21 maj 2015

5. Planera vad man ska göra på resan

Vissa gillar att slappa under sina resor, andra gillar att åka runt och se på saker, eller göra en massa aktiviteter. Av de som gillar att åka runt och se/göra saker finns det de som inte planerar så mycket i förväg utan mest ser vad som händer då de väl är där, och de som gillar att ha en bild av vad det finns att göra där redan innan man kommer dit. Jag hör till de sistnämnda (jag älskar att planera, hehe), och det här kapitlet handlar om saker jag oftast brukar göra innan jag åker någonstans.

Börja med att fundera på vad du vill få ut av resan, och vad du gärna vill göra. Sen är det dags att börja göra research! Googla runt för att se vad det finns att göra och se i området där du kommer att vara. Skriv ner de saker som verkar intressant att göra eller se, och leta mer info om de ställena. Saker som är bra att ta reda på:
  • Var ligger det?
  • Hur tar man sig dit och tillbaka? Hur länge tar resandet?
  • Vad kostar det att åka dit, och kostar det något att göra/se det?
  • Vad har andra sagt om det? Har andra upplevt att det var värt det? Kolla Tripadviser och sådana sidor.
  • Hur lång tid behöver du på stället?
  • Går det/lönar det sig att köpa biljett för det innan du åker dit? Är det billigare så? Gör det att du inte behöver köa?

Det kanske verkar som en väldigt utförlig lista på saker att göra, men jag tycker det är saker som kan göra att du endera kommer fram till att du nog inte är så intresserad av det i alla fall (bättre att komma på det innan du redan åkt dit!), eller att du verkligen vill åka. Jag föredrar också att ha gjort merparten av researchen innan jag åkt iväg på resan så jag inte behöver använda en massa tid till att göra det då jag väl är där.

Det kan också vara värt att göra en lista där du rangordnar grejerna efter hur gärna du vill göra/se grejerna, eller kanske en lista där du rangordnar efter det som ligger närmast/är billigaste/kräver minst tid eller något i den stilen. Då är det bara att göra det du orkar/hinner då du väl är på plats. Under en längre resa föredrar jag att inte planera in massor av saker varje dag, det är skönt att bara vara några dagar och ta dagen som den kommer också! Där kan man också välja om man till exempel väljer att proppa några dagar fulla med saker att göra och se, och sen låta resten av dagarna vara oplanerade och se vad man har lust med. Eller så kan man planera in 1-2 grejer per dag (och någon dag oplanerad kanske?) och lämna resten av dagen oplanerad.

Beroende på en hurudan resa du gör kan det löna sig att göra upp mer exakta planer för när du ska se saker. Om du är borta en vecka eller längre kanske det inte är en idé, utan en lista som jag nämnde här ovanför räcker långt. Om du däremot åker någonstans bara över ett veckoslut till exempel brukar jag känna att det är bättre att planera när olika saker ska göras för att på så sätt få ut så mycket som möjligt av resan, och så att jag hinner se och göra så mycket som möjligt under en kort tid. Där kan det vara en bra idé att ha alternativ för saker som vädret kan påverka. Ifall vädret inte visar sin bästa sida och du inte känner för att vara ute i ösregnet kan det vara bra att ha ett alternativ som regn inte kan förstöra.

Kom ihåg att inte boka dagarna helt fulla! Planera in pauser, mat och sånt också. Det är sällan kul att resa med ett schema som har något planerat för varje minut av dagen. Stressa inte, och försök inte klämma in FÖR mycket, det är inte heller roligt. Därför kan det vara bra att veta vilka saker du helst vill se/göra, och komma ihåg att om ditt schema inte funkar eller du inte hinner se allt du hade hoppats se under en dag så har du förhoppningsvis i alla fall sett det du mest av allt velat se. Försök vara realistisk i ditt planerande. Jag känner att det är bättre att märka att man hinner göra mer under en dag än vad man hade tänkt, istället för att rusa runt och känna att man inte riktigt hinner koncentrera sig ordentligt på något eftersom man behöver rusa vidare till nästa grej nästan genast för att hinna med allt man planerat.

Sist men inte minst: Känn inte att du behöver följa din lista till punkt och pricka! Om du åker iväg för att vara ledig är det ändå stressfria dagar du är ute efter. Om du väl där bestämmer dig för att du inte orkar göra någon av de där sakerna, eller vädret inte riktigt är på din sida, så är det faktiskt helt okay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar