09 september 2012

Frankrike, Dag 1

Tänkte att det nog är dags att slänga upp första dagens Frankrikebilder nu!

På onsdagen före packade vi väskan och växlade pengar. Det kändes lite udda (och lite fel) att ha en massa euron igen, och det var som om man fick en tillfällig sinnesförvirring då man skulle använda dem igen. Vi hade också med oss två engångskameror. Ska bli spännande att se om det alls blir något av de fotona!

Klockan 7 på torsdagmorgon tjöt klockan och tyckte att vi skulle stiga upp. Allt för tidigt för stackars mig som vant mig vid att inte behöva sätta fötterna utanför sängen före tidigast 10. På något sätt kravlade jag mig ändå ur sängen, vi slängde i oss frukost och vid 8 satte vi av mot Bournemouths tågstation för att åka in till London med tåg. Det gick 8.59 och 10.49 var vi vid Waterloo i London. Vi fortsatte med tunnelbana till St Pancras International. Vårt Eurostar-tåg till Frankrike skulle inte gå förrän strax innan 1 så det blev att utforska stationen och ta en snabblunch på McDonalds innan det var dags för incheckning.

Efter att de hade kollat ens biljett fortsatte man till säkerhetskontrollen som i princip var identisk med flygfältens kontroller, bara att de inte var lika pjåkiga med vad ens väskor innehöll. Efter säkerhetskontrollen var det passkontroll. Allt efter att man visat biljetten kändes väldigt flygfält, och såg väldigt flygfält ut.
 Ungefär en kvart innan tåget skulle gå fick vi veta vilket gate vi skulle till. Våra platser fanns i en av vagnarna väldigt långt bak, så vi fick gå i en halv evighet efter att vi kommit upp på plattformen. Sätena på tåget var väldigt bekväma och tågen var väldigt tysta. Det intressanta var att man inte kände att det krängde typ alls då man satt ner, men så fort man steg upp vinglade man som om man endera skulle vara väldigt full, eller som om man är ombord på en båt som är ute i väldigt höga vågor. Jag skrattade som ett fån då vi vinglade mellan våra platser och restaurangvagnen. Man var då och då påväg att sätta sig i famnen på någon i misstag då det plötsligt krängde till mer än vanligt, och i restaurangvagnen fick man stå och luta sig mot något eller hålla i sig för att man inte skulle se helt galen ut och falla. Tycker inte alls det är lika jobbigt på vanliga tåg i England.

20 minuter tog det att åka genom den 50 kilometer långa tunneln mellan England och Frankrike. Det enda som var annorlunda än vanliga tunnlar var att öronen gick mycket, mycket mer i lås.

Eftersom vårt tåg fortsatte mot Bryssel steg vi av i Lille där vi hoppade på nästa tog mot Chessy och Disneyland. Det var ett tvåvåningståg och vi satt på nedrevåningen. Före vår hållplats stannade tåget bara på ett ställe (Charles-de-Gaulle flygfältet), och före flygfältet var vi typ 5 personer i vår vagn.

Jag var road av att de hade bytt plats på bordet och "korgen"/fickan på bänkarna.

Från Chessy tog vi lokalbuss ut till Esbly, en gullig liten kommun (typ 40-50 kilometer utanför centrala Paris tror jag). Från stationen i Esbly tog det ungefär 15 minuter att gå till vårt hotell. Vi hade läst en hel del dåligt om det, men vi har inte mycket att klaga på. Personalen var trevlig, rummet rent och snyggt och det fanns inte så mycket negativt att säga. Badrummet var pytte och så ut som om det var plockat rakt från en båthytt, men det är väl det enda mindre bra.

Vi tog en paus och tittade på lite fransk tv. Jag var inte alls beredd på att allt skulle vara på franska, också fast jag ju nog hört att de dubbar allting. Hade bara inte memorerat det. Det här var Pers reaktion då han hörde Marges röst i Simpsons på franska:

Efter lite slöande blev det dags att jaga mat. Pizza var det vi hittade. Killen som tog emot beställningar erbjöd sig prata engelska, men visade sig knappt kunna mer än "Hello!", så det tog ett bra tag för oss att beställa. Efter en hel del viftande kom Per ihåg något ord han läst någonstans och frågade vad det var (vi hade en meny framför sig), killen som betjänade oss visade ingrediensen och det visade sig vara det vi försökt förklara i typ 10 minuter. Så, vi fick vår pizza som var det vi ville ha (otroligt nog) och gick tillbaka till hotellet. Den var riktigt god! Smakade som ett mellanting mellan finsk pizza och engelsk, och var alltså snäppet godare än engelsk.
Efter det använde vi resten av kvällen till att slappa och se på tv. Vi tittade bland annat på Bones, och lyckades hitta knappen för att byta tillbaka språket till engelska.