22 juni 2011

Nu ska jag avslöja saker jag hållit hemligt hur länge som helst

Ni minns resan till Helsingfors? Jag var väl inte helt ärlig med er där. Orsaken till resan var inte minisemester (fast vi gjorde det till det också). Halva lördagen (7.5) spenderade jag i Hertonäs hos Edupoli.

Där gjorde jag ett IELTS prov som jag fick resultaten från 23.5. Det hade gått riktigt bra.
Provet är i fyra delar, och man väljer om man vill göra General Training eller Academic (söker man till högre utbildningar t.ex. är det endast den senare som godkänns). Varje del betygsätts och så får man dessutom ett medeltal. Skalan är 0 - 9, provet betygsätts med hela och halva vitsord (alltså 5.0, 5.5, 6.0, 6.5 osv) och alltså inte med t.ex. 4.6 och såna vitsord. Delarna man gör är hörförståelse (tar ca 30 minuter, och är 40 frågor man ska svara på. Det är samma för General Training och Academic), läsförståelse (man har 60 minuter på sig att läsa några texter och svara på 40 frågor), skriva två uppsatser (i den ena ska man berätta om ett diagram eller liknande som man får, den andra får man ett "påstående" som man ska skriva om och ta ställning till. Allt det ska göras på 60 minuter) och till sist ska man prata med en person (tar ca 11-14 minuter. Man svarar på lite frågor och sånt. Också samma för General Training och Academic).
Mitt resultat blev 8.0 i hörförståelsen och 8.0 i läsförståelsen. 6.5 för uppsatserna och 7.0 för pratdelen. Vilket resulterade i medeltalet 7.5. Uppsatserna kunde absolut varit mycket bättre. Det var det enda resultatet jag var riktigt nervös inför. Jag visste att jag kunde ha gjort något så mycket bättre än det jag skrev där, så det kändes inte allt för bra.

Jag är en person som ofta blir galet nervös inför vissa saker. Jag mår jätteilla och har otroligt ont i magen. Jag har alltid svårt att äta på morgonen, men är jag nervös är det mer eller mindre omöjligt. Det jag lyckades få i mig var lite, lite yoghurt, en liten bit vattenmelon och två bitar inlagd persika, väldigt få klunkar smoothie och så lite vatten.
Så fort jag kom till lokalen provet skulle hållas i slutade jag vara nervös och övergick istället till att vara sjukligt hungrig. Hörförståelsen gick bra, mot slutet av läsförståelsen började hjärnan bli ordentligt grötig och då jag fick uppsatspappren framför mig var hjäranan helt borta. Kändes omöjligt att få någon ordning på tankarna och försöka få någon som helst ordning på det jag skulle skriva. Dessutom fick vi inget kladdpapper att skriva funderingar på, så det var bara att föröska få ner det på pappret genast. Det kändes helt omöjligt, och det var en besvikelse eftersom provet var viktigt för mig.

Det gick ju helt hyfsat i alla fall. Jag grät nästan av lycka då jag öppnat kuvärtet och tittat på vitsorden. Så bra kändes det.

Jaha, och orsaken till provet? Tja, de flesta universiteten jag sökte till ville att man skulle ha gjort det. Mitt första val ville att jag skulle få minst 7.0 i medeltal och minst 6.5 i uppsatserna. Mitt andra val ville att jags kulle få minst 6.0 i medeltal. De gav mig alltså conditional offers, vilket betyder att de erbjöd mig en plats ifall jag lyckades nå deras krav. I tre av fallen gällde det studentskrivningsresultat och IELTS.

Skickade in betygskopior och sånt till skolorna genast efter att jag hade fått IELTS-resultatet och jag hade loggat in på UCAS och valt mitt Firm och Insurance universitetsval. Efter det väntade jag otåligt på ett slutligt svar av universiteten. 10.6 hörde mitt insurance-val av sig. Där hade jag fått en plats. Och 20.6 hörde ÄNTLIGEN mitt firm-val av sig. Jag var lite oroligt eftersom jag visste att mina studentskrivningsresultat var på gränsen att inte räcka till. De var just under vad de ville ha. Men jag fick platsen!!!! 9 års drömmande om England, och massor av jobb med ansökan, prov, och en oändligt lång väntan så har en av mina största drömmar gått i uppfyllelse.

Med andra ord: till hösten flyttar jag och min pojkvän till Bournemouth, England. Och nu kan jag äntligen börja blogga om planeringen, flytten, osv.

4 kommentarer:

  1. Grattis, vad roligt!!! :D

    SvaraRadera
  2. Jag är SÅ IMPONERAD! Du kommer att gå långt me dina små fötter! Lycka till!! (gäller er båda!)

    H. Pipi (Har enorma problem att kunna kommentera! Hoppas jag inte trakasserar dej med remtioelva svar nu i mina försök!)

    SvaraRadera
  3. Pipi: Tack så mycket!! :D Det värmer att höra. ^^

    Fick kommentaren på dubbelt, men inget annat trubbel. ;) Har också haft problem med kommentarerna någon gång.

    SvaraRadera