11 augusti 2014

Åter till vardagen

Det är alltid lika segt att återgå till vardagen då man varit borta ett längre tag. Gäsp!

Gårdagen blev lite längre än planerat. Jag var livrädd inför flygresan eftersom det utlovades storm i England. Hurricane Bertha hade bestämt sig att dra in över landet, och också fast den avtagit rejält så utlovades det ändå ganska dåligt väder. Jag tycker det är obehagligt att landa på Heathrow som det är, så att veta att det skulle blåsa en hel del gjorde inte min flygrädsla bättre direkt!

Då vi alla hade stigit på planet och vi väntade på att få åka iväg meddelade piloten att vi inte ännu hade lov att starta eftersom det var så mycket förseningar på Heathrow just då på grund av det dåliga vädret, så det var ingen idé att åka. Jag sov bort den en stor del av den dryga timmen vi fick vänta innan start, för jag var lite trött och hade tagit ett åksjukepiller eftersom jag mådde så illa. Jag har aldrig prövat sådana förut, och tydligen blev jag trött av det (men inte så trött som vissa jag läst om!). 

Resan gick helt bra. Lite lätt turbulens större delar av vägen, och den här gången råkade vi få äcklig nudelsallad. Jag var sjukt hungrig eftersom jag inte alls kan äta mycket innan en flygresa, men eftersom maten på Finnair brukar vara okay brukar det bli bättre efter att man fått maten där. Men inte den här gången. Jag sov och halvsov bort större delar av resan. 

Då vi väl började komma fram fick vi veta att vi skulle bli ännu lite senare, och vi cirkulerade mer än vanligt. Då vi började åka igenom molnen var det inte lika jobbigt som det brukar vara, men under molnen började man ganska fort känna av att det blåste en hel del. Men det var inte alls så farligt som jag hade trott. Man kände av vindpustar som var lite starkare och gjorde att planet vinglade till, och så vinglade och skakade planet lite lätt hela vägen ner. Och vi tog i marken lite senare än vanligt. Men det var ändå en väldigt smidig landning. Inte ens i närheten av så jobbig som jag hade förväntat mig. Så jag hade inte alls behövt oroa mig i tre dagar för det!

På grund av att vi var ungefär två timmar sena hade vi missat vår buss, så det var bara att ändra biljetterna så vi kunde ta nästa buss (tydligen fick var och varannan person göra det eftersom typ alla plan var sena). Som tur var behövde vi bara vänta ungefär 45 minuter från det att vi hade fixat nya biljetter. Medan vi gjorde det åt vi det jag var och köpte efter att vi kommit igenom passkontrollen och allt det. Jag var GALET törstig, och huvudvärken jag haft halva resan försvann nästan genast då jag hällt i mig en massa vatten och tagit några tuggor av smörgåsen.

Då vi satt på bussen såg vi ovädret en bit därifrån. Molnen var otroligt mörka! Och regnet bara öste ner. Vi åkte genom flera väldigt lokala regnväder mellan Heathrow och Bournemouth också. 

Vi hade beställt veckoshopping för den kvällen, och de skulle dyka upp mellan 20-22, och vår specifika tid var 20.30-21.30, så vi var lite oroliga att vi inte skulle hinna hem till det. Vår buss var tidig, och ganska jämnt 20.30 var vi på stadsbussen, och alltså ca 10 minuter hemifrån. Då ringde de och sa att de var där med vår mat! Som tur var tog våra snälla grannar hand om det så att vi fick våra varor och inte behövde vänta till följande dag för att få det. Otrooooligt snällt! För vi skulle inte haft något alls hemma om vi inte skulle fått den där beställningen. 

Jag hoppade i duschen och Per lagade mat då vi kom hem. Sen bäddade vi ner oss i sängen med varsin portion mat och tittade på ett avsnitt Royal Pains innan vi somnade väldigt fort. Jag vaknade redan 6 imorse och kunde inte somna om, så jag passade på att packa upp och sen baka en omgång semlor. Och byka. Nu är jag ju såklart sjuuukt trött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar