10 oktober 2014

Min fina, stackars dator

Jag har haft min laptop sen slutet av december 2009 eftersom min föregående helt plötsligt bara dog och det gick inte längre att starta den. Min fina, fina dator jag har nu har inga som helst fel sådär då det kommer till att använda den, och jag har nog aldrig haft några problem med den, trots att den börjar bli ganska gammal i laptop år. Fortfarande förvånansvärt snabb och samarbetsvillig.

Men för ett tag sen (typ.. juni?) började skärmen gå lite sönder. På den sidan där jag tejpat den började den dela på sig och jag fick klämma fast sidorna lite då och då. Det var inte så farligt, men jag såg en spricka och visste att det nog snart skulle börja bli lite sämre. Däremot visste jag inte exakt VAD det skulle leda till.

En kväll, efter att den där sprickan gått från ena kanten till andra (typ augusti/september), stängde jag min dator och vek ihop de som vanligt. DÅLIGT BESLUT! För det knakade till högt och jag trodde allvarligt att skärmen var ett minne blott. Jag hade tur, och det visade sig att den nog funkade ännu, men att försöka vika ihop datorn fler gånger skulle nog inte gå. Och den hålls inte längre i alla lägen. Läget den är i på bilden nedan är en av de bättre vinklarna. Inte kanske för mig som använder den, men datorn trivs sådär. Det går också att ha den lite mer vinklad framåt, och det är bättre för mig som användare också.

Skulle det vara allt skulle det inte vara hela världen. Men hela nedre delen av skärmdelen av datorn är "lite" sönder. Det är lite..ööh..glapp, om vi säger så. Och då man böjer den framåt blir det större, och lite för långt framåt ser det ut såhär:

Sååå, att vika ihop den är historia. 

I lördags beställde jag en ny dator. Känns OTROLIGT bra! Den är påväg hem till mamma och pappa just nu (men då jag vant mig vid hur det funkar då man beställer något i det här landet så går det sååååååå seeeeeeeeeegt för den där datorn att ta sig från A till B), och kommer glatt vänta på mig där tills jag också ska dit i november. Det här blev min graduationpresent av mamma och pappa. TACK! 

Är nog ändå lite, lite ledsen. Också fast jag nu kommer att ha en betydligt bättre dator som kommer klara av lite videoredigering och spel och sånt, vilket inte den här riktigt gör, så kommer jag nog sakna min trogna vän som gått sönder. Känns så synd då det i övrigt inte finns NÅGOT fel med den. Känns oftast bättre att byta dator då den blir seg eller i övrigt bara vägrar fungera, än då något går sönder på det här viset. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar