29 april 2015

Optikerbesök

Jag har länge tänkt skaffa nya glasögon, men det har liksom aldrig blivit av. De senaste veckorna har jag varit in i flera butiker och prövat lite olika glasögon, och till slut blev det av att boka en tid till optikerna. Tyvärr var det lättare sagt än gjort att hitta någon som kunde svenska, åtminstone hos Specsavers här i Helsingfors (de hade bra erbjudanden så därför ville jag gå till dem). I den tredje butiken vi kontaktade hade de som tur var svensktalande optiker (en av den butikens ägarna/företagare, tror jag), och i söndags var vi dit. En dryg timme tog det med kollektivtrafik dit!

Optikern var supertrevlig, och jag kände mig inte lika dum som vanligt då jag skulle läsa de där bokstäverna och inte riktigt alls såg något (hur korkat är det inte att känna sig dum i en sådan situation egentligen? Man är ju där för att man ser dåligt, juh!), och hon tyckte det var roligt att få prata svenska. Hon var finlandssvensk, men sa att hon nästan aldrig har möjlighet att prata svenska på jobbet.

Jag tittade på glasögon innan min optikertid, och då hittade jag äntligen ett par jag gillade och som satt bra, så det fick bli dom. Jag fick lite rabatt på glasögonen, så för undersökningen + glasögon med lite extra ytor på (t.ex så det inte ska speglas så mycket i dem) så betalade jag bara 89€! Det skulle ta ungefär 1-1,5 vecka tills de skulle vara klara, så endera nu kommande helg, eller helgen efter det så åker vi efter dem. Ser framemot det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar