04 oktober 2017

Bröllopshelgen

Vi bestämde oss tidigt för att göra vårt bröllop till en hel helg. I och med att det fanns övernattningsmöjligheter på Storfinnhova valde vi att bjuda in en del av våra vänner att övernatta där. I och med att de flesta behövde resa en bit så erbjöd vi sovplatserna främst till de som inte själva kom från Kimitoön, eller hade så mycket koppling till platsen.

Fredag
Jag var vaken allt för länge på torsdagen, och klockan var MASSOR då jag äntligen for och sova. Och sen skulle jag upp supertidigt igen, för jag skulle fixa naglarna klockan 7.30. Som tur var hade vi fört nästan allt till Storfinnhova redan under torsdagen.

Efter nagelfixet förde vi de sista grejerna till Storfinnhova, lade upp skyltarna så folk skulle hitta, och så for vi och handlade mat inför helgen. 

Om jag minns rätt började de första gästerna dyka upp runt 12. Jag hann i alla fall med en kort tupplur innan de första av mina vänner dök upp. Vi dekorerade också festlokalen och fixade allt sånt färdigt, så inget sånt skulle behöva göras under lördagen.

Under kvällen blev det mat som alla fixade ihop tillsammans, och vår fotograf var med och knäppte lite foton så vi skulle ha lite minnen från den dagen också. Det blev lite spel, och så fick en del av våra gäster lära känna varandra eftersom de inte hade träffats förut.
Fotograf Julia Lillqvist (www.julialillqvist.com)

Fotograf Julia Lillqvist (www.julialillqvist.com)

Fotograf Julia Lillqvist (www.julialillqvist.com)

Fotograf Julia Lillqvist (www.julialillqvist.com)
Jag var tvungen att lämna festen redan runt 21-22 för att hinna duscha och sen sova tidigt. Också fast jag så hiskeligt gärna skulle velat vara med till mycket senare så är jag så glad över mitt val. Jag var SÅ trött och hade sovit både korta och dåliga nätter ett tag. Jag somna nästan genast, och vaknade lite innan mitt alarm på lördagen. Men jag kände mig både pigg och utvilad, en känsla jag inte hade känt på mycket länge. 

Lördag
För mig, Danella och Eifos började lördagen med frissa och smink klockan 8. Klockan var runt halv 11 då vi kom tillbaka till Storfinnhova, och då hade vi dessutom varit in efter blombuketterna och corsagen på vägen tillbaka. 

Jag hann äta ganska mycket frukost i och med att jag nu kände mig helt lugn. Innan frissan var jag nervös och lyckades inte äta nästan något alls. Efter frukosten fick jag hjälp att få på min klänningen, och vår fotograf hade också dykt upp. 

Jag tror klockan var runt halv 12 då vi började med porträttfotograferingen. Efter den fick vi en kort andningspaus och hann gå på toaletten och äta och dricka lite smått och så åkte vi iväg till kyrkan.

Vigseln och festen har ett eget inlägg, så därför behöver jag nog inte skriva så mycket mer om det här!

Vi åkte från festen runt midnatt och var framme i Kasnäs runt halv 1. Lååååååååååång dag! Men SÅ rolig!

Söndag
Vi steg upp förvånansvärt tidigt med tanke på att vi inte somnade fören 3-4. Men vi behövde checka ut vid 12 också, och äta frukost innan dess. Vi började med att äta frukost. Jag var superhungrig! 

Sen gick vi tillbaka till rummet, packade in alla sakerna i bilen, och for sen och checkade ut. Då var klockan inte mer än lite över 11. Då vi hade checkat ut tog vi en lite promenad. Det SÅ skönt att i lugn och ro, utan någon brådska alls, bara få gå omkring tillsammans. Månaderna innan hade varit otroligt stressiga, och vi visste att resten av söndagen, och sen fram till vår bröllopsresa, skulle det också vara ganska stressigt och full rulle hela tiden. Vi hade haft så lite riktigt kvalitetstid tillsammans innan bröllopet. Det var så otroligt skönt att bara få njuta av varandras sällskap en stund, och bara ta det lugnt tillsammans, och få andas ut och slappna av. Och ta in det att vi nu var gifta. Vi hade liksom aldrig hunnit reflektera över det dagen innan.







Vi kunde ha promenerat där hur länge som helst, men verkligheten kallade, och vi behövde åka tillbaka till Storfinnhova för att packa med oss våra grejer därifrån och träffa de av gästerna som ännu var kvar.

Vi delade ut mat och frukost som inte hade gått åt under helgen, och vi fick hjälp att packa ihop allt och forsla det till bådas föräldrar. Vi kollade att alla hus var tömda och låsta, och så åkte vi också iväg. Dekorationsblommorna delade vi ut till alla som ville ha.

Några varv körde vi mellan våra föräldrar med saker som skulle flyttas från ena stället till andra. En del saker förvarade vi hos mina föräldrar tills vi nästa gång åkte till ön, för vi fick inte plats med allt i bilen. Och där någonstans mitt i kaoset passade vi också på att äta en bit av bröllopstårtan. Alma var också väldigt glad att se oss efter att inte ha varit med på bröllopet. 

Jag tror klockan var runt 18-19 då vi äntligen satt oss i bilen och åkte hem mot Helsingfors. Skönt att komma hem, men oj vilken fin helg! Den blev verkligen lyckad, och det kändes som ett väldigt bra val att använda hela helgen. Vi hann såklart inte umgås eller prata med någon riktigt ordentligt under bröllopet, så fredagen gav oss möjlighet att verkligen umgås med folk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar