25 januari 2011

Böcker

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i att låna ut böcker. Det har inget att göra med att jag inte skulle vilja att folk läser dem, det finns vissa böcker i mina bokhyllor som jag tycker är så fantastiska att alla i hela världen borde läsa dom. Men de borde läsa andras böcker, inte de jag äger. Jag lånar inte ut böcker före jag plastat dem, det känns säkrare att göra så. Det ökar chansen för att de ska komma tillbaka någorlunda fina. Och så lånar jag inte ut till vem som helst...

Bara för att skriva några små..."regler":

  • Att med flit vika sidor borde vara straffbart. Hundöron och liknade saker ska inte finnas i böcker. Åtminstone inte i mina.
  • Att vika hela boken på sätt som den inte ska vikas på. Det gör på allvar ont i mig då jag ser någon som viker boken så bokens framsida och baksida tar i varandra (och nu pratar vi om pärmen, utsidan av boken).
  • En riktig synd är att rita eller skriva i böcker. Samma gäller att strecka under saker, sånt ska man inte göra i andra böcker än skolböcker.
  • Böcker ska inte slängas omkring eller stigas på eller på något annat sätt behandlas dåligt.
  • Alla böcker ska inte heller lämnas öppna och upp och ner vända då man slutar läsa. Använd ett bokmärke!
Såklart att jag inte vill att böckerna ska se olästa ut, jag vill bara att de ska vara hela och fina. De ska helt enkelt behandlas bra. Jag är helt allvarlig då jag skriver att det gör ont inombords då jag ser folk som behandlar böcker "fel", och jag är tvungen att verkligen anstränga mig för att inte klaga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar