01 juli 2015

Runtastic

Jag nämnde den här appen i månadens favoriter, och tänkte idag lite kort skriva mer om den.

Per och jag har börjat jogga. Tror det här blir tredje veckan nu som vi håller på. Tyvärr tycker jag i dagsläge inte alls det är speciellt intressant att jogga, jag vet inte varför. Det har liksom aldrig varit något jag tyckt är väldigt kul. Jag visste det här redan innan vi började, och sökte därför någon form av motivation. Svaret blev en app som håller koll på hur fort jag joggar, hur långt, hur rutten ser ut, och lite sådana saker. Man kan också lägga upp mål för sig själv, endera hur lång sträcka man ska springa, eller sen en viss tid. Den funktionen har jag inte ännu testat, men ska bli intressant att pröva senare. Jag tittade runt på en del del appar, men Runtastic var den jag fastnade vid. Dels för att jag helt enkelt gillade den och hur den funkade, men dels också för att jag redan använder deras Sleep Better-app.

Just nu använder jag gratisversionen, men kommer nog snart att köpa pro-versionen för att få lite mera funktioner och för att bli av med all reklam som irriterar mig lite. Man klarar sig långt med gratisversionen, och det gillar jag också. Det finns egentligen behov av att köpa pro om man bara vill tracka sin joggning/promenad, och det tycker jag om.

De har också en hemsida som är kul att kolla in om man använder sig av appen. Där kan man kolla in mer noggrann statistik, och man kan också lägga in en massa andra träningspass man har gjort. Där har jag nu lagt in mer eller mindre all träning jag sysslat med sen vi började träna i maj. Man kan välja att ha all sin info privat, eller dela det med alla, eller enbart med vänner. 

Du kan välja att live tracka din joggingrunda, och då kan folk heja på dig. På hemsidan kan du kolla folk som är ute och motionerar i närheten av dig, och så kan du heja på andra som är ute.

Jag tycker det är fantastiskt intressant att kolla hur ens träning går, och ha allt samlat på ett och samma ställe. Jag tycker det superroligt att ha rutten utritad på kartan efteråt, och kunna se hur fort det gick på olika delar av rutten. Man kan också spara foton man tagit under rutten, fylla i vädret, typen av område du sprang i och hur det kändes. Det går också att koppla vissa märkens heart rate monitors till den. Den här appen har helt enkelt gett mig lite mer motivation att orka fara ut och jogga, just för att jag tycker statistik är så himla intressant att titta på. Så jag skulle absolut rekommendera att kolla in den här appen ifall du letar efter motivation, vill göra joggingen/promenaderna lite intressantare, eller bara vill ha en bra app att tracka rundorna med!

Ifall någon av er använder sig av appen, eller laddar ner den nu, så kan ni lägga till mig som vän på deras hemsida! Berätta gärna också vad du tycker om appen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar