03 mars 2013

8. Bank

Den här guiden är skriven under 2011-2014 då jag själv bodde i England. Den har inte blivit uppdaterad sedan dess, och jag vet inte längre om allt som står här stämmer.

Det här är tyvärr inte ett ämne jag är väldigt bra på eftersom jag inte har ett brittiskt bankkonto då jag inte har någon form av inkomst från landet.

Vad jag har förstått kan vissa banker vara knepigare att som nyinflttad i landet skaffa bankkonto hos än andra. Jag har tyvärr inte koll på vilka som är bättre och sämre, så det kan löna sig att höra sig för om man känner andra som flyttat till landet och skaffat bankkonto.

Som studerande kan man ibland behöva en del papper från sitt universitet då man öppnar ett konto. De borde du kunna få från samma ställe där du kan hämta övriga dokument (till exempel bevis på att du är studernade vid universitet). Du behöver också kunna bevisa vem du är och din adress då du öppnar ett konto. Det bästa är att kolla runt på olika bankers hemsidor för att se vad de erbjuder för konton. Om inte alla, så åtminstone de flesta, erbjuder gratis konton. I vissa fall kan det vara värt att kolla på de konton som kostar en liten summa för du kan ibland spara på dina totala utgifter genom det. Vissa konton där du betalar lite kan det ingå till exempel mobilförsäkring och reseförsäkring och möjlighet att få billigare hemförsäkring. Det kan ju kännas som om det är helt onödigt att betala för sitt konto, men kolla upp hur mycket pengar du sparar (om du sparar) genom att göra det för att se om det är värt det. Sen är det bara att gå in till deras närmsta kontor och ta ett snack med dem. De vi haft att göra med på bankerna vi varit till har varit jättetrevliga och hjälpsamma.

En lista på brittiska banker. Har kanske missat någon, men det här borde i alla fall vara större delen.

Credit score

För många saker i England behöver du en credit score, till exempel för att skaffa ett ordentligt kontrakt för mobilen eller beställa saker på faktura. Det är i princip något som berättar hur du sköter din ekonomi. Om du missar betalningar, har skulder, osv kommer din credit score att bli lägre vilket betyder att du inte kommer kunna göra vissa saker. Att ett företag inte låter dig köpa på faktura/skaffa kontrakt/osv betyder inte att alla kommer att göra det.

Man kan göra vissa saker för att förbättra sin credit score. Till exempel försöka få skulder betalda, betala alla räkningar i tid, skaffa en landline och kolla att information om dig stämmer hos olika företag.

Det handlar ganska långt om att kolla hur säkert det är att låta dig få något på kontrakt eller räkning. De vill helt enkelt veta om de kan lita på att de kommer att få pengarna av dig.

MoneySavingExpert.com har bra info om det ifall någon vill veta mer till exempel om hur man kan förbättra den.

1 kommentar:

  1. Före jag flyttade frågade jag på Nordea om det var nånting de trodde jag kunde behöva från dom just ifall jag ville skaffa konto här, och hon jag pratade med sa att vissa kanske vill ha ett "letter of recommendation".
    Var helt enkelt ett brev som sa att jag haft konto hos dom och att de inte har haft problem med mig alls XD

    SvaraRadera