03 september 2018

Nybondas friluftsområde

I lördags var jag såpass frisk att vi kunde åka iväg på en utflykt igen! Den här gången var det dags för Nybondas i Nordsjö. Det är ett område jag inte visste supermycket om, men det fanns som förslag någonstans på ställen att besöka och det verkade fint.




Det enda egentliga stopp vi gjorde för att titta på något var vid Skatauddens batteri. Vi blev lite besvikna då vi insåg att det inte fanns någon infotext om det någonstans. Såklart hittade jag sen då vi kom hem en sida med rutter att gå i Nybondas, och där fanns mer info om batteriet. Men eftersom vi inte hade den infon då vi var där så valde vi att bara utforska ungefär hälften. Vi kommer troligen åka tillbaka någon gång och titta på resten och gå en annan av rutterna som föreslogs på sidan jag sen hittade.


Någon fest pågick i Villa Vuosanta på andra sidan viken och Alma var mycket intresserad, både av ljudet och av någon doft hon tydligen kände.


Tyvärr var det såååååååååååååå mycket sopor överallt i och runt befästningen! Blev lite ledsen då jag såg det. 


Andra hälften av promenaden följde vi en naturstig.











Promenaden blev 4,6 kilometer, så det var inte farligt långt den här gången. I och med att jag ännu hostade en del så räckte det mer än väl för mig den dagen. Det var dessutom superskönt med bastu på kvällen.

Nybondas var verkligen väldigt fint! Det hade regnat under natten och morgonen så vi var rädda att utflykten inte skulle bli av, men vi hade tur! Vädret gjorde att det var lite smådisigt och fint, sådär höstigt liksom. Och vattnet var näst intill helt blankt. Då vi nästan hade gått hela rutten började himlen bli mörk runt oss, och det var så himla fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar