20 oktober 2021

James ettårskalas

Förra veckan kalasades det till max! James fyllde år på torsdagen och då var mina föräldrar hit. Sen hade vi kalas igen både lördag och söndag. Riktigt roligt att träffa lite människor igen! Det känns verkligen som en oändlighet sen sist vi träffade lite flera personer på en och samma gång.

Tyvärr tog jag inte speciellt mycket foton, och mer eller mindre allt är bara på maten. Så, ja, här kommer ett inlägg med foton på det ätbara vi bjöd på, haha.

Jag bakade det mesta själv, men kex valde vi att köpa. Jag gjorde nästan allting glutenfritt, men det glutenfria mjölet ville inte samarbeta då jag försökte göra kex, och jag orkade inte bråka med det eller baka på nytt med vetemjöl.

Tårtan var en glutenfri sockerkaka fylld med hallonmousse, och ovanpå var det marängsmörkräm och mjölkchokladglasyr. Den blev riktigt god och verkade vara väldigt omtyckt!



Det nya på många festbord nuförtiden är väl handspriten. Spoiler alert: Vi är ändå några som blivit rejält förkylda (men verkar som tur inte vara korona).


Utöver den vanliga tårtan hade jag också lagat smörgåstårta med skinkfyllning och äggfyllning. Jag har inte lagat smörgåstårta speciellt många gånger, men jag har ändå insett att jag verkligen hatar att dekorera dom.


Jag hade också lagat en paj med skinka, paprika och ost, och en paj med fetaost, broccoli, purjolök, paprika och ost.


Kexen blev ju som sagt inte till så mycket med det glutenfria mjölet. Jag försökte mig också på att baka kanelbullar med det mjölet, och det var definitivt en utmaning. Bullarna blev inte alls väldigt fina, men dom smakade ändå riktigt bra.



Chokladmuffinsarna funkade bra att laga med glutenfritt mjöl, men av någon anledning lossnade dom från pappret då dom svalnade. Jag lagade en del med mintglasyr och en del med apelsinglasyr. På grund av både tidsbrist och brist på ork blev det inte att spritsa glasyren, utan jag bara klickade den på.


Jag gjorde också en liten smörgåstårta som var köttfri och glutenfri. Den innehöll avokadoröra, hummus och tzatziki. Den var riktigt god! 


På söndagen var större delen av gästerna här, och menyn var densamma.




På söndagskvällen då alla åkt hem var James riktigt trött efter en lång vecka som innehållit både rådgivningsbesök och tre dagar av kalas. 


Som dom flesta barn som fötts under pandemin har han ju inte träffat så mycket folk, och inte så många på en och samma gång, så han behövde lite paus ibland då allt blev för mycket för honom. Då fick Per ta med honom till ett annat rum en stund. Alla dagarna gick bättre efter att gästerna varit här en stund och han hunnit vänja sig. Under söndagen hade han också sin småkusin på besök, och han är bara några månader yngre än James så de kunde leka lite tillsammans (hur mycket man nu kan säga att barn i den här åldern leker med varandra), och så var hans kusiner här. Så inte enbart skrämmande vuxna människor!

Väldigt roliga kalas, men vi var nog alla ganska trötta efteråt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar