21 mars 2015

3. Transport

Det här är något jag har nämnt i de tidigare kapitlen också, och eftersom jag gillar att ha saker och ting under kontroll så är det något jag vill kolla upp innan jag reser iväg. Andra känner mindre behov av att göra det, men jag kände ändå att jag ville ta upp det så att man kan ha det i bakhuvudet. Eller fundera över det ifall man glömt att göra det.

Transport hemma
Det första att kolla upp är transport till flygplatsen före resan. Tyvärr känner jag att det här med kollektivtrafik inte är det bästa i Finland, åtminstone inte då det kommer till lite mindre orter. Så, om du inte får skjuts eller kör dit själv kan det vara bra att kolla upp alternativ, speciellt om du bor på en lite mindre ort. Buss tenderar vara billigast, men det brukar också krävas en hel del byten. Om du känner någon av städerna bra som är i närheten av flygplatsen kan det bli billigare (och eventuellt lättare) att åka dit, och sen därifrån ta sig ut till flygplatsen. Men om du inte känner platserna runt är det troligen lättare att försöka ta dig så rakt som möjligt från A till B, istället för att kanske behöva yra omkring från en plats till en annan för ett byte. Att dagen innan i lugn och ro ta sig till ett hotell riktigt i närheten av flygplatsen är också något jag kan rekommendera om du har lång väg till flygplatsen och flyget går tidigt. Hotellen som hör till flygplatsen har i vissa fall gratis transport till flygplatsen.

I samband med att du kollar upp det här kan du också kolla hur du tar dig från flygplatsen tillbaka hem då resan är slut. För att vara på den säkra sidan kan det också vara lönt att kolla upp hur det går transport lite senare än du behöver också, ifall flyget är riktigt försenat.

Transport under resan
Det första som du kommer att behöva är såklart transport mellan flygplatsen och hotellet. Många flygplatser brukar ha någon form av info på sin hemsida om hur du tar dig dit du vill, så det kan vara en bra plats att börja titta. Kolla upp vilka alternativ det finns. Det kan vara bra att kolla hur länge de olika alternativen tar, hur ofta de går, om det krävs byten, och såklart priser, för att hitta det som passar dig bäst. Att boka i förväg är inte nödvändigtvis den bästa lösningen, men om du gör är det bra att kolla upp hur du gör för att ändra biljetten ifall flyget är försenat. På vissa ställen kan det såklart bli billigare att köpa biljetten i förväg, men i vissa fall ändrar inte priserna så mycket då du köper dem på plats då det gäller rutten mellan flygplatsen och åtminstone de närmsta större städerna (till exempel mellan Stansted/Gatwick/Heathrow och London). Jag gillar också att kolla upp varifrån bussarna/tågen/taxin går, så att jag kanske har lite koll på det, men oftast finns det ganska bra med skyltar så det är inte nödvändigt att lägga ner så mycket tid på research i förväg för just den grejen. Jag gillar bara att ha lite koll eftersom det minskar min stresskänsla.

Precis som med transporten hemma så kan man också passa på att kolla upp transport tillbaka till flygplatsen från hotellet.

Följande grej är att kolla transport på stället där du kommer att bo, alltså bussar, metron, spårvagnar och sånt. Personligen gillar jag att lite veta hur de rör sig, hur ofta de går (och hur tidigt de börjar köra och när de slutar), och så gillar jag att kolla upp priser. Om du vet att du kommer att åka en del så kan det löna sig att skaffa någon form av dagsbiljetter/resekort, för det brukar bli billigare än att köpa biljett varje gång du stiger på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar