvällarna. Ibland städar James då vi ber honom, men ofta orkar vi inte ens det, to be honest. Och om nån av oss städar så blir det sällan att städa bort alla leksaker. Nu passade jag också på att plocka bort några leksaker han inte leker med längre eftersom det är för bebisar. Men skulle jag göra det medan han är med så skulle han ju såklart vilja ha dom igen.

Jag letade också fram alla saker som James kastat bakom diverse skåp och sånt. Och försökte få fram det mesta från under soffan. Hittade mycket grejer vi ett längre tag undrat var som varit!

Jag hann bli klar med vardagsrummet, och sen började jag plocka och greja lite i andra rum. Men eftersom klockan var närmare 21 ville jag inte dammsuga följande rum. 

Sen blev det fryspizza och titta på tv. Jag var ganska trött. 

Måndag

Jag började dagen med att städa James rum och lägga igång en maskin med tvätt. Jag har snaaaaaart bykt och lagt undan alla kläder och diverse annat James vuxit ur. Jag började med det projektet för längesen redan, men sen har det bara samlats på hög och jag har inte orkat ta tag i det. För några veckor sen tog jag tag i det igen efter att vi äntligen skaffat mera lådor att förvara allt i. Den här dagen bykte jag det sista (och mamma tvättade ytterkläder, för det är lättare att torka sånt där då det kan hänga ute och det finns mer utrymme att hänga upp allt)!

Då James rum var städat åkte jag en sväng till butiken för att köpa lunch, och gå i lite butiker. Det är så sällan jag gör det. Per har hand om att handla mat eftersom det är lättare då man har bil, och jag inte vill köra i Helsingfors. Dessutom åker han förbi butikerna då han åker till och från jobbet, så det är lätt för honom att sköta såna ärenden då.

Förra veckan gjorde jag en större beställning med kläder som ska tryckas innan jag åker iväg till Kimito. Det stod att paketet skulle komma på onsdag (orsaken till att jag bestämde mig för att bli i Helsingfors till fredag istället för torsdag som först planerat), och det skulle komma hem. Det har alltid kommit hem förut. Jag såg att det kommit till Finland natten till måndag, men räknade med att det skulle komma tidigast på tisdag. 

Jag for ut och gå en sväng på eftermiddagen, och då jag kom tillbaka tittade jag hur det gick med paketet. Och då stod det att det hade blivit fört till närmaste UPS Access Point, som är en bit härifrån. Nästan en kilometers promenad från närmaste busshållplats. Suck. Orsaken till att det förts dit var för att "ingen var hemma" då de försökt leverera. Tiden det stod där var drygt 10 minuter före jag for ut och gå! Min gissning är att det beror på att vi har dörrkod till trappuppgången, och UPS-chaufförerna har tydligen inget sätt att kontakta mottagarna, så de hade inte sluppit in i huset. Jag orkade inte hämta ut paketet mera den dagen eftersom det hunnit bli kväll, och jag behövde ta buss och sen gå en längre bit, och sen bära paketet tillbaka till bussen. Jag visste att paketet var rätt stort, och det stod att det vägde 4 kg.

Istället fortsatte jag städa lite, och var bitter över att behöva hämta paketet följande dag. Mest för att det sannolikt skulle vara väldigt otympligt att bära.

Helt ärligt hade nog energin för att städa börjat ta slut redan den här dagen, haha! Men jag lyckades ändå städa större delen av köket, lite åt gången. Sen tog energin slut helt för dagen (fast okay, klockan var redan över 22), och jag tittade på film istället.

Tisdag

Genast jag vaknade kände jag att jag var på väg att få mens, och mensvärken som krypande. Inte alls en bra start på dagen. Planen för dagen var att städa lite, och sen åka till KFC för att äta lunch, och så hämta paketet på vägen hem, och sen fortsätta städa. Men det klarade jag inte av. 

Efter att värkmedicinen hade gjort sitt klarade jag i alla fall av att börja städa lite, och under tisdagen fick jag nästan hela resten av köket städat. På eftermiddagen orkade jag till och med ta en promenad, fast jag inte kände mig helt ok.


En av våra supertrevliga grannar hämtade paketet från posten, så jag kunde byka kläderna, och borde nu kunna få iväg beställningarna innan jag åker iväg till Kimito, och behöver inte ta med grejerna dit. Det är skönt!

På kvällen beställde jag hem KFC som middag, för jag kände att jag nog inte skulle orka åka dit någon annan dag. Och jag hade bestämt redan för längesen att jag skulle äta på KFC medan jag var ensam hemma. Tyvärr var det inte väldigt gott. Wrapen och milkshaken var goda, men stripsen var inte alls goda den här gången. Mätt blev jag ändå.


Jag tittade på Father Brown medan jag åt. Efter maten fortsatte jag städa och sortera grejer, lite småplock här och där. Och efter en dusch och ansiktsmask tittade jag på film tills klockan var alldeles för mycket. Inte den mest lyckade dagen, och jag fick inte alls gjort så mycket jag hade tänkt. Men mensvärken tog över, också fast jag inte hade superont speciellt länge så fanns det den där vaga känslan av ont hela tiden. Värmen gör min mensvärk värre också.

Onsdag

Den här dagen hade jag lite mer motivation och energi igen, och ingen betydande mängd mensvärk. Så jag hann städa lite i vårt klädrum (som används som förvaring) så det var liiite mindre kaos, och jag kunde få dit lite mera grejer. Jag hann också göra klart det sista lilla i köket, började tömma bokhyllorna och skrivbordet. Och gick igenom skåpen i hallen. Jag hann också börja städa lite i vårt sovrum.  

I söndags beställde jag påfyllning av lite vitaminer, och eftersom det paketet hade kommit gick jag för att hämta det. Samtidigt passade jag på att köpa en sen lunch och lite annat smått jag var sugen på. Bland annat ärter, som jag åt medan jag tittade på serier på kvällen.


Det blev ännu en sen kväll för mig. Jag tog en snabb dusch och prövade en ögonmask, och sen tittade jag på film. Jag är verkligen en kvällsmänniska, och dagarna jag var ensam hemma så var det på kvällarna jag hann sätta mig ner och blogga. Dessutom behöver jag alltid en stund att komma ner i varv innan jag går och lägger mig.

Torsdag

Sista dagen ensam hemma! Det blev, såklart, en väldigt stressig dag i och med att det ännu fanns så himla mycket kvar att göra.

Större delen av dagen gick åt till att städa, och jag hann bli klar med större delen av det jag hade tänkt. Det blev en stor låda med saker som jag måste gå igenom då vi kommer tillbaka till Helsingfors, men jag fick i alla fall golven dammsugna och tvättade i alla rum. Badrummen behöver ännu städas, men det går snabbt. 

Jag hann också med en promenad, och sen gick större delen av kvällen åt till att jobba.


Klockan var väldigt mycket innan jag till slut fick erkänna mig besegrad. Jag hann inte med mera jobb eller städande, och istället fick jag skriva en lista på vad som behövde göras följande dag och då vi kommer tillbaka till Helsingfors.

Fredag

Jag sov dåligt och väldigt lite natten till fredagen. Jag tror jag kände mig stressad över allt jag skulle önskat att jag hunnit göra under veckan, men som ännu var ogjort. Jag steg upp någon gång runt 8-9 och gjorde den sista av produkterna som skulle skickas ut, och fortsatte städa och plocka lite. Någon gång mellan 10-11 dök Per upp och vi flyttade runt lite möbler. Jag packade också alla beställningar så vi kunde föra dom till posten.

Dagen innan hade vi bestämt oss för att skaffa ny soffa, så det blev en del fix med den gamla (som vi ska ge bort), och sen åkte vi iväg för att återvinna en massa grejer och provsitta en drös med soffor. Soffan vi hade tittat på visade sig inte alls vara bra, så vi provsatt en hel massa andra soffor också. Tyvärr hittade vi ingen vi gillade. Det resulterade sen i att vi inte hann göra så mycket ommöblerande som vi hade planerat. Och det gjorde att lägenheten lämnades i lite av ett kaos som jag inte alls ser fram emot att komma tillbaka hem till... Vi hade hoppats på att få ommöblerandet gjort under fredagen eftersom det är mycket svårare att göra med ett barn och en hund med sig. Men vi fick i alla fall en del gjort. Det som ännu behöver flyttas på är ett skåp och ett skrivbord (som vi kanske behöver en ny del till, vilket är orsaken till att det inte blev flyttat nu). Och sen såklart få ut den gamla soffan och in den nya. Och så ska en del hyllor skruvas fast i väggen. 

Till slut packade jag snabbt ihop det jag skulle ha med mig, och efter en enormt stressig dag kom vi äntligen iväg ungefär 2 timmar senare än vi hade tänkt. På vägen stannade vi och åt middag, och sen var vi på Kimitoön omkring 20-20:30. 

Stressig vecka, för att beskriva det kort! Men också enormt skönt att få vara ifred...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar