18 september 2017

Klänning och kostym

Klänningen
Jag hade inte någon supertydlig bild av vad för klänning jag ville ha. Jag hade sparat en massa bilder på Pinterest och tittat runt en hel del. Det jag typ hade klart för mig var att jag ville ha någon form av axelband, och en som var A-line. Men jag var öppen för förslag, och tänkte att jag går efter vad som ser bra ut, så jag hade ingen drömklänning klart för mig, och var inte heller superbestämd med vad jag ville ha.

Jag hade letat fram fyra butiker jag ville gå till. I november tog jag med mig Danella och vi skulle börja leta efter klänningen. Vi började med Seremonia. Först tittade jag lite på klänningarna de hade för att välja ut en att utgå ifrån. Det blev Victoria & Vincent Eva. Jag var inte jätteförtjust i materialet på själva kjoldelen, men vi kom i alla fall fram till att jag nog skulle passa bäst i något utan axelband.
Foto: Danella
Följande klänning var en Danella såg en annan person pröva, och som hon trodde jag skulle gilla. Det var Victoria & Vincent Anita, och det blev klänning nummer två. En klänning som när jag tittar på bilden på deras hemsida nog aldrig skulle valt, men som i verkligheten var hur fin som helst. Den kändes genast väldigt, väldigt rätt. Men jag ville ändå pröva lite annat.
Foto: Danella
Den tredje jag prövade var Victoria & Vincent Elma. Den prövade jag både med och utan axelbanden. Det bekräftade att jag nog skulle ha en klänning utan axelband. Klänningen var jag inte heller väldigt förtjust i, i och med att jag inte gillade "bandet" som var på ena sidan. Det var inte riktigt min stil.

Den fjärde och sista klänningen jag prövade vet jag inte vad märket var. Den var från deras rea-avdelning och var en mermaid-modell. Det är inte en modell jag gillar, men jag ville ändå pröva något helt annat. Bara för att. Den kom vi ungefär genast fram till att var en nej.

Sen prövade jag klänning nummer två igen, och kom fram till att det absolut var the one! Så det slutade med att vi bara gick till en av de fyra butiker vi tänkte gå till.

I januari åkte vi dit igen, och då tog de mina mått och beställde klänningen. Det tog ungefär tre månader för den att komma, och i mitten av april åkte jag själv till butiken för att de skulle kunna börja göra ändringar på den. Den behövde kortas av lite, och jag valde att byta ut dragkedjan till en lace-up. I och med det behövde den också tas in lite på sidorna.

16 juni var jag in till butiken igen och prövade klänningen, och eftersom allt satt som det skulle fick den äntligen följa med hem!

Klänningen hade egentligen inget släp alls, men i och med att den behövde kortas av en del valde vi att bara korta av den framtill så att det blev ett litet, kort släp på den i alla fall.
Fotograf Julia Lillqvist (www.julialillqvist.com)

Fotograf Julia Lillqvist (www.julialillqvist.com)

Fotograf Julia Lillqvist (www.julialillqvist.com)
Fotograf Julia Lillqvist (www.julialillqvist.com)
Skorna var något jag kände att jag inte ville sätta allt för mycket pengar på. Jag visste att det var sannolikt att jag inte skull använda dem igen, och då jag inte går mycket i klackskor så var det också sannolikt att jag skulle byta skor något tag under kvällen. Och rätt hade jag! Jag gick in mina klackskor under veckorna innan bröllopet, så jag skulle nog ha klarat av att ha dem på mig hela kvällen, men jag kände inte för att plåga mig själv, så jag bytte ut dem mot mina Adidas i något skede. Strax innan huvudrätten tror jag.

Jag tittade efter skor lite är och där, men till slut beställde jag dom från en butik på AliExpress (tyvärr verkar inte den försäljaren finnas kvar), och betalade 15,94€. Jag ville inte heller ha vita skor som de flesta verkar ha, utan jag ville ha en liten klick färg! Knappt någon såg skorna i vilket fall som helst, och de som gjorde det verkade alla glatt överraskade av att de var färgglada.
Fotograf Julia Lillqvist (www.julialillqvist.com)
Kostymen
Pers kläder har en betydligt kortare historia än mina. Vi funderade lite kring vad han skulle ha (kostym eller jackett), och sen då vi bestämde oss för kostym så funderade vi kring färger. Vi kom fram till att det fick bli en svart kostym, för det var det vi både tyckte såg bra ut (plus att det numera är godkänt att ha vid andra tillfällen än begravningar). Sen funderade vi lite kring om vi skulle skaffa en måttbeställd, eller om vi skulle köpa den från något vanligt ställe.

Vi bestämde oss för att åka till en Dressman för att pröva. Där prövade han två modeller, och vi gillade båda den andra han prövade, den som var med slim fit. Jag tror att de möjligen hade något erbjudande just då, men vi bestämde oss ändå för att fundera på saken. Vi hann hem, och så vände vi tillbaka för att köpa den. Det är var i februari förra året, så vi hade inte bil ännu, så resandet tog en stund. Väl där bestämde han sig för att gå med i deras klubb, och då fick han ännu lite rabatt på hela inköpet. Så utöver kostymen skaffade han också en skjorta. Hela det köpet blev 174€ euro. Skjortan var vi då inte helt säkra på, för vi funderade ännu på ifall han skulle ha manschettknappar. Det var något som vi sen bestämde att hoppa över.

Skorna köpte vi bara ett litet tag efter kostymen. De kommer från Din Sko, och vi köpte dem under någon rea de hade. Det var igen så att vi egentligen bara gick in för att titta lite och för att pröva skor, för Per var inte säker på riktigt hurdana skor han ville ha. De här skorna tyckte vi båda att såg väldigt bra ut, och de satt bra. Vi sprang ändå i en hel massa andra skobutiker så han fick pröva andra skor, men till slut gick vi tillbaka och köpte de han prövat i Din Sko. Tack vare rean betalade vi 80€ för dom, + 10€ för extra sulor.

Slipsen kommer från For Her and for Him, och är i färgen Barely Pink. Best mans slips var i färgen Cashmere Blue.
Fotograf Julia Lillqvist (www.julialillqvist.com)
Fotograf Julia Lillqvist (www.julialillqvist.com)
I och med att Pers kläder alla är sådana han kommer använda igen, och troligen också ett flertal gånger, kände vi att det var värt att lägga mer pengar på till exempel skorna, till skillnad från mina skor som jag inte kommer använda igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar