27 april 2020

Graviditetstesten jag gjorde

Jag tycker det är väldigt intressant att läsa om graviditetstester, så därför har jag valt att skriva ett inlägg om det jag med. Om det inte alls intresserar dig förstår jag dig!

Ganska snabbt lärde jag mig att det på engelskspråkiga forum pratades om att man var en POASA, som står för Pee On A Stick Addict. Och alltså, ja, jag tror jag kan ansluta mig till den gruppen. Vare sig jag har känt av några graviditetssymptom eller inte så har jag varje månad gjort tre tester under veckan som lett upp till mensen. Totalt onödigt, jag vet. Det är billigare och smartare att bara vänta och se om mensen är sen/uteblir eller inte, och sen testa. Men det har på något vis förberett mig på besvikelsen som är mensen. Jag tror jag varje månad skulle blivit mycket mer mer ledsen då jag sett att min temperatur gått ner och då mensen kommit om jag inte förberett mig själv med testerna. Kanske låter sjukt, men så känns det. Då jag fick månadens första och kanske andra negativa test kunde jag ännu känna att det fanns en chans, men sen i och med det tredje i kombination med att min temperatur gick ner så kunde jag vara ledsen och arg någon timme, och sen gå vidare och invänta mensen och istället vara glad över att min mens var regelbunden och att jag visste att jag hade ägglossning, att det bara var att börja om igen i och med att en ny menscykel började. Jag var i alla fall glad att jag hörde till dom som visste att min kropp fungerade på det viset. 

Jag vet inte ens vad det är med testandet som är så tillfredsställande? Jag hade samma med ägglossningstesterna, det var så himla roligt och intressant. Och helt ärligt skulle jag kunna fortsatt göra graviditetstester i all oändlighet. Men jag använde upp dom jag hade, och sen fick det räcka. Någon måtta får det vara.

Jag tyckte själv det var SÅ intressant, och tycker det ännu, att se hur andras teststreck blev tydligare och tydligare. Så jag tänkte därför dela med mig att testerna jag gjorde, för att typ visa en line progression.

DPO = Days Past Ovulation.


Eftersom testet från 11.2 blev så himla starkt bestämde jag mig för att göra de tre som jag sparat på tills jag visste att jag var gravid. Och de blev också alla väldigt starkt positiva, och väldigt snabbt. Linjen på testområdet började dyka upp nästan omedelbart!

Testet från 8.2 ser verkligen inte positivt ut då man tittar på bilden här ovanför. Då jag gjorde det testet tyckte jag nästan genast jag såg något på testområdet, och det har inte hänt förut. Däremot har jag med den här batchen tester fått spökstreck många gånger. Då tiden hade gått tyckte jag att jag såg någon svag skugga om jag riktigt, riktigt ansträngde mig, men var ändå osäker. Då jag tittade på det ett tag senare (som man inte ska göra) så var det ett ganska tydligt streck, men i och med att det hänt med vissa av de här testerna förut så var jag rätt säker på att det var ett spökstreck ändå. Det var så svagt att det var svårt att avgöra om det hade någon färg eller inte, men jag tyckte mig se färg. Men det har jag tyckt förut också. Jag tog ändå ett foto på det, det här är från flera timmar efter att jag tagit det, och jag har fixat lite med färgerna för att det ska synas lite bättre. 


Månaden innan hade jag läst någonstans att man kan doppa testet i vatten då det torkat, och vattnet ska på något sätt "tvätta bort" strecket om det är ett spökstreck, men om det är ett riktigt streck ska det inte hända något med det. Jag testade förra månaden då jag visste att det var ett spökstreck och det tvättades bort väldigt effektivt. Först lite, men sen försvann det nästan helt då det väl torkat. Såklart är det här en teori som vissa säger funkar och andra inte. Men med sååå många negativa tester och en del spökstreck tyckte jag det var kul att testa.

Eftersom det varit effektivt månaden innan tänkte jag att jag testar igen den här månaden. Först då det blev blött blev teststrecket väldigt mycket tydligare, och hade helt klart röd färg. Inget såg ut att ändras ens fast jag väntat en stund. Men senare under dagen då det hade torkat helt så hade strecket nästan helt försvunnit! Så från att ha vågat vara lite glad och hoppfull så kände jag mig nu osäker igen. Var det faktiskt ett riktigt streck, eller var det ett spökstreck? Som ni ser så syns ju knappt strecket längre! Ens fast jag försökt fixa med färgerna så det ska synas bättre.


Som det syns på bilden där uppe så använde jag en hel massa olika tester. 

Dom två första (6.2 och 8.2) är One Step-tester som jag använt mig av sedan försök nummer två. Dom beställde jag första gången från Raskauskeiju och sen efter det från Kotitesti.fi. Av någon anledning såg dom lite olika ut, fast det var samma tillverkare och samma känslighet på dom. Eventuellt har de i något skede uppdaterat sitt utseende. 

Första två gångerna jag köpte av den sorten hade jag inga problem med dom alls. Men sista batchen jag hade var inget vidare. Av någon anledning slängde de ut spökstreck lite nu som då, och det var många gånger väldigt svårt att se om det var spökstreck eller svagt positivt. Jag har läst att många ogillar det här märkets tester just för att de får spökstreck, och för att vissa innehåller väldigt lite färg. Vissa har typ aldrig fått ett starkt positivt med dom fast de testat dagligen hur länge som helst, och andra märken samtidigt get väldigt, väldigt starka positiva. Andra har inte haft några problem alls med dom, och har fått starka positiva med dom. 

Jag var inte väldigt nöjd med dom, men dom är dom billigaste jag hittat som har känsligheten 10 mlU/ml. Jag skulle ändå på ett vis kunna tänka mig att rekommendera dom, för om man får ett tvetydigt eller något som liknar positivt kan man då gå och köpa av något annat märke, istället för att genast gå och köpa något mycket dyrare. I alla fall om det visar sig ta några månader att bli gravid och man som jag gillar att testa.

Testet från 9.2 är märket Pregcheck. Dom skaffade jag månaden innan då jag fick ett spökstreck som var ganska starkt, men ändå otydligt vad det var. Jag hade kvar ett sånt och tänkte att jag skulle använda det. Teststrecket där blev lite ojämnt och konstigt, och jag var osäker om jag kanske hade doppat det över maxlinjen. Därför skaffade jag dom från RFSU.

10.2 och 11.2 använde jag mig av RFSUs tester.

11.2 gjorde jag som sagt också de tre som jag sparat tills jag varit mer säker att jag var gravid. I juni använde jag en av First Response-testerna, så hade bara ett kvar. Det här var First Response Early Result Pregnancy Test. Dom andra två jag gjorde var ett Clearblue Rapid Detection Pregnancy Test och ett Clearblue Pregnancy Test with Weeks Indicator.


Testens känslighet (enligt förpackningarna):

One Step - 10 mlU/ml
Pregcheck - 25 mlU/ml
RFSU - 25 mlU/ml
First Response Early Results - Jag hittade inget om hur känsligt det här testet är, men på nätet påstår vissa att det är 6,3-6,5 mlU/ml, men jag vet inte.
Clearblue Rapid Detection - 25 mlU/ml
Clearblue Weeks Indicator - 25 mlU/ml

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar