16 maj 2013

Düsseldorf: söndag 12.5.2013 och hemresan

Efter frukosten på söndagen åkte vi ut till en del av Düsseldorf som heter Kaiserswerth en bra bit från centrum. Det visade sig vara en plats som var betydligt mer givande då det kom till gamla byggnader, jämfört med gamla stan inne i centrum! Enligt Wikipedia är det den äldsta delen av Düsseldorf.

Vädret under söndagen var väldigt spännande. Vi hade allt från strålande sol med klarblå himmel till duggregn till ösregn till hagel! Men precis som under lördagen lyckades vi missa de flesta regnskurarna, vilket var tur!

Orsaken till vårt besök till Kaiserswerth var att se Kaiserpfalz-ruinerna. Det är ruinerna av Friedrich Barbarossas palats. Det byggdes under 900-talet av Heinrich III och förstorades av Barbarossa under 1100-talet.

Vi hittade ett av de här hänglåsen (som finns lite överallt i världen) på ett av de högsta platserna i palatset.

Fick inte nog av alla de fina byggnaderna runt ruinerna! Så himla fin plats! Tyvärr började det regna lite igen då vi var påväg mot tåget igen, så det blev inte att gå omkring där väldigt länge.

Väl inne i stan igen gick vi till stadsmuseet. Stan verkar fylla 725 i år! Museet var helt intressant. Eftersom jag är väldigt intresserad av historien runt världskrigen så hade jag hoppats på lite info om den tiden eftersom museet egentligen berättade stadens historia från det att den först dök upp fram till idag. Men det fanns vääääldigt lite info. Men jag antar att det beror på att det finns ett skilt museum för det, men det var tyvärr stängt för renovering eller något sånt. Lärde mig i alla fall att en stor del av staden förstördes under andra världskriget, och britterna var med och byggde upp den efteråt. Och förstod att under kriget fanns något institut för rasforskning i staden. Var lite obehagligt att läsa om det.

Efter museet kände vi att det var dags för lunch så vi valde en italiensk restaurang i gamla stan. Inte överdrivet dyr mat och det smakade helt okay. Inget man kände att man behövde pröva igen för att det var så otroligt gott, men det var inget fel på det heller. Jag har alltid varit liten i maten, och det känns alltid så korkat då man får en gigantisk portion då man äter ute, och det ser ut som om man knappt ätit något då man ätit ungefär hälften och är proppmätt. Det här är inget som brukar kommenteras då vi är ut och äta, men här gjorde de det... Det var inte alls speciellt trevligt, det är pinsamt som det är att inte kunna trycka i sig allt, jag behöver inte lyssna på flera kommentarer om det. Det gör inte att jag kommer orka med mer. How about att ni serverar portioner som inte är tänkt för någon som normalt äter för 3-4 personer istället för att klaga på mig? I övrigt var servicen bra.
Efter det gick vi runt och tittade på stan lite till. Nästan allt var stängt, så det blev inget shoppande alls för oss under resan. Tror det enda vi köpte var mat.

Rhentornet. Har för mig att det är ett tv-torn, men man kan åka upp i det för att kolla utsikten också, eller för att äta.
Vi gjorde ett besök till MedienHafen. Husen där är ganska underbara! En hel del mediaföretag håller till där (därav namnet, skulle jag gissa), men också andra företag.

Efter att ha gått en hel del i två dagar tyckte vi det fick räcka, så vi åkte tillbaka till hotellet. Vi passade på att pröva hotellets pool. Det är ett bra tag sen sist vi simmade, så det var riktigt skönt! Där var en person då vi kom dit, och det dök upp en till medan vi var där, så det var helt lagom mängd. Poolen var dessutom tillräckligt stor för att vi alla skulle kunna simma några längder. Det vi gillade var att poolen var högst upp i hotellet, och typ alla väggar var fönster, så man hade utsikt över en stor del av stan! Man såg väldigt långt.

Vi bestämde oss för att åka ut till flygfältet igen, eftersom vi bara hann se ett plan dagen innan, och på söndagkväll var vädret över flygfältet aningen bättre. Av någon anledning var mer eller mindre varje plan försenat då vi kom dit (vi gissade på att kaosvädret med regn, hagel och vind hade något med saken att göra), och de började precis få iväg dem, så vi såg hur många plan som helst som landade och for! Riktigt spännande.

Som vanligt blev det ett varmt bad då vi kom tillbaka till hotellet, och sen lite tv-tittande innan vi somnade. Vi var riktigt slut alla kvällarna, eftersom det hade varit väldigt långa dagar med en hel del motion. Så skönt!

På måndagmorgon var frukosten flyttad till deras restaurang, där den tydligen brukar vara normalt. Orsaken till att vi haft frukost på ett annat ställe under helgen var för att hotellet varit nästan fullt! Så, det var frukost och sen iväg till tågstationen. Vårt tåg till Köln gick strax efter 11. Där bestämde vi oss för att gå från stationen där vårt tåg stannade, till stationen vårt nästa tåg skulle gå från. Det var bara att traska över en bro, så det var inte så himla långt.

På bron fanns MÄNGDER av hänglås!

Vi behövde inte vänta väldigt länge på vårt tåg som skulle ta oss till Bryssel.
På stationen i Düsseldorf hade vi köpt lite ätbart som vi nu tuggade i oss.
Jag hade valt en baguette med någon majonnäs, kokt ägg, gurka, tomat och gräslök. Så himla god! Per valde en med kalkon.
Äppeljuice med kolsyra. Så himla god! Vi märkte också att mer eller mindre alla flaskor i Tyskland var sådana flaskor som i alla fall Finland (Norden?) och Storbritannien gjorde sig av med för antalet år sen. Ni vet, sådana där i hård plast som användes förut? Men de fick i alla fall pant för sina flaskor, till skillnad från hur det är i England.

I Bryssel fick vi vänta 4-5 timmar på att Eurostar skulle gå. Det hann gå typ 3 tåg vi skulle hunnit med, men vi fick inte ändra våra biljetter, så det vara bara att snällt vänta. Tiden gick ändå väldigt fort, så det var inte så farligt. Vi passade på att testa hamburgarkedjan Quick. Och det var riktigt gott! Bättre än McDonalds, tyckte vi. Men det slog nog inte Hesburger. ;) Det finns en Hesburger i Köln, men vi hade inte tid att gå dit eftersom vi bara hade en timme på oss i Köln, och det tog kanske 20-30 minuter att ta oss från ena stationen till den andra.
I Eurostars terminal var det varmt och skönt, till skillnad från resten av stationen! Så där höll vi till efter att ha ätit och kollat runt på stationen lite. 18.57 gick vårt tåg. I vår vagn hade två personer blivit tilldelade samma plats, vilket var lite intressant. Men det löste sig.
21.30 gick vår buss från London tillbaka till Bournemouth. Hemma i vår egen lägenhet var vi igen runt 12 på natten. Var skönt att komma hem, fast resan varit riktigt bra! Vi vill absolut tillbaka till Düsseldorf något tag, förhoppningsvis med bättre väder!