17 februari 2021

James 1 månad


14 november blev James 1 månad gammal! Till rådgivning var vi 19 november, och då var hans mått:

Vikt: 3720 gram
Längd: 52,5 cm

Han hade gått upp 850 gram sen han föddes (och 915 gram sen dagen vi åkte hem från BB, tror jag), och vuxit 4,5 centimeter.


Eftersom jag aldrig riktigt hade tid att sätta mig ner och skriva ner saker den där första månaden och det nu gått ganska länge så måste jag tyvärr säga att jag inte riktigt minns vad han kunde vid 1 månad, eller hur han var. Det händer så himla mycket och så himla snabbt första tiden.

Han lyfte på huvudet då han låg på mage, och en del också då man höll i honom. Han var tidigt ganska intresserad av att titta på människor och grejer runt sig, och dom stunder han var vaken var han väldigt pigg.

Då han var en månad åt han oftast 7-9 gånger per dygn. Som längst var han nöjd runt 5 timmar under natten, men det var absolut inte alla nätter han var så. Han var inte vaken väldigt långa stunder någon tid på dygnet, utan det kändes som om han för det mesta växlade mellan vaken och sovande hela tiden.

Hans mage började krångla rätt tidigt, och han var speciellt ledsen på kvällarna. Han ville helst inte alls ligga på rygg, för då blev allt värre. Det gjorde såklart nätterna lite svåra, och det krävdes en och annan påhittig lösning för att vi alla skulle få sova lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar