15 mars 2011

En "dålig" åsikt?

Eftersom det har hänt så mycket på sista tiden så har den här åsikten dykt upp i mitt huvud igen. En åsikt jag haft ungefär så länge som jag har haft en riktig åsikt om saken. Och ni behöver inte känna att ni måste skriva en sjuuukt lång kommentar för att berätta hur fel jag har, jag har nog fått höra tillräckligt mycket på grund av det här.

Hur många gånger har man inte fått höra något i stil med "Du måste ät upp allt! Tänk på alla barn i världen som inte har mat!" Ska jag inte få använda mina pengar och köpa saker jag vill ha bara för att alla inte har pengar? Ska jag låta bli att äta/äta så mycket att jag börjar mår illa/äta sådant som får mig att må dåligt eller som jag inte gillar, bara för att alla inte har mat?
Överdrivet slösande är inte bra det heller såklart. Men hur många barn (och vuxna för den delen) kommer att ta till sig orsaken "tänk på alla som inte kan göra det här"? Kanske det är bättre att ge en orsak som är lite närmare? En orsak som man på riktigt kan förstå.

Enligt mig är "hur kan du oroa dig och klaga över det här då det händer så mycket värre saker på andra ställen i världen??" ett ganska dåligt argument i de flesta fall. Jag håller med då och då, men istället för att själv lägga ner tid på det jag tycker är onödigt så försöker jag låta bli att bry mig.
Jag anser att man ska ta tag i saker man stör sig på eller är tycker är fel, också fast det är något väldigt "litet" jämfört med övriga saker i världen. Men bara för att man lägger ner energi på den lilla grejen betyder det inte på något sätt att man inte har åsikter, funderingar eller energi till större problem. Att man har åsikter om saker som händer i ens eget land betyder inte att man inte kan donera pengar till, och hjälpa, ett katastrofdrabbat område någon annanstans. Jag anser att det är viktigt att saker är bra i landet man bor i också, oberoende av hur mycket I-land det är. Det landet är trots allt det som är närmast dig rent fysiskt och påverkar ditt välbefinnande väldigt långt. Eller är det viktigare att övriga världen mår bra? Egna landet är inte lika viktigt? Det är inte så farligt med orättvisorna och problemen i det egna landet?

Jag vill inte skämmas över att jag har det bra. Jag vill inte skämmas över att jag mår bra. Jag vill kunna leva mitt liv fullt ut utan dåligt samvete och utan att behöva lyssna på folk som säger att det är fel av mig eftersom det finns de som inte har samma möjligheter.

Jag säger inte att man ska vara en känslokall egoistisk idiot. Såklart man ska stöda länder som har det svårt. Vi ska inte ta det för givet att vi har det så bra som vi har det, vi ska inte glömma bort att alla inte har det lika bra. Jag tycker bara att man ska hålla det på en hälsosam nivå. Det går inte att hela tiden bry sig helhjärtat om varje land och varje enskild person, inte om man själv vill må bra. Skulle jag beröras hemskt mycket av allt som händer i världen skulle jag vara djupt deprimerad. Ja, jag blir ledsen av att höra om katastrofer, men jag låter bli att ta in allt för mycket. Jag har lärt mig att till en viss del stänga ute saker.
För mig är det viktigast att må bra i mig själv. Jag har insett att jag omöjligen kan lösa alla världens problem. Jag kan inte stöda varje hjälporganisation som finns. Gör jag fel som tänker så? Jag anser verkligen inte det. Världen behöver inte ännu en person som mår dåligt. Man ska inte behöva känna att man måste göra mer än man kan eller känner att är rätt.

6 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om allt du skriver här, så ensam om det är du iaf inte ;)

    SvaraRadera
  2. Dane: Skönt att höra! ;)

    SvaraRadera
  3. Jo, exakt samma här! Är av precis samma åsikt som du (och Dane)

    SvaraRadera
  4. Jag tror jag själv kommer längst med att "städa framför egen dörr" (hålla sams, vara lycklig och njuta) för då har jag kraft att hjälpa min nästa, som hjälper sin nästa osv.. Kanske världen skulle bli aningen bättre om alla gav vidare - lika som i filmen?

    (flummigt inlägg - svårt att skriva med en vällinghungrig liten råtta som drar i mej. Mot köket nu då.. ----->)

    SvaraRadera
  5. Mycket fint skrivet!! Håller helt med dig.

    SvaraRadera
  6. Håller med dig!
    Hatar det där med maten, det är bland annat det som får barn att äta mer än de behöver = tänja ut sin magsäck = äta ännu mer = de blir överviktga = inte bra för hälsan. Är det värt det? Nix. Man skall sluta äta när man är mätt, man skall inte börja förstöra och rubba med den gränsen.
    Och om alla skall börja sluta tänka på sina problem och istället fokusera på det värsta som händer i världen skulle det inte vara många som ens får tänka på sina problem längre, skulle nog vara norra japan då isf...

    SvaraRadera