30 oktober 2017

Bröllopsresan: onsdag 12 juli och torsdag 13 juli - Kreta 2017

Vår resa började sådär indirekt redan på onsdagen, eftersom vi då åkte iväg till mina föräldrar med Alma. Det kändes väldigt konstigt att åka iväg tillbaka till Helsingfors utan henne! Men vi visste att hon skulle ha det hur bra som helst.

Då vi kom tillbaka hem städade vi lite och fixade det sista med packningen. Också fast lägenheten kändes otroligt tom utan hund, så var det ändå skönt att bara slappa i soffan och inte behöva göra något speciellt. I och med att hon inte är så gammal ännu kan hon vara rätt krävande ibland, och under bröllopshelgen var första gången vi var ifrån henne ett längre tag.

På torsdagen sov vi först lite längre, och sen städade vi det sista av lägenheten. Vi hämtade lunch som vi åt medan vi tittade på serier.

Vi startade till flygplatsen runt 16-tiden. Vi bor väldigt nära en av tågstationerna som några av flygplatstågen stannar på, så vi tog tåget. Framme på flygplatsen var vi något tag mellan 17.30 och 18. Kön till Tuis bagage drop var lååååååååååång, och jag tror vi köade runt 30 minuter. Kanske till och med mer. Men genom säkerhetskontrollen kom vi ganska fort, för vi valde den som det inte var någon kö vid alls, hehe.

Trots att det kändes som klockan var huuur mycket som helst så fick vi ändå vänta en bra stund på att få stiga ombord. Vi gick i alla fall till gaten genast efter säkerhetskontrollen, och satt där och väntade.

Vårt flyg for 19.10. Jag sov och lyssnade på musik mer eller mindre hela resan. Jag vaknade mest bara till för att äta.

Flygresan gick hur smidigt och bra som helst. Det hoppade lite då vi kom ut över Medelhavet, men utöver det så var det en av de smidigaste resorna jag gjort, tror jag.

Vi landade 20-30 minuter tidigare än det stod att vi skulle göra (vi skulle landa 23.10, men landade strax innan 22.50, om jag minns rätt), och bagaget började komma nästan genast. Pers väska var bland de första, och min var såklart bland en av de sista. För ett ögonblick hann vi redan vi nervösa att den inte alls skulle dyka upp.

Då vi packat väskorna på en vagn gick vi vidare till de från Tui som såg till att alla kom iväg med rätt buss, och fick veta vilken vi skulle med. Många åkte stora vanliga bussar, men vår var en minibuss med inte allt för många passagerare. Vårt hotell var såklart det sista bussen skulle till. Trots det åkte vi nog inte mer än kanske 40 minuter, och vi var de enda från bussen som skulle till vårt hotell.

Där välkomnades vi av en supertrevlig receptionist som berättade den viktigaste infon och gav oss ett kuvert med en massa papper med info och annat viktigt. Medan vi fyllde i incheckningspappret fick vi bubbelvin att dricka, och sen visade de var vårt rum var.

Vi började såklart med att gå ut på balkongen och titta på utsikten. Sen åt vi maten som fanns, innan vi gick och lade oss. Jag hade lite svårt att sova, men fick i alla fall några timmar sömn innan jag vaknade och gick ut för att titta på soluppgången lite innan klockan 6. Efter det lyckades jag sova några timmar till.