10 augusti 2016

Tallinn - 20 juli 2016

Sista dagen började med hotellfrukost. Sen packade vi våra väskor och väntade på att klockan skulle bli så mycket att vi måste checka ut.

Både dagen vi kom dit och dagen vi åkte fanns det lyxkryssare i hamnen. De är så himla stora! Jag är alltid lika fascinerad av sådana.

Utcheckningen var vid 12, men redan 11-tiden checkade vi ut och började gå mot hamnen. Vi gick i lite butiker på vägen, så vi tyckte det var bäst att ha tillräckligt med tid på sig.

Det slutade ändå med att vi var i hamnen väääldigt tidigt. Men det var skönt att ha checkat in tidigt, då det var nästan tomt där, för sen började det välla in folk och det blev långa köer och alla sittplatser blev upptagna.

Tillbaka åkte vi med Viking Gabriella som for ut klockan 14 (på bilden är XPRS, för kunde inte fota båten vi var på...).

Vi hade bokat buffémiddag för vägen hem. 14.30 gick vi dit, och fick en dryg timme att gå där. Resan tillbaka tog 2h 50 minuter, och det är rätt tråkigt på de där båtarna, så det är skönt att sysselsätta sig med något. Dessutom var det riktigt god mat i buffén den här gången.

Efter det hann vi trängas lite i taxfreen och handla lite saker innan vi var tillbaka i Helsingfors 16.50. Då vi åkte iväg tog vi taxi till hamnen, men hem fick vi skjuts. Skönt att vara hemma redan innan 18! 54878 steg gick jag under de där tre dagarna.

Under den här resan utforskade vi hela gamla stan. Vi vill ännu hinna gå till en massa kyrkor och museum, något vi inte hann med den här gången då vi hellre ville se så mycket som möjligt. Vi hann inte heller se något av resten av Tallinn, något vi säkert skulle ha gjort ifall vi hade haft med oss bilen. Så, nästa gång vi åker dit ska vi besöka museum och se lite mer av resten av Tallinn!